arrow

Allt innehåll från dagen

  • Malin Broman & Pekka Kuusisto

    Följ med på en resa runt Östersjön

  • Sara Norling & Johan Korssell

    Våra ciceroner guidar er genom dagen.

25 aug: Östersjödagen - Malin Broman & Pekka Kuusisto

För andra året i rad uppmärksammar vi Östersjödagen i Sverige och inleder samtidigt, i närvaro av H.K.H. Kronprinsessan Victoria, årets Östersjöfestival som firar 20 år i år. Den musikaliska resan går till Östersjöns hamnar med konsertmästare Malin Broman som kapten tillsammans med violinisten Pekka Kuusisto, pianisten Simon Crawford-Phillips samt en samling kolleger ur Radiosymfonikerna ombord. Sveriges Radio P2:s Johan Korssell och Sara Norling är kunniga ciceroner på färden. Konserten föregås av panelsamtalet ”Östersjön – därför ska vi bry oss!” och precis innan samtalet invigs festivalen kl. 18.00 med Anders Hillborgs nyskrivna Fanfar till Östersjöfestivalens 20-årsjubileum!

Samtalet och konserten sänds direkt på Berwaldhallen Play. Konserten sänds även direkt i Sveriges Radio P2.

Program

  • 17:00

    UTSTÄLLNINGAR: OM ÖSTERSJÖN

    Berwaldhallen

    Berwaldhallens foajéer kommer att fyllas med utställningar om Östersjön och dess miljö. Utställningarna öppnar kl 17.00 den 25 augusti och kan ses under hela festivalen under Berwaldhallens öppettider. På plats den 25 augusti finns organisationerna Race for the Baltic, WWF, WWF Sweden Youth, Voice of the Ocean, Hållbara hav, Finlandsinstitutet, John Nurminens Stiftelse och Museet Vrak och berättar om utställningarna.

    Östersjödagen, som initierades och koordineras av John Nurminens Stiftelse, firas årligen den sista torsdagen i augusti med olika evenemang och jippon. Målet med temadagen är att lyfta fram viktiga frågor kring havet och att inspirera till konkreta åtgärder till förmån för Östersjön. Dagen hyllar havets mångfald och omätbara värde. Vid sidan av firandet är målet att öka kunskaperna om havets natur, kultur och historia. År 2022 firas Östersjödagen den 25 augusti.

    Kom och fira vårt fantastiska hav – Östersjön!

  • 18:00

    SAMTAL: ÖSTERSJÖN - DÄRFÖR SKA VI BRY OSS!

    Berwaldhallen

    Den 25 augusti bjuder Berwaldhallen, tillsammans med en mängd Östersjöaktörer, in publiken till Östersjödagen. På Berwaldhallens scen äger panelsamtalet ”Östersjön- därför ska vi bry oss!” rum kl 18.00. Initierade samtalsdeltagare bidrar med viktiga perspektiv från olika delar av samhället. Medverkande är Olle Torpman (postdoktor i klimaträttvisa vid Institutet för framtidsstudier), Mattias Finndin (WWF Sweden Youth), David Nilsson (vice skolchef KTH och tidigare föreståndare för KTH Vattencentrum), Peter Norman (ordf. Havsfondens förvaltningsbolag Entropics, ordf. Kungliga Musikhögskolan, Sveriges f.d. finansmarknadsminister) samt Jonathan Lindström (arkeolog och författare). Samtalsledare: Karin Zilliacus. Samtalet ges på svenska.

    Läs mer

    Östersjödagen, som initierades och koordineras av John Nurminens Stiftelse, firas årligen den sista torsdagen i augusti med olika evenemang och jippon. Målet med temadagen är att lyfta fram viktiga frågor kring havet och att inspirera till konkreta åtgärder till förmån för Östersjön. Dagen hyllar havets mångfald och omätbara värde. Vid sidan av firandet är målet att öka kunskaperna om havets natur, kultur och historia. År 2022 firas Östersjödagen den 25 augusti.

    Medverkande

    • Olle Torpman är doktor i praktisk filosofi. Han disputerade vid Stockholms universitet år 2016 och forskar nu på klimaträttvisa vid Institutet för framtidsstudier. Olles forskning undersöker hur olika klimatbördor kan fördelas rättvist. Hans forskning omfattar även frågor om djurs moraliska status, och om naturens moraliska värde. Olle har publicerat en lärobok i miljöetik samt suttit med som expert i Miljömålsberedningen.

    • Jonathan Lindström, arkeolog, prisbelönt författare och illustratör till böcker både för barn och vuxna. I år aktuell med boken Sveriges långa historia – människor, makt och gudar under 14 000 år, där underbara Östersjön spelar huvudrollen, både för enskilda människoöden och storpolitiken.

    • Mattias är engagerad i det ideella ledarskapsprogrammet WWF Sweden Youth (WSY) som tränar dagens och morgondagens hållbarhetsledare. Mattias studerar annars på kandidatprogrammet i biologi vid Linköpings universitet och är mycket engagerad i att arbeta för en värld där vi bättre samarbetar med jordens alla arter. Genom hans engagemang i WSY hoppas han dels på att lära sig mer inom hållbarhet men även hitta sammanhang där han kan bidra till skillnad.

    • Peter Norman är ekonom, tidigare finansmarknadsminister, vice chef vid Riksbanken och VD för Sjunde AP-fonden. Peter är nu styrelseordförande för bland annat Havsfondens förvaltningsbolag Entropics, Kungliga Musikhögskolan, Transportstyrelsen och Gotlandshem.

    • Karin Zilliacus är programansvarig för samhällsfrågor vid Finlandsinstitutet i Stockholm. Hon har en bakgrund inom bland annat biståndssektorn och av hållbarhetsfrågor.  Karin har en European Master’s i mänskliga rättigheter och demokratisering från Venedig (Global Campus of Human Rights).

  • 19:30

    MALIN BROMAN & PEKKA KUUSISTO

    Berwaldhallen

    Följ med konsertmästare Malin Broman, finländske stjärnviolinisten Pekka Kuusisto, pianisten Simon Crawford-Phillips och musiker från Radiosymfonikerna på en musikalisk seglats runt Östersjön. P2:s programledare Sara Norling och Johan Korssell lotsar oss runt till de olika hamnarna och presenterar musiken. En intim och färgstark konsertupplevelse utlovas!

    Läs mer

    Östersjön är havet där sillgrisslor häckar, tre olika sorters sälar dyker och havsörnar breder ut sina vingar. I Östersjön möts sött och salt liksom nio länders vatten. Det är ett hav som är nästan helt omringat av land, ett hav som förenar. En kammarmusikalisk resa runt ett sådant hav är förstås omväxlande, men det är under gemensam flagg man ger sig av.
    – Nästan alla Östersjöländer är representerade på vår resa: Finland, Sverige, Estland, Lettland och Tyskland. Det kulturella utbytet mellan dessa länder har alltid fallit sig naturligt, berättar Sara Norling, en av ciceronerna på färden.
    Det kan tyckas långt från Bachs barock till Andrea Tarrodis Acanthes, som uruppfördes av violinisterna Pekka Kuusisto och Malin Broman 2018. Men trots skilda tonspråk finns det beröringspunkter.
    – Det är stilmässigt stor spännvidd på programmet, men de folkmusikaliska dragen går igen i konsertens samtliga stycken. Bachs Brandenburgkonsert nr 3 slutar med en gigue. Andrea Tarrodi har skrivit sitt skira och klangfulla stycke direkt för Pekka och Malin. Hon refererar till deras rötter genom finsk och svensk folkmusik, som är invävd i stycket. Även vanligtvis lågmälde Pēteris Vasks Dans från pianokvartett har ett rytmiskt driv inspirerat av lettisk folkmusik.
    Sauli Zinovjev besökte Berwaldhallen så sent som i februari med den pianokonsert han skrivit särskilt för Víkingur Ólafsson. Klaus Mäkelä stod då på dirigentpulten. Recharged för stråkar uruppfördes i april 2019 under ledning av samme Mäkelä. Stycket är dedikerat ”The conductor hero of my life”, vilket skämtsamt syftar på den dirigent som för tillfället råkar leda stycket.
    – Zinovjev skriver lättillgänglig och färgrik musik. Recharged slutar passionerat och intensivt.
    Arvo Pärts genombrottsstycke Spiegel im Spiegel tillkom innan han lämnade Estland på 1970-talet. Verket har blivit omåttligt populärt, använts i otaliga tv- och filmsammanhang och finns i olika instrumentationer. Här görs den ursprungliga fiol- och pianoversionen.
    – Stycket har en enkel form med enkla treklanger och en melodi som långsamt rör sig uppåt och sen vänder gång på gång.
    Sara Norling ska tillsammans med kollegan Johan Korssell vägleda publik och radiolyssnare på resan.
    – Vi ska försöka säga något om den här härliga musiken, men framför allt påminna om Östersjön och dess betydelse som kulturbärare. Tillsammans med musikerna ger vi oss också ut på lite okända farvatten, med överraskande och improviserade musikinslag.

    Text: Anna Hedelius

    Medverkande

    • Per Öman, violin
      Malin William-Olsson, violin
      Iskandar Komilov, violin
      Hanna Matell, violin
      Hanna Göran, violin
      Lachlan O’Donnell, violin
      Catherine Ribes, viola
      Eriikka Nylund, viola
      Diana Crafoord, viola
      Ulrika Edström, violoncell
      Aleksei Kiseliov, violoncell
      Rick Stotijn, kontrabas

    • Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.

      Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

      Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

      Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

    • Violinisten, dirigenten och tonsättaren Pekka Kuusisto är känd för sin konstnärliga mångsidighet och för sin innovativa inställning till repertoaren. Han är konstnärlig ledare för Det Norske Kammerorkester och från och med 2023/24 är han förste gästdirigent och konstnärlig medledare för Helsingfors stadsorkester. Han är också konstnärlig partner till Mahler Chamber Orchestra och Saint Paul Chamber Orchestra. Han samarbetar dessutom med San Franciscos symfoniorkester (Collaborative Partner) och Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen (Artistic Best Friend).

      Kuusisto är en hängiven anhängare av ny musik och han har uruppfört verk av Sauli Zinovjev, Daníel Bjarnason, Anders Hillborg, Philip Venables och Andrea Tarrodi. Han är också en skicklig improvisatör och samarbetar regelbundet med artister från olika genrer, som Hauschka och Kosminen, den nederländske neurologen Erik Scherder, elektronmusik-pionjären Brian Crabtree, jazztrumpetaren Arve Henriksen, jonglören Jay Gilligan, accordeonisten Dermot Dunne och sångaren och multiinstrumentalisten Sam Armidon.

      Kuusistos har gjort många inspelningar, huvudsakligen för skivbolagen Ondine och BIS. För Pentatone lanserade han 2021 albumet First Light, med världspremiären av Nico Muhlys violinkonsert, Shrink (tillsammans med Det Norske Kammerorkester). Andra exempel på inspelningar från senare år är Thomas Adès violinkonsert med Aurora Orchestra och Nicolas Collon (Deutsche Grammophon), Hillborgs Bach Materia och Bachs Brandenburgkonserter nr 3 & 4 med Svenska Kammarorkestern och Thomas Dausgaard på BIS, samt Daníel Bjarnasons violinkonsert med Islands Symfoniorkester och Bjarnason som dirigent (Sono Luminus). Bland tidigare inspelningar kan nämnas Erkki-Sven Tüürs Noesis, för violin, klarinett och orkester för Ondine och Sebastian Fagerlunds violinkonsert Darkness in Light på BIS, båda med Finska Radiosymfonikerna och Hannu Lintu.

    • Simon Crawford-Phillips är ledare för flera musikfestivaler, en välkänd pianist, kreativ konstnärlig ledare med stor passion för samtida repertoar och en kammarmusiker som regelbundet samarbetar med musiker som Daniel Hope och Lawrence Power. Han spelar även i sina egna ensembler, Kungsbacka Pianotrio och Stockholm Syndrome Ensemble. Sedan 2017 är han konstnärlig rådgivare och chefsdirigent för Västerås Sinfonietta med förlängt kontrakt till 2023.

      Säsongen 2019–2020 debuterade han med Zürichs kammarorkester på en stor europaturné och med Sinfonia Varsovia under Lutosławski Chain Festival i Warsawa. Han återvände till Storbritannien med Västerås Sinfonietta på en turné med solisterna Paul Watkins och Lawrence Power. Som hyllad pianist framträder Simon på framstående festivaler och konserthus runt om i Europa. Säsongen 2022-23 framträder han bland annat med Nash Ensemble i Wigmore Hall i London, tillsammans med Lawrence Power i kammarmusikserien Chichester Chamber Concerts och vid West Wycombe Chamber Music Festival.

      Simon är konstnärlig ledare för Change Music Festival i Norra Halland, Västerås musikfestival och tillsammans med Daniel Tong för Wye Valley Chamber Music Festival i Storbritannien. Han är invald i Kungl. Musikaliska akademien och undervisar på Högskolan för scen och musik i Göteborg.

    • Sara Norling är programledare på Sveriges Radio P2 sedan 2012. Där har man bland annat kunna höra henne i Klassiska konserten i P2 och tillsammans med producenten Marie Wennersten från SR Drama har hon gjort serien ”Instrumentalisterna”. Sedan 2020 är hon programledare för P2’s långkörare Musikrevyn som varje vecka tar upp nya inspelningar av klassisk musik. Innan hon kom till Sveriges Radio arbetade Sara Norling som frilansskribent, bland annat som musikkritiker i Dagens Nyheter i drygt tio år. Hon har också varit redaktör för tidskriften Tidig Musik.

    • Johan Korssell är musikjournalist vid Sveriges Radio P2. Mellan 2006 och 2020 var Johan programledare för Musikrevyn. Nuförtiden gör han bland annat podden Mästerverken och Korssell i P2. Johan hörs dessutom regelbundet som presentatör i P2:s utbud av konsert- och operasändningar. Johan har även gjort en rad P2-dokumentärer, under 2021 ett program om Leonard Bernstein. Johan Korssell har också varit med och tävlat i SVT:s Kulturfrågan Kontrapunkt.

    Musiken

    • Klangfärg är centralt i Tarrodis tonsättarskap och hennes musik har speciellt lovordats för sin klangskönhet, färgrikedom och särpräglade ljusspel. I en intervju har hon jämfört kompositionsprocessen med att sitta med ”massor av olika färgburkar som jag ska blanda till en ljudvärld”, och även i dubbelkonserten Acanthes har hon influerats av färger, nämligen av Matisses konstverk med samma namn. I Acanthes använde sig Matisse av ett nytt formspråk – ”papiers découpés” – en collageteknik som görs i flera moment, och som innefattar såväl tecknande, färgläggning, urklipp och slutligen montering. I en programkommentar i partituret till Acanthes beskriver Tarrodi hur hon inspirerats av Matisses ”flerlagringsteknik”: ”Jag försökte arbeta på samma sätt med denna komposition, genom att översätta former och färger från målningen till musik.”

      I stycket hörs också inspiration från svensk och finsk folkmusik. Två folksånger interfolieras i fragment genom verket och i slutet kan man höra de två sångerna blomma ut med full styrka.

      Text: Axel Lindhe

    • Den lettiske tonsättaren Pēteris Vasks arbetade först som orkestermusiker under 1960- och 70-talen, men sadlade sedan om till tonsättare, med studier i komposition vid konservatoriet i Riga. Under sina tonsättarstudier influerades han bland annat av polska tonsättare som Witold Lutosławski, Henryk Górecki och Krzysztof Penderecki. Vasks är en av vår tids mest uppskattade och spelade tonsättare och han har komponerat över 70 verk inom de flesta genrer, med tonvikt på kammar- och körmusik. Hans Pianokvartett från 2001 ett av hans mest omfångsrika kammarmusikverk, där verkets sex satser tar med lyssnaren på en känslomässig berg- och dalbana. Andra satsens allegro som vi får ta del av här bjuder på suggestiva och rytmiska danser.

      Text: Axel Lindhe

    • Från slutet av 1960-talet till mitten av 70-talet brottades den estniske tonsättaren Arvo Pärt med skrivkramp; han ansträngde sig för att hitta en stil i sitt komponerande som kunde kännas fruktbar. Så småningom kom han underfund med att han kunde använda sig av inspiration från en äldre musiktradition, som gregoriansk sång och renässansmusik. I samband med detta uppfann Pärt den unika kompositionstekniken Tintinnabuli (från latinets tintinnabulum, ”klocka”), och det meditativa stycket Spiegel im Spiegel var ett av de första verken där han använde sig av denna speciella teknik.

      Text: Axel Lindhe

    • Den finländske tonsättaren Sauli Zinovjev, född 1988, låter sig inte så lätt placeras in i något speciellt fack. Hans bakgrund finns inom rockmusiken och långt upp i tonåren var han gitarrist i ett rockband, men efter studier vid Sibelius-Akademien i Helsingfors och Hochschule für Musik i Karlsruhe tog en framgångsrik tonsättarkarriär fart, där Zinovjev främst har inriktat sitt komponerande på orkestermusik. Kvällens stycke, Recharged, för stråkar, framförs här för första gången i Sverige.

      Text: Axel Lindhe

       

    • Bachs berömda Brandenburgkonserter är daterade med årtalet 1721, men musiken komponerades sannolikt tidigare än så, förmodligen under Bachs tid som kapellmästare i Köthen. Idag räknas Brandenburgkonserterna till barockens främsta verk, men faktum är att det bara är en lycklig slump att musiken är bevarad. De sex konserterna tillägnade Bach markgreven vid hovet i Brandenburg, men något svar från greven dök aldrig upp och efter hans död 1734 såldes noterna på auktion. Lyckligtvis hittades partituren igen drygt etthundra år senare i ett arkiv i Kungliga biblioteket i Berlin. Den medryckande och rikt flödande tredje konserten är förmodligen den mest populära av de sex Brandenburgkonserterna.

      Text: Axel Lindhe