Tyck till om vår nya webbplats och var med i utlottning av konsertbiljetter!

Läs mer

Ravel, Debussy & Beamish

Radiosymfonikernas egna Malin Broman och Rick Stotijn uruppför Sally Beamish Dubbelkonsert för viola, kontrabas och sinfonietta tillsammans med den franske dirigenten Pierre Bleuse. Konserten inleds med Maurice Ravels Tombeau de Couperin i sex satser, med blinkningar till Couperins kompositioner, samtidigt som varje sats är en hyllning till Ravels två bröder och flera vänner som dog under första världskriget. Därefter Emmanuel Chabriers España och Claude Debussys musik till baletten Jeux skriven för den Ryska baletten i Paris.

11–12 februari
Berwaldhallen
1 timme utan paus
100 - 420 kr
Ett kollage med foton på Malin Bioman och Rick Stotjin med instrument framför ett foto på Berwaldhallens konsertsal.
Sally Beamish. Foto: Ashley Coombes

Dubbelkonsert av Beamish

Den engelska tonsättaren Sally Beamish är både hyllad och älskad och oerhört produktiv, med över 200 verk till sitt namn. Berwaldhallens publik har tidigare fått möta bland annat hennes dubbelkonsert DISTANS för Janine Jansen och Martin Fröst: sambeställd av Sveriges Radios Symfoniorkester och uruppförd av densamma. Denna nya dubbelkonsert är tillägnad två av orkesterns egna stjärnor: konsertmästare Malin Broman och solokontrabasist Rick Stotijn.

Det nya verket är en serie variationer över den skotska folkvisan Ca’ the yowes to the knowes, ”Valla fåren upp i bergen”. De två solisterna spelar med en kammarensemble ur Radiosymfonikerna. Det lilla formatet återspeglas även i verkets sammansättning, som Beamish beskriver som inspirerat av just sång- och visformens korta, kärnfulla format. Genom att para ihop solisterna med olika små ensembler i ensemblen fördjupas också bilden av de två soloinstrumenten: kontrabas och viola.

I det nya verket skall Broman spela på Beamish huvudinstrument: violan. Det valet var tonsättarens, medan Broman önskade sig att få spela ihop med Stotijn. Båda är mycket uttrycksfulla musiker, vilket också passar väl ihop med Beamish tanke om solisten som berättare, som en direktlänk mellan publiken och orkestern.

Ravels musikaliska minnesmärke

Det franska ordet ”tombeau” betecknar ett minnesmärke, som ett mausoleum eller annan gravbyggnad. Under barocken uppstod tombeau även som en typ av musikstycken skrivna till minne av någon avliden. En tombeau måste dock inte vara dyster eller stillsam; ”man kan sörja snabbt eller långsamt, i dur eller i moll”, som lutenisten Michael Ducker skriver i förordet till en skiva med minnesmusik från barocken.

François Couperin själv verkar inte ha komponerat någon tombeau. Det gjorde däremot hans farbror Louis, liksom hans samtida kollega Marin Marais. Ett minnesstycke är mer eller mindre per automatik reflekterande över till exempel den avlidnes personlighet, livsgärning eller konstnärskap. När Maurice Ravel på tidigt 1900-tal återupplivade tombeau-genren är det inte främst Couperin och dennes musik som Ravel reflekterade över, utan vänner till honom som stupat under första världskriget. Couperin och barocken gav i stället Ravel ett äldre musikaliskt ramverk att, på neoklassicistiskt sätt, fylla med ett modernt innehåll, kryddat med färgrik kromatik.

Den här orkestersviten, arrangerad av Ravel själv, innehåller fyra av sex satser från den ursprungliga versionen för piano som färdigställdes 1917. Ravel fick en del frågor om varför Le Tombeau de Couperin inte var ett stillsamt och dystert verk och lär ha svarat, i linje med tombeau-genrens ursprungliga uttryck, att ”de döda, i deras eviga tystnad, redan är ledsna nog”.

En spansk succé av Chabrier

En annan slags reflekterande kan man säga att Emmanuel Chabrier ägnade sig åt när han, efter en halvårslång rundresa i Spanien med sin fru, skrev sin orkesterrapsodi España. Av Chabriers brevkorrespondens från resan framgår att han under resan förkovrat sig i de olika regionernas folkmusik och -dans. Till vännen dirigenten Charles Lamoureux skrev Chabrier att, väl hemma skulle han komponera en ”extraordinär fantasi” som skulle få publiken att jubla och Lamoureux att vilja krama om konsertmästaren av glädje.

Mycket riktigt blev España en braksuccé, inte bara hos publiken utan också bland kritiker och kollegor. Bland spansktalande verkar det dock ha varit en vattendelare: Chabriers generationskamrat Isaac Albéniz var, så att säga, inte ett fan medan exempelvis Manuel de Falla från generationen efter hävdade att denne fransman hade lyckats skapa en autentisk tolkning av den mycket populära folkdansen jota. Och visst låter det närmast stereotypt spanskt, med synkoperade melodier och cymbaler, tamburin och triangel.

Emmanuel Chabrier själv lär i efterhand torrt ha beskrivit España som ”inget mer än ett stycke i F-dur”, inte helt olikt Maurice Ravels lätt indignerade hållning till sin egen slagdänga, Boléro. Den franske musikforskaren Roger Delage, en expert på bland annat dessa två tonsättare, menar för övrigt att spår efter Chabrier går att hitta i den mesta av Ravels musik.

Debussys lekfulla balett

I mitten av 1900-talet utsåg Pierre Boulez Claude Debussys Förspel till en fauns eftermiddag till brytningspunkt för den moderna konstmusiken. Men flera decennier tidigare hävdade Gustav Mahler att Chabriers España var startskottet för den nya tidens musik. Även Debussy tog tidigt i sitt konstnärskap intryck av Chabrier, innan han utvecklade det mer personliga tonspråk som hörs i exempelvis hans ”dansade poem”, baletten Jeux.

Titeln betyder ”spel” eller ”lek” på franska och anspelar på balettens något absurda handling: Tre ynglingar letar efter en borttappad tennisboll i en trädgård. I det skumma skymningsljuset kastar gatlyktornas sken skuggor som inspirerar till kurragömma och andra lekar. Plötsligt dyker det upp en annan tennisboll, som från ingenstans, och ynglingarna springer förskräckta i väg.

Musiken är infallsrik, ständigt föränderlig, nyckfull; vid den tiden skrev musikkritikern Émile Vuillermoz att det är som om den ”ändrar tempo och dynamik varannan takt”. Formmässigt skulle man kunna likna Jeux vid ett slags variationsverk. Tråkigt är det hur som helst aldrig och Debussys klangrika orkestersats gör på intet sett saken sämre. Verket slutar i samma impressionistiska dunkel som det börjar, men längs vägen har det gnistrat och sprakat i regnbågens alla färger.

Text: David Saulesco

Den vackraste musiken för vänner som dödats i kriget skrev Maurice Ravel under första världskrigets slut. Per Feltzin närstuderar ett av de sex stycken som bildar sviten Le Tombeau de Couperin i avsnittet nedan av Klassikern:

Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Tryck på knappen nedan för att läsa mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  
Speglingar och Reflektioner

Biljettköp

Ravel, Debussy & Beamish

11–12 februari

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme utan paus
Biljettpris100 - 420 kr

Tema: Speglingar & Reflektioner

  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar.
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    Den andra delen av Esa-Pekka Salonens Artist in Residence med den brittiska dirigenten Nicolas Collon och den svenska sopranen Camilla Tilling i musik av Debussy, Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Collage med Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen på en mörkröd bakgrund.
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt röd och man kan ana noter.
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem, som kompositören själv inte hann...
    Läs mer & biljetter
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiselov i musik av Debussy, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer & biljetter
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer & biljetter
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    I den fjärde delen av Esa-Pekka Salonens residens gästas dirigenten och kompositören av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framför inte mindre...
    Läs mer & biljetter
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Den femte delen av Esa-Pekka Salonens residens intar Radiosymfonikernas förste gästdirigent Maxim Emelyanychev dirigentpulten och leder orkestern inledningsvis i Salonens symfoniska dikt...
    Läs mer & biljetter
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt rör och svar bakgrund där man även kan ana noter.
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Gabriel Faurés älskade Requiem, som till skillnad från andra dödsmässor är känd för sin lugna och fridfulla framtoning, med Radiosymfonikerna och Radiokören...
    Läs mer & biljetter
  • Nicolas Altstaedt.
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer & biljetter