arrow

Allt innehåll från dagen

  • Esa-Pekka Salonen

    Östersjöfestivalen firar 20 år med Mahlers andra symfoni

31 aug: Jubileumskväll - Östersjöfestivalen 20 år

Östersjöfestivalens jubileumskväll tar ett helhetsgrepp på festivalens 20-åriga historia och dess betydelse för Östersjöregionen. Festivalens initiativtagare och Radiosymfonikernas hedersdirigent Esa-Pekka Salonen leder orkestern, Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör i vilken Mahlers andra symfoni tar med publiken på en resa från den inledande sorgmarschen till den ljusa finalen. I det föregående samtalet blickas framåt och bakåt på festivalen och på vad vi kan göra för vårt gemensamma hav.

Program

  • 17:30

    SAMTAL: ÖSTERSJÖFESTIVALEN 20 ÅR: Om musiken, miljön och mötena

    Berwaldhallen

    Innan Mahlers katharsiska och allomfattande andra symfoni ljuder i Berwaldhallen, bjuds publiken denna jubileumskväll på ett samtal med både retrospektiv och framåtblick på 20-åriga Östersjöfestivalen och dess betydelse för Östersjöregionen. När Östersjöfestivalen gick av stapeln för första gången rådde trots algblomningen en optimism; murar mellan öst och väst var rivna, vi kunde samarbeta över gränserna och tillsammans skulle vi råda bot på Östersjöns problem! Östersjöfestivalen blev från första stund en plattform för att mötas över gränser, inspireras av varandras samhällsengagemang och enas via gemensamma musikupplevelser. Ta del av vad grundarna Michael Tydén och Esa-Pekka Salonen ville uppnå när de grundade festivalen, hur det gick sedan och vad festivalen står inför i framtiden. Det utlovas både skratt och allvar när vi får höra vad som gått fel under åren, vilka de största utmaningarna är idag, men också vad som faktiskt har blivit bättre i Östersjön. Samtalet sker i Berwaldhallen 17.30-18.30.

    Medverkande

  • 19:00

    ESA-PEKKA SALONEN & MAHLERS TVÅA

    Berwaldhallen

    Östersjöfestivalen firar tjugo år med en storartad jubileumskonsert där hedersdirigent Esa-Pekka Salonen leder Radiosymfonikerna, Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör i Gustav Mahlers praktfulla andra symfoni, Uppståndelsesymfonin. ”En symfoni måste vara som världen, den måste omfamna allt”, sade Mahler själv. Sällan har väl detta citat känts mer träffande än i denna magnifika symfoni, där tonsättaren tar med lyssnaren på en väldig musikalisk resa med hjälp av ett massivt uppbåd av orkester, kör och solister. Från den inledande sorgmarschen, till finalens himmelska klanger som strålar av ljus och hoppfullhet.

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

      Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

      ”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

      Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

      En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

    • Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

      Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

      Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

      Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

    • Eric Ericsons kammarkör grundades 1945 av den då 27-årige Eric Ericson och har sedan dess intagit en central plats i svenskt och internationellt musikliv. Sedan 2013 är den flerfaldigt prisbelönade dirigenten Fredrik Malmberg körens chefdirigent. Ensemblens intresse av att hela tiden söka ny musik och nya arbetsområden har givit dem en mycket bred repertoar: från tidig musik till det allra senaste. För generationer svenska och internationella tonsättare har kören representerat ett ideal med sin typiskt nordiska klang och drivna virtuositet. Att förvalta arvet efter Eric Ericson handlar om att bevara och utveckla den unika klangen, att ständigt fördjupa den kammarmusikaliska inställningen samt att hela tiden söka ny repertoar. Eric Ericsons kammarkör hör till det internationella toppskiktet av professionella ensembler och har genom åren belönats med åtskilliga utmärkelser och priser.

    • Världsdirigenten Esa-Pekka Salonen utmanar och förnyar ständigt den klassiska musikens roll i vår tid. Hösten 2020 tillträdde han som musikalisk ledare för San Francisco Symphony Orchestra. Han är även chefsdirigent och konstnärlig rådgivare för Philharmonia Orchestra i London där de prisbelönade installationerna RE-RITE och Universe of Sound har gjort det möjligt för människor att kliva in i orkestern genom ljud- och videoprojektioner. Salonen har också drivit utvecklingen av en hyllad app för surfplattor, The Orchestra, som ger användaren inblick i hur åtta klassiska symfoniska verk är uppbyggda.

      Åren 1985 till 1995 var Esa-Pekka Salonen chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och numera är han orkesterns hedersdirigent. 1992 till 2009 var han chefsdirigent för Los Angeles Philharmonic och är sedan 2009 också den orkesterns hederdirigent. Salonen var medgrundare till Östersjöfestivalen 2003. Han är även verksam som tonsättare, och var under 2015 till 2018 Composer in Residence vid New York Philharmonic.

    • Julia Kretz-Larsson, violin, har studerat för Marianne Boettcher och Thomas Thompson i Berlin och för Josef Suk i Prag. Med Julius Stern pianotrio har hon vunnit priser vid flera internationella tävlingar. Hon är medlem i kammarmusikensemble Spectrum Concerts Berlin, som har sin egen konsertserie i Berliner Philharmonie Kammermusiksaal och har med dem även spelat i konserthus som Carnegie Hall i New York och Concertgebouw Amsterdam. År 2006 blev Julia Kretz-Larsson medlem av Lucerne Festival Orchestra, ledd av Claudio Abbado, och sedan 2008 har hon varit medlem i Mahler Chamber Orchestra, från 2011 som stämledare. Julia är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och är lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
      Julia har regelbundet spelat kammarmusikkonserter med ett flertal internationella artister och har spelat på festivaler som Salzburger Festspiele, Internationella Kammarmusikfestivalen i Utrecht, Julian Rachlin and Friends, Schleswig-Holstein Musikfestival och Vinterfest. Hon har spelat in kammarmusik för bland annat BIS, NAXOS, Harmonia Mundi.

    Musiken