Sjostakovitjs nionde symfoni

Blivande chefsdirigent Andrés Orozco-Estrada besöker Sveriges Radios konserthus för att tillsammans med Radiosymfonikerna och deras egen solocellist Aleksei Kiseliov inledningsvis framföra Pjotr Tjajkovskijs Variationer på ett Rokoko-tema för cello och orkester, skriven med inspiration från kompositörens stora förebild Wolfgang Amadeus Mozart. Därpå följer Claude Debussys impressionistiska Förspel till en fauns eftermiddag och Dmitrij Sjostakovitjs ironiskt lekfulla Symfoni nr 9,

1–2 april
Berwaldhallen
1 timme 10 minuter utan paus
100 - 420 kr
Andrés Orozco-Estrada dirigerar.

Tjajkovskijs rokoko-tema

1876 skrev Pjotr Tjajkovskij till en vän att han kände sig trasig och andligen ur led. För att finna frid fördjupade han sig i sin stora förebild Mozarts musik och påbörjade sitt arbete med Variationer över ett rokokotema för cello och 1700-talsorkester – dubbla träblåsare, horn och stråkar – som uruppfördes året därpå. Verket är influerat av klassicismen både rent musikaliskt och i sin eleganta struktur, samtidigt som romantik och slavisk melodik vävs in i omisskännlig Tjajkovskij-anda. Efter en kort orkesterintroduktion presenterar cellon temat och därefter följer åtta olika variationer varav den näst sista ger solisten, som här är Sveriges Radios Symfoniorkester egen solocellist Aleksei Kiseliov, ges stora möjligheter att uttrycka sin virtuositet.

Affärskvinnan, musikälskaren och mecenaten Nadezjda von Meck. Foto: Wikimedia Commons

Nadezjda von Meck

Vid denna tid hade Tjajkovskij lärt känna affärskvinnan, musikälskaren och mecenaten Nadezjda von Meck. Den förmögna änkan blev hans beskyddarinna och gav honom under tretton år ett rikligt årligt ”stipendium”, vilket gjorde att han kunde ägna sig på heltid åt sitt komponerande. De båda växlade över 1 200 brev men möttes aldrig. von Meck träffade däremot kompositören bakom konsertens andra verk,den unge fransmannen Claude Debussy, då hon under några år hade honom anställd som pianolärare till sina barn. Debussy betraktas som en av de mest inflytelserika tonsättarna under tidigt 1900-tal. Genom sin poetiska och känsliga användning av orkestern, banade han väg och är förgrundsgestalt för den musikaliska stilepok som kallas impressionismen, där klangfärg och improvisatoriska drag betonas och påminner om de impressionistiska målarnas sätt att måla.

Debussys impressionistiska debut

Prelude à l’après-midi d’un faune inspirerades av den franske symbolistpoeten Stéphane Mallarmés dikt En fauns eftermiddag. Faunen – en mytisk kombination av man och get – vaknar upp ur sin eftermiddagsslummer och dagdrömmer om sina möten med ett antal nymfer tidigare under dagen. Hans tankar blir suddiga och blandas upp med skogens och blommornas dofter. Han njuter av vindruvorna, solens värmande strålar och den varma marken som sluter sig kring hans trötta kropp. Debussy ville återge diktens känsla av vaghet och overklighet, solvärmen, doften av skogen och blommorna, ljudet av faunens mumlande för sig själv när han kämpar för att minnas. En förförisk flöjtmelodi inleder och slingrar sig genom stycket som rör sig mellan dröm och verklighet och framkallar bilder av erotik och berusning. Uruppförandet ägde rum i Paris den 22 december 1894 och betraktas som Debussys första alltigenom impressionistiska verk.

Sjostakovitj nionde symfoni

Dmitrij Sjostakovitj påbörjade arbetet med sin Symfoni nr 9 i januari 1945 och avslutade det i augusti samma år. Röda armén hade besegrat Nazityskland och nu förväntade man sig ett hjältemodigt musikaliskt segermonument. Detta år av triumf – vad vore mer självklart än en hyllning till Josef Stalin?
Men när symfonin med sina fem korta satser i klassicistisk Haydn-stil uruppfördes i november 1945 väckte den stor förvåning. Yttersatserna går i en lekfull, skämtsam ton, och med sina skeva melodier och klanger kunde de passat i en Chaplinfilm, en antiklimax full av galghumor. Om Stalin dyker upp någonstans är det som i en skrattspegel, iförd clownnäsa och bucklig cylinderhatt. Verket gäckade och förvirrade åhörarna, detta var inte den ärorika stämning man hoppats på och förväntat sig!

Sjostakovitj förefaller snarast dumdristig med tanke på tidens skoningslösa repression i Sovjetunionen. Så länge andra världskriget pågick hade sovjetiska komponister haft en relativt stor frihet. Genom att referera till världsläget kunde man skriva mera komplext och personligt, eftersom myndigheterna hade uppmärksamheten riktad åt annat håll. Efter segern fick dock den noggranna officiella kontrollen förnyad kraft.  Stalins och Partiets roll skulle lyftas fram, och man såg med stränga ögon på vad man ansåg vara ”västlig förgiftning”.
Efter den första förvirringen vaknade misstänksamheten. Symfonin betraktades som bedrägligt lättviktig, full av cynism och elakt groteskeri. Musikens danser och cirkuseffekter utmanade Stalin och hans bild av sovjetmakten med en paradoxal och närmast subversiv sprängkraft. Från officiellt håll kritiserades stycket för ideologiska svagheter och att det misslyckades med att ”reflektera den sanna andan hos folket i Sovjetunionen”. Även i väst mottogs verket kyligt. Symfonin nominerades 1946 till Stalinpriset, men vann inte. Istället bannlystes den 1948 och fick inte spelas igen förrän 1955, två år efter Stalins död.                    

Text: Elisabet Ljungar

  • Näste chefsdirigent!

    Hösten 2026 inleder Sveriges Radios Symfoniorkester en ny era med Andrés Orozco-Estrada som chefsdirigent. Med rötter i Colombia, utbildning i Wien och gedigen erfarenhet från några av världens främsta orkestrar tar han med sig musikalisk briljans, värme och en stark vilja att öppna musiken för fler.

    Läs mer om Orozco-Estrada
  • Liggande symbol säsongen 2025-2026

    Speglingar & Reflektioner

    Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Klicka dig vidare och läs mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  

    Läs mer om tematiken

Biljettköp

Sjostakovitjs nionde symfoni

1–2 april

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme 10 minuter utan paus
Biljettpris100 - 420 kr

Tema: Speglingar & Reflektioner

  • Rick Stotijn, Rebecka Törnqvist och Esa-Pekka Salonen är inklippta mot en "sotig" bakgrund. Bilden är svartvit, med undantag för en gul rektangel i övre höger hörn - en referens till Eva Dahlgrens skiva Jag vill se min älskade komma från det vilda.
    Datum har passerat
    10 december

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Datum har passerat
    25–26 september

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Datum har passerat
    19–20 november

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer
  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Datum har passerat
    5–6 december

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt blå och svart bakgrund där man även kan ana text.
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Till skillnad från andra dödsmässor är Gabriel Faurés requiem känt för sin lugna och fridfulla framtoning. Upplev det med Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Fredrik Burstedt.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    Datum har passerat
    6–7 november

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    Fåtal platser kvar
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt blå och man kan ana text.
    Fåtal platser kvar
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa. Dessutom John Adams repetitiva och pulserande Shaker Loops som följs av den svenska premiären av skotske kompositören James MacMillans Composed in August.
    Läs mer & biljetter
  • Ett kollage med foton på Malin Bioman och Rick Stotjin med instrument framför ett foto på Berwaldhallens konsertsal.
    11–12 februari
    100 - 420 kr

    Ravel, Debussy & Beamish

    Musik av Ravel och Debussy samt ett uruppförande av Sally Beamish med Rick Stotijn och Radiosymfonikernas Malin Broman står på programmet i den här konserten med dirigent Pierre Bleuse.
    Läs mer & biljetter
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer & biljetter
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    Fullsatt
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    Artist in Residence Esa-Pekka Salonen gästas av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framföra inte en, utan två pianokonserter.
    Läs mer
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Maxim Emelyanychev gästdirigerar Radiosymfonikerna i Salonens mytiskt laddade Nyx och Schumanns storslagna Rhen-symfoni. Tillsammans med sydkoreanska pianisten Yeol Eum Son framförs dessutom Lutosławskis virtuosa Paganini-variationer och Strauss lekfulla Burleske.
    Läs mer & biljetter
  • Nicolas Altstaedt.
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer & biljetter