arrow

DISCO INFERNO


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Julian Hargreaves.

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman, Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Copenhagen Phil och många fler. Under tio år var Hans Ek konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Under senare år har hans egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony.

Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har gjort två samarbeten med regissören Tomas Alfredson – filmen Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Som arrangör anlitas Hans Ek regelbundet av orkestrar i Sverige och utomlands. År 2020 framförde New York Philharmonic och Renée Fleming musik av Björk med Eks arrangemang. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom 2019.

I februari 2021 gavs uruppförandet av Hans Eks nya pianokonsert Soundscapes 1974-78 med den finländska pianisten Iiro Rantala och Västerås Sinfonietta. Våren 2021 ledde han Sveriges Radios Symfoniorkester i en radio- och tv-sänd konsert med Zara Larsson i Berwaldhallen.

Våren 2022  är det premiär för Hans Eks och Linus Fellboms opera Eurydike på Wermland Opera. I april 2022 framförs E.S.T. Symphony med Prague Radio Symphony Orchestra och våren 2023 presenteras verket 12 songs+ med Ane Brun, GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester.