Salonen & Wang x 2

Artist in Residence Esa-Pekka Salonen gästas av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framföra inte mindre än två konserter; Einojuhani Rautavaaras pianokonsert nr 1 och Maurice Ravels Pianokonsert för vänster hand. Men innan dess, Jean Sibelius banbrytande en-satsiga Symfoni nr 7 C-dur. Konserten avslutas med Claude Debussys älskade symfoniska skiss La Mer (Havet).

12–13 mars
Fåtal platser kvar
Berwaldhallen
2 timmar inklusive paus
350 - 750 kr
Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.

Rautavaaras första pianokonsert

När Esa-Pekka Salonen för tredje gången i sitt residensprogram intar pulten i Berwaldhallen har han med sig världens just nu mest firade pianist, Yuja Wang. Med sin tekniska briljans, konstnärliga sensibilitet och inte minst sina djärva musikaliska program har hon fått en hel musikvärld på fall. Således ingen chock att hon har plockat upp musik av, förvisso internationellt beryktade men i samtiden något bortglömde, efterkrigstonsättaren Einojuhani Rautavaara på repertoaren. Rautavaaras första pianokonsert är en återupptäckt pärla som skräddarsydd för den virtuosa Wang. Här utmanas många konventionella föreställningar om vad pianistisk skicklighet är och kan vara. Inte minst i den första satsen där vänsterhanden febrilt trollar fram ”chopinska” arpeggion samtidigt som ledmotivet spelas med höger underarm(!). Konstrasten mellan det ornamenterade, klassiskt välljudande kompet och det brutala, klangmassiva sabotaget med högerarmen, är lätt svindelframkallande. Ett verk som på ett sinnligt vis gestaltar 1900-talets motsägelsefulla musikaliska praktiker, den ständiga dragkampen mellan det tonalt skönljudande och den moderna aversionen för detsamma.

Yuja Wang, Esa-Pekka Salonen och Sveriges Radios Symfoniorkester tackar för applåderna efter en konsert under Östersjöfestivalen 2024 med musik av Hillborg, Stravinsky, Saariaho, Prokofiev och Sibelius. Foto: Arne Hyckenberg.

Konsert för vänster hand

Inleder konserten gör Salonen och Radiosymfonikerna med den måleriska sjunde symfonin av Jean Sibelius. Sibelius egen benämning på verket då det premiärspelades i Stockholm 1924 var Fantasia Sinfonica. Kanske ett mer passande namn, skrivet som det är för att uppföras i ett stycke, knappt en halvtimme långt. Det smäktande storvulna motivet i brasset, som briserar för andra gången i finalen, är väl värt sin väntan. Få kan som Sibelius bygga upp mot melodisk förlösning, så obemärkt och utan åthävor.

Efter paus är det åter dags för Wang att inta scenen. Hon fortsätter sin exposé av hypertekniskt krävande och samtidigt ”rumphuggna” pianokonserter. Denna gång med Maurice Ravels ikoniska Konsert för vänster hand, skriven efter första världskriget för den krigsskadade pianisten Paul Wittgenstein. Ett verk där många av Ravels musikaliska signaturer ges spelutrymme. Här finns den rika, varierade orkesterkoloriten, det spansk-orientaliska flörtandet i melodiken, det häftigt dansanta anslaget och de bluesiga halvtonerna. Men i första hand är det ett dynamiskt och virtuost stycke, där vänsterhandens ödsliga piruetter ställs mot orkesterns uppbrusande svar. Som alltid när det gäller Ravel, präglas hans tonkonst av en raffinerad för att inte säga utsökt balans mellan utgjutelse och hjärnexercis.

Både Debussy och Ravel har varit otroligt viktiga [för mig]. Jag hade La Mer på mitt nattduksbord i ett par år. Jag menar, det lämnade aldrig min sida eftersom jag var så fascinerad av verket, och jag försökte lära mig… – Esa-Pekka Salonen

Debussys havspoem

Konserten avslutas lika drömskt som den inleddes, med ytterligare en ”orkesterfantasi” eller tondikt om man så önskar. Det rör sig om Claude Debussys La mer (Havet). En kittlande, marin dagdröm, som kommit att bli en av samtidens riktiga dirigentfavoriter, alltsedan Leonard Bernstein gjorde den odödlig på skiva. La mer är lika lekfull som den är ambitiös, satsernas titlar lika enkla som drömska – ta bara De l’aube à midi sur la mer (Till havs från tidig gryning till mitt på dagen). Här frammanas bilder av dåsig sol, ljusblått skimmer och stiltje. Debussys förmåga att med sitt associativa tonspråk gestalta verkets undertitlar får havet att närmast materialisera sig i lyssningsakten. Som försökte tonerna lösgöra sig ur sin abstrakta fångdräkt och på allvar närma sig det världsliga. Klangprakten och sinnligheten är dess livsluft, ett slut som perfekt summerar konserten i sin färgstarka helhet.

Text: Edith Söderström

  • Lollo Collmar och Johan Korssell.

    Ravels pianokonsert för vänster hand

    Den unge pianisten Paul Wittgenstein har precis påbörjat sin karriär när han skickas ut till fronten i 1:a världskriget. Och förlorar högerarmen. Men det stoppar honom inte.

    Lyssna på Mästerverken i P2
  • Liggande symbol säsongen 2025-2026

    Speglingar & Reflektioner

    Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Klicka dig vidare och läs mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  

    Läs mer om tematiken

Biljettköp

Salonen & Wang x 2

12–13 mars

PlatsBerwaldhallen
Längd2 timmar inklusive paus
Biljettpris350 - 750 kr

Tema: Speglingar & Reflektioner

  • 10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Datum har passerat
    25–26 september

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt blå och svart bakgrund där man även kan ana text.
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Till skillnad från andra dödsmässor är Gabriel Faurés requiem känt för sin lugna och fridfulla framtoning. Upplev det med Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Fredrik Burstedt.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt blå och man kan ana text.
    Fåtal platser kvar
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem.
    Läs mer & biljetter
  • Ett kollage med foton på Malin Bioman och Rick Stotjin med instrument framför ett foto på Berwaldhallens konsertsal.
    11–12 februari
    100 - 420 kr

    Ravel, Debussy & Beamish

    Musik av Ravel och Debussy samt ett uruppförande av Sally Beamish med Rick Stotijn och Radiosymfonikernas Malin Broman står på programmet i den här konserten med dirigent Pierre Bleuse.
    Läs mer & biljetter
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer & biljetter
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Blivande chefsdirigent Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiseliov i musik av Debussy, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer & biljetter
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Maxim Emelyanychev gästdirigerar Radiosymfonikerna i Salonens mytiskt laddade Nyx och Schumanns storslagna Rhen-symfoni. Tillsammans med sydkoreanska pianisten Yeol Eum Son framförs dessutom Lutosławskis virtuosa Paganini-variationer och Strauss lekfulla Burleske.
    Läs mer & biljetter
  • Nicolas Altstaedt.
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer & biljetter