arrow

HANS EK MÖTER RANTALA & WÜLKER

Med albumet Go från 2020 satte den tyske jazztrumpetaren Nils Wülker punkt för en internationellt hyllad albumtrilogi. Nu möter han och den prisade jazzpianisten Iiro Rantala, känd från bland annat Trio Töykeät, Radiosymfonikerna under ledning av Hans Ek. På programmet står kompositioner av Wülker och Rantala liksom musik av Bach, Leonard Bernstein och Esbjörn Svensson i nya arrangemang signerade Hans Ek. Jazz och symfoniskt i tät symbios.

Konserten sändes kl 18:40 söndagen den 14 februari i Sveriges Radio Jazzradion och med bild på Berwaldhallen Play samt i Sveriges Radio P2 fredagen den 19 februari kl 19:00.

Hans Ek har berättat att han redan som ung student inriktad på konstmusik kände att någonting skavde. Han upplevde att den musik som påverkar flest människor ofta finns i andra genrer än den klassiska. Det satte hans agenda som dirigent och arrangör: han ville få de två världarna, klassisk musik och populärmusik, att mötas.

Symfoniorkestern med sin klangrikedom och sina outtömliga möjligheter till uttryck har alltid varit central i Hans Eks arrangörskonst. Han trollar med orkestern så att vi hör andra aspekter av musiken än vi kanske hade tänkt oss. När vi hör låtarna av och med den tyske jazztrumpetaren Nils Wülker (samtliga är från hans senaste album Go) ska vi inte bli förvånade om vi märker att hans experimentella jazz med inslag av syntpop – när den arrangerats av Hans Ek – visar sig ha egenskaper som kan leda tankarna både mot amerikansk minimalism á la Philip Glass och mot andra konstmusikaliska riktningar.

Nils Wülkers låtar vittnar om stark kreativitet. Värt att ha i minnet är att flera av dem kommit till under det senaste årets coronaisolering. I en intervju har Wülker sagt att han har försökt göra det bästa av situationen, och vågat testa andra saker än han kanske hade gjort om det inte hade varit för pandemin.

Den finländske pianisten och kompositören Iiro Rantala är känd för sin humor (i Finland har han blivit folkkär bland annat genom sina lekfullt musikpedagogiska TV-program), sin fullständigt briljanta pianoteknik (det är inte för inte som han har liknats vid Oscar Peterson) och för sin osvikliga känsla för olika musikaliska stilar. Förvisso är han först och främst jazzpianist, men Iiro Rantala har inga problem med att blixtsnabbt växla från stämningsläget i en jazzlåt för att i nästa stund gå in i känslan i till exempel ett stycke barockmusik. Det är precis vad vi får höra honom göra under konserten i Berwaldhallen, när Esbjörn Svenssons Behind the Stars följs av musik ur Bachs Goldbergvariationer.

Pianopoesi från 2012 ställs mot pianopoesi från 1741. Med ens hör vi likheterna. Det är lätt att börja fundera över de gränser vi är vana vid att rita upp mellan olika sorters musik, mellan olika genrer och musik från olika tider. Behövs de? Är skillnaderna egentligen så stora som man kan tro?

Christina Hedlund


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

Nils Wülker, född 1977 i Bonn, är trumpetare och kompositör och ett av de stora namnen på den internationella jazzscenen. Wülker har gett ut elva album varav det senaste, Go, kom ut 2020 på Warner Music. Wülkers musik befinner sig i ett slags gränsland mellan jazz, pop, funk och elektroniskt där influenser från jazzhistorien blandas med nutida musikaliska vingslag.

Wülker började sin bana inom klassiskt piano och klassisk trumpet. I tonåren fick han upp ögonen för jazzen, vilket tog honom till Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin. Under studietiden spelade Wülker i storband som Peter Herbolzheimers Bundesjazzorchester, RIAS Bigband Berlin och Thärichens Tentet. De senaste åren har han gjort återkommande samarbeten med musiker och artister som Craig Armstrong, Omara Portundo, Dominic Miller, Marteria (Marten Laciny) och Max Mutzke. Sedan 2017 leder Wülker även ett ett eget musikradioprogram, Offbeat, i den tyska kanalen 917xfm.

Pianisten Iiro Rantala blev under 1990-talet känd genom den virtuosa jazztrion Trio Töykeät. Nu är han en av de stora pianisterna på den internationella jazzscenen, hyllad för sin förmåga att sammanfläta idiom ur jazzen med den klassiska musikens rötter.

Rantala har gett ut flera uppmärksammade album i eget namn, många på skivbolaget ACT. De senaste två skivorna ger en tydlig bild av hans musikaliska bredd: på My Finnish Calendar har Rantala komponerat tolv pianostycken, ett för varje månad, och på Playing Gershwin tolkar han George Gershwins musik tillsammans med Deutsche Kammerphilharmonie i Bremen. Tidigare har Rantala samarbetat med violinisten och dirigenten Pekka Kuusisto, som också orkestrerade Rantalas pianokonsert Konsert för piano och konsert i Gissmajass. Rantalas senaste projekt är kvartetten Flock, som han bildat tillsammans med tre unga finska jazzmusiker.

Alla arrangemang av Hans Ek där inte annat anges.