arrow

FILMKLASSIKER MED LIVEMUSIK

Upplev tre klassiska stumfilmer med oförglömliga komiker som Charlie Chaplin, Helan och Halvan och Buster Keaton, när Berwaldhallen förvandlas till biosalong med livemusik. Samtidigt som filmerna visas på stor duk spelar Radiosymfonikerna filmmusiken under ledning av dirigenten, tonsättaren och Charlie Chaplin-kännaren Timothy Brock, som har återskapat och skrivit ny musik till över trettio stumfilmer och som turnerar till orkestrar över hela världen med sina produktioner. Filmerna presenteras på scenen av Orvar Säfström.

Vid den här unika konserten förflyttas vi etthundra år tillbaka i tiden, till stumfilmens gyllene epok, när vi får ta del av tre filmklassiker med några av stumfilmens mest firade stjärnor. The Immigrant (Emigranten) med Charlie Chaplin, som allmänt anses som en av hans främsta och mest underhållande kortfilmer. Den mästerliga One Week med Buster Keaton karakteriseras av Keatons visuellt fantasifulla och poetiska humor och i Liberty (Leve friheten) med Helan och Halvan får vi uppleva det oöverträffade komikerparet i en av deras främsta kortfilmer.

Samtidigt som vi avnjuter filmerna på stor duk i Berwaldhallen, får vi ta del av dirigenten och tonsättaren Timothy Brocks nyskrivna och tidstypiska musik, med Sveriges Radios Symfoniorkester. Brock har återskapat och komponerat musik till över trettio stumfilmer, bland dem många klassiker, som exempelvis originalmusiken till klassiker som Modern Times (Moderna tider), City Lights (Stadens ljus), The Gold Rush (Guldfeber) och The Circus (Cirkus).

Presentatör är Orvar Säfström, som under flera år var programledare för Filmkrönikan i SVT. Säfström har tidigare varit uppskattad värd för ett flertal bejublade konserter med musik ur film, tv-serier och datorspel i Berwaldhallen.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Julian Hargreaves.

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”

Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Timothy Brock är en dirigent och tonsättare som specialiserat sig på musik från det tidiga 1900-talet och på stumfilmsföreställningar med levande musik. I egenskap av expert på 1920- och 30-talets framförandepraxis anlitas han av världens främsta orkestrar för konserter med såväl klassisk filmmusik som konstmusik.

Bland hans viktigaste bidrag till filmmusiken är att återställa partitur till Dmitrij Sjostakovitjs enda stumfilmsmusik, New Babylon, Manilo Mazzas epos Cabiria, Erik Saties dadaistverk Entr’acte och Camille Saint-Saëns musik till L’Assassinat du duc de Guise från 1908, en av de första filmerna med specialskriven musik. Sedan 1998 har han återställt Charlie Chaplins musik till tolv stumfilmer, bland andra Moderna tider och Guldfeber, och dessutom transkriberat tidigare okänd originalmusik av Chaplin.

Han har även varit starkt engagerad i att sprida musiken som förbjöds av Nazityskland. Han har givit USA-premiärerna av bland annat Erwin Schulhoffs andra symfoni, Hanns Eislers Kleine Sinfonie och Niemandslied och var en av de första som satte upp Viktor Ullmanns opera Kejsaren av Atlantis. Som tonsättare har han skrivit ett sextiotal verk: konsertstycken, symfonier och operor samt musik till mer än 20 stumfilmer.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.

Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Musiken

Ungefärliga tider

Den klassiska Chaplinfilmen The Immigrant (Emigranten) från 1917, om luffaren (Charlie Chaplin) och den unga emigrantkvinnan (Edna Purviance), anses av många filmvetare som den bästa av Chaplins kortfilmer och den var även hans egen favorit i genren. Under en strapatsfylld resa på ett fartyg får vi bland annat uppleva olika vedermödor på däck och i matsalen och komiska scener när Charlie lyckas vinna i poker och beslutar sig för att placera vinsten i migrantflickans ficka och lyckas bli anklagad för stöld. Chaplins ambitiösa arbetsmetoder var ovanliga för sin tid. I en tid då nya filmer framställdes på löpande band, satsade han istället på noggrant uttänkta scener. Han kunde ta om en scen åtskilliga gånger och under arbetet med The Immigrant arbetade filmteamet intensivt i två månader, när de flesta tvårullarsfilmer gjordes på några dagar. Med sitt tema om emigranters vedermödor och drömmar är The Immigrant en film som känns högst aktuell än idag.

Helan och Halvan (Oliver Hardy och Stan Laurel) anses vara sin tids främsta komikerpar. Totalt medverkade paret i drygt etthundra filmer, från början av 1920-talet till början av 1950-talet. En orsak till duons framgångar var att de höll sig borta från komikens schablonartade rollfigurer. Istället utformade de båda var sin egen utpräglade och lätt igenkännliga karaktär, med Helan som den självbelåtne dominanten och Halvan som den virrige men påhittige och mer snabbtänkte av dem båda. En del anser att duons främsta verk är de kortfilmer som gjordes mellan 1929 och 1935. I den hyllade kortfilmsklassikern Liberty från 1929 lyckas det omaka paret efter att ha lyckats rymma från fängelset, blanda ihop varandras byxor. Ett dilemma som visar sig svårare att få bukt med än beräknat …

I likhet med många andra framgångsrika komiker hade Buster Keaton en bakgrund inom vaudeville-traditionen. I början av 20-årsåldern gick han över till film och liksom Charlie Chaplin startade han snart en egen filmproduktion. I början av 1920-talet gjorde Keaton en rad kortfilmer, däribland klassiker som till exempel Cops och One Week, som kännetecknades av ett genomarbetat bildspråk, avancerad trickteknik och en visuellt uppfinningsrik och poetisk humor. I One Week har ett nygift par fått en villatomt i bröllopspresent. Delarna till deras nya hus levereras i byggsats i kartonger, som sägs kunna sättas ihop på en vecka (därav filmens titel), men snart börjar problemen hopa sig för paret. Frun hade nämligen ännu en friare och i sin försmådda kärlek gör han allt för att förgifta tillvaron för det nygifta paret.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min (ingen paus)

Foto: © Lobster Films Collection