Mozarts Requiem

Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem, som kompositören själv inte hann färdigställa innan sin död. Men först, John Adams repetitiva och pulserande Shaker Loops som följs av den svenska premiären av skotske kompositören James MacMillans Composed in August.

6–7 februari
Fåtal platser kvar
Berwaldhallen
2 timmar inklusive paus
130 - 475 kr
Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt blå och man kan ana text.

Komponerad på dödsbädden

Första sidan i Mozarts originalmanuskript för Requiem.

Få musikstycken är så mytomspunna som Mozarts requiem. Berättelsen om hur Antonio Salieri giftmördade sin yngre tonsättarkollega har envist överlevt sedan Alexandr Pusjkins pjäs Mozart och Salieri från 1830. För många är nog också Miloš Formans film Amadeus, efter Peter Shaffers pjäs med samma namn, från 1984 en referenspunkt för bilden av hur Mozart komponerar en dödsmässa – beställd av en mystisk greve – på sin egen dödsbädd. Korn av sanning finns dock i myten. Mozart fick verkligen en beställning på ett requiem, och han komponerade det under sin sista tid i livet. Vid sin död den 5 december 1791 var omkring två tredjedelar av den ödesmättade och grandiosa musiken klar, till och med de åtta första takterna av satsen ”Lacrimosa”. Arbetet togs då över av Mozarts elev Franz Xaver Süssmayr, som färdigställde stycket. Premiären av Requiem ägde rum i Wien den 2 januari 1793 vid en välgörenhetskonsert till förmån för Mozarts fru Constanze.

En röstens mästare

Utöver att han var fenomenal på att skriva musik för orkester hade Mozart en sällsam förmåga att komponera för röst. Samma höst som han dog hade han haft premiär på sina två sista operor, Titus mildhet i Prag och Trollflöjten i Wien. Hans kännedom om röstens kapacitet hörs både i körpartierna och i de utmejslade solopartierna i verket – i den här konserten framförda och tolkade av Kathrin Lorenzen, sopran, Rebecka Wallroth, mezzosopran, Toby Spence, tenor och Florian Störtz, bas.

Mozart, Macmillan & Burns

Sir James MacMillan. Foto: Philip Gatward

Dödsmässan byggde på en befintlig text – den katolska dödsmässans – som redan var känd för publiken. På det sättet finns en likhet mellan Mozarts verk och Sir James MacMillans Composed in August, en sambeställning av Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, Scottish Chamber Orchestra och Eesti Philharmonia Kammerkoor, som vid den här konserten får Sverigepremiär. Stycket för orkester och kör bygger på en dikt av den skotske poeten Robert Burns, skriven 1775.

För MacMillan, som växte upp i skotska Ayrshire, har Burns alltid varit betydelsefull:
– Robert Burns är vördad i Skottland som en slags nationalskald. Vi växer upp med att lära oss och känna till hans poesi. Jag har reciterat och sjungit hans sånger sedan jag var mycket ung, berättar han. MacMillan beskriver dikten som en kärlekssång om hösten, där poetens kärlek till naturen kontrasteras mot och vävs samman med hans kärlek till en kvinna. I sin tonsättning har MacMillan tagit fasta på den skotska historien genom att infoga fragment av skotska folkmusikmelodier.

Adams skakande slingor

Konserten avslutas med den amerikanske tonsättaren John Adams minimalistiska kultverk Shaker Loops. Stycket blev Adams genombrott, och musikens block av repetitiva stråkar kastar lyssnaren rakt in i ett meditativt tillstånd där man kan få känslan av upplösning av tid och rum. Adams komponerade den första versionen av stycket 1978, och arrangerade det för stråkorkester 1982–1983.
Som en röd tråd genom Adams arbete går hans starka samhällsengagemang. Tillsammans med regissören Peter Sellars har han skapat banbrytande operor som Nixon in China och Doctor Atomic. 2017 användes delar av Shaker Loops som filmmusik i den Oscarsnominerade filmen Call Me By Your Name.

Text: Hedvig Ljungar

  • Clara Törnvall och Johan Korssell med skivor i famnen. Hon med LP-skiva och han med en trave CD-skivor.

    Lär dig mer om Mozarts Requiem med Mästerverken

    Världens kanske mest älskade rekviem innehåller både dramatiska skräckskildringar och tröst. Men Mozart hann inte färdigt med dödsmässan innan han själv dog.

    Till avsnittet
  • Liggande symbol säsongen 2025-2026

    Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Tryck på knappen nedan för att läsa mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  

    Läs mer om tematiken

Biljettköp

Mozarts Requiem

6–7 februari

PlatsBerwaldhallen
Längd2 timmar inklusive paus
Biljettpris130 - 475 kr

Tema: Speglingar & Reflektioner

  • 10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Datum har passerat
    25–26 september

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt blå och svart bakgrund där man även kan ana text.
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Till skillnad från andra dödsmässor är Gabriel Faurés requiem känt för sin lugna och fridfulla framtoning. Upplev det med Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Fredrik Burstedt.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter
  • Ett kollage med foton på Malin Bioman och Rick Stotjin med instrument framför ett foto på Berwaldhallens konsertsal.
    11–12 februari
    100 - 420 kr

    Ravel, Debussy & Beamish

    Musik av Ravel och Debussy samt ett uruppförande av Sally Beamish med Rick Stotijn och Radiosymfonikernas Malin Broman står på programmet i den här konserten med dirigent Pierre Bleuse.
    Läs mer & biljetter
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer & biljetter
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    Fåtal platser kvar
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    Artist in Residence Esa-Pekka Salonen gästas av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framföra inte en, utan två pianokonserter.
    Läs mer & biljetter
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Blivande chefsdirigent Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiseliov i musik av Debussy, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer & biljetter
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Maxim Emelyanychev gästdirigerar Radiosymfonikerna i Salonens mytiskt laddade Nyx och Schumanns storslagna Rhen-symfoni. Tillsammans med sydkoreanska pianisten Yeol Eum Son framförs dessutom Lutosławskis virtuosa Paganini-variationer och Strauss lekfulla Burleske.
    Läs mer & biljetter
  • Nicolas Altstaedt.
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer & biljetter