arrow

Allt innehåll från dagen

  • Cirkuskonserter/Trådar & Glas

    Två helt nya verk med akustisk kammarmusik och nycirkus!

  • Öppet hus på Berwaldhallen och Sjöhistoriska museet

    Seglarskola, sjungande pirater, instrumentprovning och skattjakt-för gammal och ung!

  • Sjöhistoriska

    Bygg en egen modellbåt med solceller!

3 sep: Familjedag för alla åldrar

Östersjöfestivalen avslutas med en familjedag i samarbete mellan Sjöhistoriska museet och Berwaldhallen. Förutom två nyskapade cirkuskonserter av Cirkus Cirkör bjuds på skattjakt, segling, skaparverkstad, båtmodellbygge, instrument-prova på och mycket mer.

Program

  • 10:00

    FAMILJEDAG FÖR ALLA ÅLDRAR

    Nytt för i år är en familjedag i samarbete mellan Sjöhistoriska museet och Berwaldhallen. En heldag för hela eller halva familjen i Östersjöns tecken. Kom och njut och lär dig samtidigt om havet, musiken, kulturarvet och miljön!

    Under dagen erbjuds flera aktiviteter för olika åldrar på både Sjöhistoriska och i Berwaldhallen. Längs kanalen mellan de två institutionerna underhåller sjungande pirater och bjuds skattjakt med start vid vilken som helst av de båda platserna. En liten bok om Östersjön utlovas till alla som har gått jakten.

    I Berwaldhallens foajé går det att provspela instrument, höra minikonserter med El Sistema, ta del av utställningar om Östersjön samt fika på café Elwing. Radioapan är på plats för att mingla med publiken.

    På Sjöhistoriska muséet går det att se familjevisningen Sjörövare på Östersjön och bygga en egen solcellsbåt i skaparverkstan. Missa heller inte att förboka ett prova-på-pass till vår seglarskola! Pågår gör också museets årliga modellhelg med möjlighet att köra medtagna hemmabyggda båtmodeller i pool. I den kan ni, vid vackert väder, även testa era solcellsbåtar.

    Öppettider Sjöhistoriska museet: kl. 10-17, gratis inträde.
    Visning Sjörövare på Östersjön: kl. 10.30 och kl. 14.30, gratis.

    Prova på att segla optimistjolle (8-14 år), kl. 10-13 och kl. 14-17. Passen är 2-3 timmar långa. Gratis. Biljetter släpps i augusti och bokas via Sjöhistoriska museet

    Skaparverkstan (4-12 år): Biljetter 50 kr/barn köps i museets entré.
    Pass om 75 min: 10:15-11:30, 11:45-13:00, 13:45-15:00, 15:15-16:30

    Berwaldhallens foajéer håller öppet från kl 11-17, alla aktiviteter är gratis.
    Café Elwing håller öppet.

  • 13:00

    CIRKUSKONSERT: TRÅDAR

    Berwaldhallen

    Trådar sammanbinder, trådar lagar och trådar trasslar. Trådar kan också bli till linor att balansera på eller strängar att spela på. Cirkus Cirkörs poetiska akrobatik och Östersjötonsättares nyskrivna kammarmusik möts i en föreställning i vilken stickningar från människor i olika länder bär fram ett budskap om fred. Passar alla åldrar.

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

      Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

      ”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

      Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

      En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

    • Cirkus Cirkör startade 1995 och är en politisk obunden ideell förening med visionen att förflytta inre och yttre gränser i konst och samhälle med cirkuskonst. Tilde Björfors är konstnärlig ledare sedan starten och har sedan dess haft siktet inställt på samskapande konst, pedagogik och teknisk innovation i världsklass. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer föreställningar och koncept på turné världen över med tillhörande föreläsningar, workshops och events där cirkuskonsten omsätts i vardagen i näringsliv, offentlig och ideell verksamhet. Cirkus Cirkör erbjuder kurser och pedagogiska program för alla, ung som gammal, med eller utan funktionsvariation och har ett treårigt gymnasieprogram med riksintag. Cirkör är även en aktiv del av cirkusens ekosystem i Sverige och internationellt och har bland annat varit drivande i framtagandet av högskoleutbildningar i cirkus och cirkuspedagogik.

    • Tilde Björfors är konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör, som hon grundade tillsammans med flera andra 1995. Hon har över 25 års erfarenhet inom branschen inklusive skapande, performance, utbildning och management. Under sin stora karriär har Tilde varit den drivande kraften i att etablera samtidscirkus som konstform i Sverige.
      Med visionen att förena scenkonst med forskning och vetenskap, och skapa kreativa krockar mellan olika genrer och konstformer, har hon utvecklat Cirkus Cirkör till en unik kombination av världsledande scenkonstkompani, utbildningscentrum och samhällsaktivist.
      Genom åren har hon på ett unikt sätt kombinerat nycirkus med högskoleutbildning och cirkusgymnasium, barn- och ungdomsverksamhet, vetenskaplig forskning och samhällsengagemang. Alltid med drivkraften att överskrida gränser och krocka olika konstformer och genrer. Det har inte bara gjort Cirkus Cirkör till ett världsledande scenkonstkompani, utan även till en högst närvarande kraft i samhället. För både sitt ledarskap och sitt konstnärskap har Tilde Björfors fått ett flertal prestigefyllda utmärkelser, bland annat Expressens Teaterpris och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2016, samt Svenska Europarörelsens utmär¬kelsen Årets Europé 2017. 2018 mottog Tilde och Cirkus Cirkör Premio Europa per il Teatros pris XV Europe Prize Theatrical Realities, och Konungens medalj av åttonde storleken.

    • Alexander Weibel Weibel är en spanskfödd cirkusartist, specialist på balansakter, både att själv balansera på rep, trådar, eller föremål som att balansera föremål på sig själv. Behövs det så kan han även spela fiol under själva balanserandet. Alexander är började sin utbildning vid en cirkusskola i Madrid för att sedan studera vid National Circus School of Moscow samt Dans och Cirkushögskolan i Stockholm, där han även tilldelades Sophie Hulthéns cirkusstipendium.

      Alexander har uppträtt och turnerat runt på olika festivaler i Europa och tilldelats en rad utmärkelser, bl a Special jury’s prize under Cirque De Demain i Paris 2011, Innovation Prize under IV Circus Festival of Albacete och Audience’s prize under Newcommers Show i Leipzig.
      Första mötet med den svenska publiken skedde under förproduktionen Knitted Piece, föreställningen var startskottet till det som senare blev Knitting Peace i regi av Tilde Björfors. Alexander har under åren medverkat i flera av Cirkus Cirkörs produktioner, bl a Satyagraha. Som regissör har han bland annat regisserat Cirkus Cirkörs skolföreställning Trassligt samt varit assisterande regissör och cirkusstöd i flera produktioner.

    • Videokonstnären Johannes Ferm Winkler har gjort videoscenografi till bland annat Ålevangeliet i regi av Tobias Thorell på Folkoperan (2022), Kejsarn av Portugallien i regi av Pontus Stenshäll på Göteborgs stadsteater (2021), Hedwig and the angry inch i regi av Dritëro Kasapi på Malmö Stadsteater, Riksteatern och Malmö Opera (2020), På spaning efter den tid som flytt med manus & regi av Maja Salomonsson & Nina Jeppsson på Orionteatern (2019), The Nether i regi av Lena Endre på Dramaten (2017) och till Nobelbanketten i regi av Visual Relief and Devine Opera (2013).

    Musiken

  • 16:00

    CIRKUSKONSERT: GLAS

    Berwaldhallen

    Glas kan gå i kras, glas kan klirra och klinga. Det sprödaste glas kan bära en människas tyngd. I en skimrande och klar värld av vackra kristallglas, glaskross och vassa kanter svävar Cirkus Cirkörs artister i en balansakt mellan det starka och sköra. Till nyskriven musik av tonsättare från Östersjöområdet vidgas våra sinnen i en magisk cirkusföreställning för människor i åldrarna 3-100 år.

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

      Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

      ”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

      Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

      En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

    • Cirkus Cirkör startade 1995 och är en politisk obunden ideell förening med visionen att förflytta inre och yttre gränser i konst och samhälle med cirkuskonst. Tilde Björfors är konstnärlig ledare sedan starten och har sedan dess haft siktet inställt på samskapande konst, pedagogik och teknisk innovation i världsklass. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer föreställningar och koncept på turné världen över med tillhörande föreläsningar, workshops och events där cirkuskonsten omsätts i vardagen i näringsliv, offentlig och ideell verksamhet. Cirkus Cirkör erbjuder kurser och pedagogiska program för alla, ung som gammal, med eller utan funktionsvariation och har ett treårigt gymnasieprogram med riksintag. Cirkör är även en aktiv del av cirkusens ekosystem i Sverige och internationellt och har bland annat varit drivande i framtagandet av högskoleutbildningar i cirkus och cirkuspedagogik.

    • Tilde Björfors är konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör, som hon grundade tillsammans med flera andra 1995. Hon har över 25 års erfarenhet inom branschen inklusive skapande, performance, utbildning och management. Under sin stora karriär har Tilde varit den drivande kraften i att etablera samtidscirkus som konstform i Sverige.
      Med visionen att förena scenkonst med forskning och vetenskap, och skapa kreativa krockar mellan olika genrer och konstformer, har hon utvecklat Cirkus Cirkör till en unik kombination av världsledande scenkonstkompani, utbildningscentrum och samhällsaktivist.
      Genom åren har hon på ett unikt sätt kombinerat nycirkus med högskoleutbildning och cirkusgymnasium, barn- och ungdomsverksamhet, vetenskaplig forskning och samhällsengagemang. Alltid med drivkraften att överskrida gränser och krocka olika konstformer och genrer. Det har inte bara gjort Cirkus Cirkör till ett världsledande scenkonstkompani, utan även till en högst närvarande kraft i samhället. För både sitt ledarskap och sitt konstnärskap har Tilde Björfors fått ett flertal prestigefyllda utmärkelser, bland annat Expressens Teaterpris och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2016, samt Svenska Europarörelsens utmär¬kelsen Årets Europé 2017. 2018 mottog Tilde och Cirkus Cirkör Premio Europa per il Teatros pris XV Europe Prize Theatrical Realities, och Konungens medalj av åttonde storleken.

    • Alexander Weibel Weibel är en spanskfödd cirkusartist, specialist på balansakter, både att själv balansera på rep, trådar, eller föremål som att balansera föremål på sig själv. Behövs det så kan han även spela fiol under själva balanserandet. Alexander är började sin utbildning vid en cirkusskola i Madrid för att sedan studera vid National Circus School of Moscow samt Dans och Cirkushögskolan i Stockholm, där han även tilldelades Sophie Hulthéns cirkusstipendium.

      Alexander har uppträtt och turnerat runt på olika festivaler i Europa och tilldelats en rad utmärkelser, bl a Special jury’s prize under Cirque De Demain i Paris 2011, Innovation Prize under IV Circus Festival of Albacete och Audience’s prize under Newcommers Show i Leipzig.
      Första mötet med den svenska publiken skedde under förproduktionen Knitted Piece, föreställningen var startskottet till det som senare blev Knitting Peace i regi av Tilde Björfors. Alexander har under åren medverkat i flera av Cirkus Cirkörs produktioner, bl a Satyagraha. Som regissör har han bland annat regisserat Cirkus Cirkörs skolföreställning Trassligt samt varit assisterande regissör och cirkusstöd i flera produktioner.

    • Videokonstnären Johannes Ferm Winkler har gjort videoscenografi till bland annat Ålevangeliet i regi av Tobias Thorell på Folkoperan (2022), Kejsarn av Portugallien i regi av Pontus Stenshäll på Göteborgs stadsteater (2021), Hedwig and the angry inch i regi av Dritëro Kasapi på Malmö Stadsteater, Riksteatern och Malmö Opera (2020), På spaning efter den tid som flytt med manus & regi av Maja Salomonsson & Nina Jeppsson på Orionteatern (2019), The Nether i regi av Lena Endre på Dramaten (2017) och till Nobelbanketten i regi av Visual Relief and Devine Opera (2013).

    Musiken