Facce d’Amore - barockpärlor med Il Pomo d'Oro och Jakub Józef Orliński
Facce d’Amore – kärlekens ansikten är namnet på kvällens konsert med barockensemblen Il Pomo d’Oro och countertenoren Jakub Jósef Orliński. På programmet står arior ur barockens kända, och mer okända operor av tonsättare som George Friedrich Händel, Francsco Cavalli och Guiseppe Maria Orlandini. Countertenoren, eller dåtidens kastrat, hade ofta en hjälteroll i barockens operor. I kvällens konsert får vi möta dess olika känslomässiga gestaltningar.
Medverkande
Musiken
Ungefärlig konsertlängd: 1 timme och 40 minuter inklusive paus
-
FRANCESCO CAVALLI: Sinfonia & Erme e solinghe… Lucidissima face ur La Calisto
4 min
-
GIOVANNI ANTONIO BORETTI: Chi scherza con Amor ur Eliogabalo
3 min
-
GIOVANNI ANTONIO BORETTI: Sinfonia & Crudo amor non hai pieta ur Claudio Cesare
4 min
-
GIOVANNI BATTISTA BONONCINI: Infelice mia costanza ur La Costanza non gradita
6 min
-
GIOVANNI BATTISTA BONONCINI: Sinfonia ur La Nemica d'Amore fatta amante
4 min
-
FRANCESCO BARTOLOMEO CONTI: Odio, vendetta, amor ur Don Chisciotte
4 min
-
Paus
20 min
-
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL: Spera che tra le care gioie ur Muzio Scevola
4 min
-
NICOLA MATTEIS: Ballo dei Bagatellieri ur Don Chisciotte in Siera Morena
7 min
-
GUISEPPE MARIA ORLANDINI & JOHANN MATTHESON:Che m'ami ti prega ur Nerone
5 min
Om konserten
Barocken var den historiska period där kastraten hade sin starkaste stjärnstatus. I opera efter opera av idag mer eller mindre välkända kompositörer så som Georg Friedrich Händel, Francesco Cavalli, Francesco Bartolemeo Conit, och Matteis Nicola spelade kastraten inte sällan hjälten eller förste älskare. Eftersom kastraten som fenomen inte längre existerar i den fysiska världen så sjungs dess roller numera av kvinnor eller som i kvällens konsert, av en countertenor.
Jakub Józef Orliński är en av de senaste årens mest framstående countertenorer som har skapat sig ett internationellt renommé för sina rollprestationer och konsertanta medverkande. Tillsammans med den hyllade barockensemblen Il Pomo d’Oro lyfter Orlinski i kvällens konsert fram kastraten eller countertenorens olika gestalter. Vi kommer att få möta så väl hjältar som antihjältar och uppleva arior sjungna av bland annat en pervers kejsare, en hjältemodig officer, en soldat som trotsar överheten och flera olika mer eller mindre kärlekskranka prinsar.
Historiskt kommer vi att röra oss under cirka 60 år, från G.A. Borettis Eliogabalo 1668 till L.A. Predieris Scipione i Giovane 1731, på gränsen till barockens slut. Romarriket, någonstans mellan mytologi och historisk verklighet är oftast spelplats, men det finns undantag. Ballo Bagatelleri ur Don Chisciotte in Siera Morena av den italienska kompositören Matteis Nicola skrevs som ett intermedi – det vill säga ett slags mellanspel till en opera med libretto baserat på Miguel de Cervantes Don Quixote.
Känslomässigt rör vi oss från tragedi till lycka, och hela barockoperans musikaliska bredd visas upp. Från sprittande koloraturer, som låter countertenorens vokala vidsträckthet komma fram, till de mest smäktande melodier.