arrow

SÄSONGSAVSLUTNING: JANINE JANSEN, RADIOSYMFONIKERNA & RADIOKÖREN

Storslagen säsongsavslutning i Berwaldhallen när stjärnviolinisten Janine Jansen för andra veckan i rad möter Radiosymfonikerna – denna gång i Chaussons överjordiskt vackra Poème, under ledning av Johannes GustavssonVidare får vi höra Béla Bartóks hänförande Divertimento för stråkorkester, ledd av Janine Jansen som konsertmästare, samt Radiokören, sopranen Sabina Bisholt, tenoren Joel Annmo och barytonen Carl Ackerfeldt i Franz Schuberts mästerliga Mässa i G-dur under ledning av Malin Broman.

Konserten sänds på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredag 28 maj kl. 19:00.

Den flerfaldigt prisbelönade nederländska violinisten Janine Jansen räknas som en av världens främsta på sitt instrument. Hon har tidigare gjort flera hyllade framträdanden i Berwaldhallen och var även solist vid Radiosymfonikernas Europaturné för några år sedan. Den här gången har vi förmånen att få njuta av hennes spel i ett av den klassiska repertoarens mest känslofyllda verk, den franske tonsättaren Ernest Chaussons Poème. Chausson komponerade sin ”lilla violinkonsert” bara några år innan han tragiskt skulle gå bort alltför tidigt i en cykelolycka, i juni 1899. Det är ett virtuost verk där solisten verkligen får visa upp sin skicklighet, men det är samtidigt också senromantisk musik när den är som bäst, på samma gång både behagfull och vemodig.

Chausson var en starkt självkritisk tonsättare och komponerade ett begränsat antal verk under sitt liv. Schubert var i det fallet hans raka motsats; under sitt alltför korta 31-åriga liv skrev han sammanlagt över 1000 verk i de flesta genrer. Även när det gäller kyrkomusik var hans produktivitet imponerande, med bland annat sex latinska mässor. Mässa i G-dur, den andra i ordningen, komponerades 1815 och skrevs på bara sex dagar. Schuberts första mässa hade prisats av hans lärare Antonio Salieri och i Mässa i G-dur demonstrerar Schubert återigen hur väl han redan som 18-åring behärskade konsten att skriva för kyrkorummet. Med relativt små styrkor skapar han gripande och trösterik musik som känns som balsam för själen.

Säsongsavslutningen bjuder även på ett av den ungerske tonsättaren Béla Bartóks allra mest älskade stycken, hans Divertimento för stråkorkester från 1939. Detta fascinerande verk var resultatet av en beställning från den schweiziske dirigenten och mecenaten Paul Sacher, som behövde musik till sin egen stråkorkester. För att Bartók skulle få ro att komponera fick han tillbringa några sommarveckor vid Sachers sommarställe i de schweiziska alperna, och efter två veckors komponerande låg partituret färdigt. Bartóks Divertimento bjuder på gastkramande och suggestiva tongångar som bär på en atmosfär av både ljus och allvar. Det är musik som har en förmåga att trollbinda sina åhörare.

Text: Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot RADIOKÖREN

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.

Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hösten 2023 mottog hon ett stipendium om 100.000 kr från stiftelsen Klockrosen, grundad av makarna Börje Frelin och Kerstin Ekman. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Flerfaldigt prisbelönade och internationellt hyllade violinisten Janine Jansen samarbetar med världens ledande orkestrar och dirigenter och har tidigare gjort flera hyllade samarbeten med Sveriges Radios Symfoniorkester, bland annat i Lars-Erik Larssons Förklädd gud. Det senaste året har Jansen bland annat gästat Wiener Philharmoniker och Zubin Mehta, München Philharmoniker och Valery Gergiev och London Symphony Orchestra och Gianandrea Noseda, NHK Symphony Orchestra, Tokyo och Paavo Järvi samt New York Philharmonic och Jaap van Zweden. Jansen var utvald som Portrait Artist vid 2019 års musikfestival i Schleswig-Holstein och verkade som gästande konstnärlig ledare vid 2019 års internationella kammarmusikfestival i Utrecht.

Bland Janine Jansens många uppmärksammade skivinspelningar kan nämnas Bartóks första violinkonsert med London Symphony Orchestra, verk av Beethoven och Britten med Paavo Järvi och kammarmusikverk som Schönbergs Verklärte Nacht. Bland hennes priser och utmärkelser kan nämnas fyra Edison Klassiek, det nederländska statens Vermeerpris och NDR Musikpreis från Nordtyska radion. Hon har de senaste åren gjort ett flertal uppmärksammade gästspel med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Tenoren Joel Annmo har mottagit ett flertal priser och utmärkelser, såsom Birgit Nilsson-stipendiet och Luciano Pavarotti Award för bästa manliga röst i Viotti Music Competition i Italien. Annmo har medverkat I ett stort antal uppsättningar vid Kungliga Operan, bland annat kan nämnas Tamino i Mozarts Trollflöjten, Lenskij i Tjajkovskijs Eugen Onegin, Rinuccio i Puccinis Gianni Schicchi och huvudrollen i Bernsteins Candide. Andra engagemang inkluderar bland annat roller som Jamie i Bjarnasons Brothers vid Danska Nationaloperan och Belmonte i Mozarts Die Entführung aus dem Serail vid Stadttheater Bremerhaven. Som konsertsolist har han bland annat framträtt i Hamburg och Nürnberg, och på svenska konsertscener återkommande sjungit i bland annat Mozarts Requiem och Bachs Magnificat. Under hösten 2022 medverkar Annmo i Kungliga Operans uppsättning av Verdis La Traviata, i rollen som Alfredo Germont.

Carl Ackerfeldt etablerade sig snabbt på Skandinaviens stora konsert- och operahus efter sin examen från Operahögskolan i Stockholm 2010. Under säsongen 20-21 har han bland annat kunnat ses som Rodrigo – Markis av Posa i Verdis Don Carlos på Folkoperan, som Guglielmo i Cosi fan tutte på Malmö Opera (turnéversion), som Gustav III/Stig Larsson i uruppförandet av operan Makten och Härligheten – om skandalerna inom Svenska akademien i Helsingborgs konserthus, som solist i föreställningen Nalles Jul på Malmö Live och som barytonsolist i en iscensatt version av Purcells Hail Bright Cecilia på Confidencen Opera and Music Festival, under ledning av Olof Boman. På konsertestraden har han uppträtt i diverse livestreamade evenemang; däribland som barytonsolist i Schuberts Mässa nr 2 med Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen.

 

 

 

 

Musiken

Ungefärliga tider

Det här verket skrevs under den spänningsladdade perioden precis innan andra världskrigets utbrott. För Béla Bartók var situationen svår också genom att han inte visste på vilken sida Ungern skulle ställa sig. Han hade i opposition redan slutat att framträda i Tyskland.

Bartóks skaparkraft minskade under den här tiden. Först när den schweiziske dirigenten Paul Sacher bjöd in honom att under sommaren 1939 bo några veckor på hans landställe kom komponerandet igång igen. Den avspända atmosfären och vackra naturen gav Bartók den sinnesro som krävdes. Nu skrev han på kort tid det Divertimento för stråkorkester som kommit att bli ett av hans mest uppskattade verk.

Paul Sacher var en ivrig förkämpe för den nya musiken och hade stor betydelse för den tidens tonsättare som både inspiratör, exekutör och mecenat. Med sin kammarorkester i Basel hade Sacher ett par år tidigare uruppfört Bartóks Musik för stränginstrument, slagverk och celesta.

Ordet ”divertimento”, som betyder förströelse, ger associationer till ljus och okomplicerad musik. Sådana partier förekommer visserligen, men det allvarstyngda är minst lika framträdande. Det är uppenbart musik med djupt känsloinnehåll och inte bara underhållning för stunden. Värt att lägga märke till är också att varierande solistgrupper då och då lösgör sig från kollektivet i stil med den äldre concerto grosso-formen.

Bartóks Divertimento är i tre satser i ordningen snabb; långsam; snabb. Den känslomässiga tyngdpunkten ligger i mellansatsen: Från de sordinerade stråkarnas inledande lugn i svagaste nyans arbetar sig musiken upp till en intensiv, skakande höjdpunkt för att sedan återgå till utgångspunkten. Finalen innehåller element från första satsen, omvandlade och i nya kombinationer. Här är stämningen upprymd, Bartók bollar lekfullt och virtuost med sina idéer och den ungerska folkmusiken är aldrig långt borta.

Två veckor efter att verket var färdigt bröt andra världskriget ut. Uruppförandet gavs som planerat i Basel av Paul Sacher och hans orkester. Samma höst flyttade Bartók till USA för att aldrig mer återse Europa eller sitt hemland.

Text: Sven Kruckenberg

Franz Schubert föddes i en musikalisk familj i Himmelpfortgrund utanför Wien 1797. Han spelade viola och orgel från tidig ålder och fick undervisning i komposition av bland andra Antonio Salieri. Under sin korta levnad komponerade Schubert en överväldigande mängd musik. För kyrkan skrev han förutom sex mässor också ensatsiga verk och liturgiska sånger.

1815 var ett synnerligen produktivt år i Schuberts unga liv. Samtidigt som han arbetade heltid som lärare på sin fars skola skrev artonåringen klart sin andra och tredje symfoni, två mässor, en stråkkvartett, två pianosonater, fyra sångspel och 145 sånger. I genomsnitt blev 65 takter ny musik till, varje dag. Många av verken är kompositioner av en ännu omogen tonsättare, men med det unga geniets originalitet och fantasi.

Schuberts andra mässa, Mässa G-dur, komponerade han på mindre än en vecka i början av mars 1815. Till en början skrevs den för stråkorkester, orgel, blandad kör samt sopran-, tenor- och barytonsolo. Senare tillkom även trumpet- och pukstämmor. Gudomliga melodier och himmelska klanger ger mässan ett milt och lätt uttryck.

Mässa G-dur är ett förhållandevis kort verk. De sex satserna – Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus och Agnus Dei – omfattar totalt 22 minuters speltid. Det sägs att Schubert skrev Christe-delen i Kyriesatsen för sopranen Therese Grob, som han hade friat till några månader tidigare. Han fick nobben.

Schuberts storhet som tonsättare uppstod till stor del efter hans död. Under sin levnad verkade han i skuggan av Beethoven och den omåttligt populäre operatonsättaren Rossini. G-durmässan trycktes först 1846, arton år efter hans död.

Text: Anna Hedelius

Ernest Chausson växte upp i en välbärgad familj. Hans två äldre bröder dog när de var 22 respektive sex år gamla, något som fick föräldrarna att bli extra beskyddande mot deras tredje son. Istället för att gå i skolan, undervisades han i hemmet av en privatlärare som fick honom intresserad av litteratur, konst och musik och tog med honom på utställningar och konserter. Hans lärare introducerade honom också till Paris salongsliv, något som gjorde att Ernest redan i tonåren umgicks med författare, konstnärer och musiker.

På föräldrarnas inrådan utbildade sig Ernest först till advokat, men kom aldrig att praktisera i yrket. Istället började han studera för Jules Massenet vid konservatoriet och tog även lektioner för César Franck. Båda skulle få stort inflytande på den unge Chausson, men även en annan tonsättare hade stark påverkan på honom – Richard Wagner. Chausson upplevde Den flygande holländaren och Tristan och Isolde i München och 1882 reste han till Bayreuth för att ta del av premiären av Parsifal.

Chausson släppte aldrig ifrån sig ett verk som han inte var tillfreds med, vilket också innebar att han kunde tveka innan han gav sig i kast med nya projekt. När violinisten och tonsättaren Eugène Ysaÿe bad Chausson skriva en violinkonsert drabbades han därför av tvivel: ”Jag vet knappt hur jag ska börja om jag skulle skriva en konsert … Men jag kan förmå mig att ta mig an ett kortare verk”, skrev han till Ysaÿe. Chausson började arbetet på våren 1896 och i slutet av juni var stycket färdigt.

Poème fick sin premiär med Eugène Ysaÿe som solist i Nancy i december samma år, men blev först uppmärksammat när det uppfördes i Paris följande vår inför en entusiastisk publik. Först gav Chausson sitt verk titeln Le Chant de l’amour triumphant (Den triumferande kärlekens sång), efter Turgenjevs novell, och det har föreslagits att Chausson var ute efter att skriva programmusik. Men senare framhävde han motsatsen: ”Det innehåller inga beskrivningar eller berättelser, endast en känsla.”

Text: Axel Lindhe

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme