arrow

POETIC (R) EVOLUTION

Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen och Unga Klara presenterar stolt Poetic (R) Evolution, en högaktuell föreställning där spoken word och klassisk musik flätas samman i ett oväntat program. Vad händer när unga poeter som lever och verkar i dag möter musikhistoriens stora kompositörer?

Konserten finns att uppleva på  Berwaldhallen Play

Samarbetet mellan spoken word-artisten/regissören Nachla Libre och dirigenten/kompositören Jonas Nydesjö började i en gemensam vilja att nå unga människor med känslostarka uttryck.

– Det händer så mycket i både kroppen och själen under tonårstiden och vi behöver jobba mer med att stärka unga människor kring vad de känner och hur de mår, kring psykisk ohälsa och trauman. Vi ville skapa en föreställning som lockar till vidare samtal om dessa frågor, berättar Nachla Libre.

De möttes också i en nyfikenhet kring vad som förenar snarare än skiljer klassisk musik, spoken word, hiphop och RnB.

– Vi vill visa vilken bredd av verk en symfoniorkester kan ta sig an. I berättelsen ingår klassiker av tonsättare som har varit döda i 200 år men också musik av levande kompositörer. Med hjälp av uttryck som den unga publiken har en relation till vill vi ge dem nycklar in i musik de inte känner till, så i Poetic (R) Evolution blir det både Brahms, Bach, John Cage, Tjajkovskij, Stravinsky och Mahler, förklarar Jonas Nydesjö.

I föreställningen varvas musik, lyrik och spoken word. Även i texturvalet har Nachla Libre sökt brett.

–  Jag har letat bland dikter av poeter från olika eror och utgått helt från vad jag går igång på och vad som passar ihop. Det är mycket kärlekspoesi, bland annat av poeten Claudia Rankine men också av Shakespeare. Först tyckte jag att han kändes klyschig, men hans texter är verkligen på riktigt, så jag tog ändå med en av sonetterna.

Med de medverkande artisterna tror Nachla Libre och Jonas Nydesjö på en föreställning som uttrycker både glädje och smärta.

– Rapparen Robin Nazari betraktar jag som ett konstnärligt geni. Hans syster Sara Nazari är både stark och självklar på scen. I Mona Masror, det nya RnB-stjärnskottet på svensk musikhimmel, förenas det djupa och det gracila. De är tre unga starka stjärnor på väg upp och det ska bli väldigt spännande att ha med tre personer som framför saker på så helt olika sätt, säger Nachla Libre.

Förutom artisterna medverkar Unga Klaras skådespelare med sin förmåga att fånga publiken med både text, gestik och kropp. Nachla Libre är mån om att skapa en föreställning där det ges utrymme för riktning och regi.  Både hon och Jonas Nydesjö tror att Poetic (R) Evolution kommer att bli en föreställning som bjuder på oanade möten och insikter.

– Vi har hittat otroligt roliga krockar i musik som ska bli väldig roliga att göra. Bland annat märkte vi att det fanns beröringspunkter mellan en låt av Robin Nazari och Tjajkovskijs sjätte symfoni. Den upptäckten öppnade upp för idén att fortsätta leta likheter mellan musik från olika tider. Vi tar med publiken på en resa till förståelse för att känslor och upplevelser är desamma genom århundranden – de uttrycks bara på lite olika sätt.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnt till hedersdirigenter, och det har även Valery Gergiev, återkommande gästdirigent och en av grundarna till Östersjöfestivalen.

Jonas Nydesjö är en dirigent, arrangör och kompositör som skriver regelbundet för Sveriges symfoniorkestrar samt solister och artister inom klassisk musik, jazz och populärmusik. Han har skrivit musik till dansföreställningar på Malmö Opera och samarbetar med exempelvis Per Tengstrand, Ola Salo, Rigmor Gustafsson och Annika Norlin, samt orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Musica Vitae, Helsingborgs symfoniorkester, TrondheimSolistene och Marinens Musikkår.

Han dirigerar inspelningar till skivor, film och tv och har arrangerat och dirigerat flera musikaler som Singin’ in the Rain och Jekyll & Hyde på Malmö Opera, Sweeney Todd på Lunds stadsteater och Ola Salos rockopera KULT som är arrangerad och orkestrerad samt, på inspelningen, dirigerad av Jonas. Hösten 2019 har han dessutom dirigerat Kurt Weills Tolvskillingsoperan på Folkoperan. Han har även spelat in albumet Borderlands med Helsingborgs symfoniorkester och bland andra Ola Salo, Frida Öhrn och Jennie Abrahamson.

Julia Kretz-Larsson, violin, har studerat för Marianne Boettcher och Thomas Brandis i Berlin och för Josef Suk i Prag. Med Julius Stern pianotrio har hon vunnit priser vid flera internationella tävlingar. Hon är medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som har sin egen konsertserie i Berliner Philharmonie Kammermusiksaal och har med dem även spelat i konserthus som Carnegie Hall i New York och Concertgebouw Amsterdam. År 2006 blev Julia Kretz-Larsson medlem av Lucerne Festival Orchestra, ledd av Claudio Abbado, och sedan 2008 har hon varit medlem i Mahler Chamber Orchestra, från 2011 som stämledare. Julia är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och är lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Julia har regelbundet spelat kammarmusikkonserter med ett flertal internationella artister och har spelat på festivaler som Salzburger Festspiele, Internationella Kammarmusikfestivalen i Utrecht, Julian Rachlin and Friends, Schubertiade, Schleswig-Holstein Musikfestival och Vinterfest. Hon har spelat in kammarmusik för bland annat BIS, NAXOS, dB Productions samt Harmonia Mundi och vunnit en grammis för inspelningen med musik av Amanda Maier.

Musiken

Ungefärliga tider

MUSIKEN

  • TOBIAS BROSTRÖM, Kaléidoscope, ur sats 1
  • MONA MASROUR & NILS SVENNEM LUNDBERG ur Med Tiden
  • ROBIN NAZARI Marie Antoinette
  • PJOTR TJAJKOVSKIJ, Symfoni nr 6 ”Pathétique”, ur sats 4
  • ANNA CLYNE ur This Midnight Hour
  • DMITRIJ SJOSTAKOVITJ Symfoni nr 10, sats 2
  • JOHANNES BRAHMS Symfoni nr 1, ur sats 1
  • MONA MASROUR, NILS SVENNEM LUNDBERG, JACOB COLCOMBE & ELIES AMINE GUENNOUN 2 steg (arr: Jonas Nydesjö)
  • DUKE ELLINGTON Solitude (arr: Morton Gould)
  • MONA MASROUR, NILS SVENNEM LUNDBERG & SARA NAZARI ur Fånga mig en gång till/Tills jag inte kunde mer (arr: Jonas Nydesjö)
  • DANIEL NELSON Force of a rainbow
  • IGOR STRAVINSKIJ Eldfågeln, ur finalen

POESIN

  • SONIA BLUMETTI ur boken I exilen drömmer tiden
  • KHALIL GIBRAN Om att ge ur boken Profeten i översättning av Hans-Jacob Nilsson
  • ROBIN NAZARI Relationer
  • ROBIN NAZARI & OSCAR CALLE BROBERG Dö i Sverige
  • SARA NAZARI Sjung för mig, Tills jag inte kunde mer & Livet.
  • CLAUDIA RANKINE ur boken Medborgare i översättning av Marie Silkeberg och Jenny Tunedal
  • WILLIAM SHAKESPEARE Sonett 39 i tolkning av Martin Tegen ur boken Sonetter och versberättelser
  • ANNA GRETA WIDE En ond morgon denna ur Sedan allting kan hända

Ungefärlig längd: 1 timma utan paus

Grafisk form: Parasto Backman