arrow

POETIC (R) EVOLUTION

Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen och Unga Klara presenterar stolt Poetic (R) Evolution, en högaktuell föreställning där spoken word och klassisk musik flätas samman i ett oväntat program. Vad händer när unga poeter som lever och verkar i dag möter musikhistoriens stora kompositörer?

Föreställningen ges även som skolföreställning för  åk 7-9, samt gymnasiet.
Föreställningsdatum 27, 28 & 29 oktober kl. 10 & 13. För bokning av skolföreställning, läs mer här.

Samarbetet mellan spoken word-artisten/regissören Nachla Libre och dirigenten/kompositören Jonas Nydesjö började i en gemensam vilja att nå unga människor med känslostarka uttryck.

– Det händer så mycket i både kroppen och själen under tonårstiden och vi behöver jobba mer med att stärka unga människor kring vad de känner och hur de mår, kring psykisk ohälsa och trauman. Vi ville skapa en föreställning som lockar till vidare samtal om dessa frågor, berättar Nachla Libre.

De möttes också i en nyfikenhet kring vad som förenar snarare än skiljer klassisk musik, spoken word, hiphop och RnB.

– Vi vill visa vilken bredd av verk en symfoniorkester kan ta sig an. I berättelsen ingår klassiker av tonsättare som har varit döda i 200 år men också musik av levande kompositörer. Med hjälp av uttryck som den unga publiken har en relation till vill vi ge dem nycklar in i musik de inte känner till, så i Poetic (R) Evolution blir det både Brahms, Bach, John Cage, Tjajkovskij, Stravinsky och Mahler, förklarar Jonas Nydesjö.

I föreställningen varvas musik, lyrik och spoken word. Även i texturvalet har Nachla Libre sökt brett.

–  Jag har letat bland dikter av poeter från olika eror och utgått helt från vad jag går igång på och vad som passar ihop. Det är mycket kärlekspoesi, bland annat av poeten Claudia Rankine men också av Shakespeare. Först tyckte jag att han kändes klyschig, men hans texter är verkligen på riktigt, så jag tog ändå med en av sonetterna.

Med de medverkande artisterna tror Nachla Libre och Jonas Nydesjö på en föreställning som uttrycker både glädje och smärta.

– Rapparen Robin Nazari betraktar jag som ett konstnärligt geni. Hans syster Sara Nazari är både stark och självklar på scen. I Mona Masror, det nya RnB-stjärnskottet på svensk musikhimmel, förenas det djupa och det gracila. De är tre unga starka stjärnor på väg upp och det ska bli väldigt spännande att ha med tre personer som framför saker på så helt olika sätt, säger Nachla Libre.

Förutom artisterna medverkar Unga Klaras skådespelare med sin förmåga att fånga publiken med både text, gestik och kropp. Nachla Libre är mån om att skapa en föreställning där det ges utrymme för riktning och regi.  Både hon och Jonas Nydesjö tror att Poetic (R) Evolution kommer att bli en föreställning som bjuder på oanade möten och insikter.

– Vi har hittat otroligt roliga krockar i musik som ska bli väldig roliga att göra. Bland annat märkte vi att det fanns beröringspunkter mellan en låt av Robin Nazari och Tjajkovskijs sjätte symfoni. Den upptäckten öppnade upp för idén att fortsätta leta likheter mellan musik från olika tider. Vi tar med publiken på en resa till förståelse för att känslor och upplevelser är desamma genom århundranden – de uttrycks bara på lite olika sätt.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Jonas Nydesjö är en dirigent, arrangör och kompositör som skriver regelbundet för Sveriges symfoniorkestrar samt solister och artister inom klassisk musik, jazz och populärmusik. Han har skrivit musik till dansföreställningar på Malmö Opera och samarbetar med exempelvis Per Tengstrand, Ola Salo, Rigmor Gustafsson och Annika Norlin, samt orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Musica Vitae, Helsingborgs symfoniorkester, TrondheimSolistene och Marinens Musikkår.

Han dirigerar inspelningar till skivor, film och tv och har arrangerat och dirigerat flera musikaler som Singin’ in the Rain och Jekyll & Hyde på Malmö Opera, Sweeney Todd på Lunds stadsteater och Ola Salos rockopera KULT som är arrangerad och orkestrerad samt, på inspelningen, dirigerad av Jonas. Hösten 2019 har han dessutom dirigerat Kurt Weills Tolvskillingsoperan på Folkoperan. Han har även spelat in albumet Borderlands med Helsingborgs symfoniorkester och bland andra Ola Salo, Frida Öhrn och Jennie Abrahamson.