arrow
Samtal

Kompositören Juste Janulyte och äventyrsjournalisten Berta Tilmantaite samtalar om konstnärligt berättande, om naturen och miljön, live från Vilnius.

26 augusti

Sändes 18:00

Alla klipp från dagen

  • Samtal

    Juste Janulyte (LT) i samtal med Berta Tilmantaite (LT)

Måndag 26 augusti

Tredje festivaldagens tema är berättelsen om miljön. HC Andersens älskade Sagan om den lilla Sjöjungfrun, ges här i en fantasifull musikalisk tolkning av Alexander Zemlinsky. Den världsberömda cellisten Truls Mørk gör sitt första av flera gästspel under säsongen i Berwaldhallen, här med Ernest Blochs vackra hebreiska rapsodi, Schelomo. Havstemat fullbordas med Debussys böljande La mer. Från Vilnius samtalar två unga litauiska berättare – kompositören Juste Janulytė och äventyrsjournalisten Berta Tilmantaitė – om konstnärligt berättande, om naturen och miljön. Samtalsledare är Sveriges Radio Kulturradions Fredrik Wadström.

Dagspass

Ladda hem programblad
  • 16:45

    Foajékonsert

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje eftermiddag under Östersjöfestivalen kan du njuta av korta foajékonserter i Berwaldhallens övre foajé. Programmet består av kammarmusik med elevensembler från Lilla Akademien. Passa gärna på att avnjuta något från festivalbarens ekologiska sortiment till konserten. Festivalbaren öppnar 16.30 och erbjuder ett utökat ekologiskt sortiment.

  • 17:00

    Foajésamtal

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje år delar Raoul Wallenberg Academy ut utmärkelsen UNGT KURAGE till unga personer i åldern 13 till 20 som gjort skillnad i sin vardag. Att våga stå upp för sig själv och andra, visa mod och civilkurage är gemensamma nämnare för årets sex pristagare; Merlissa Sakr från Trollhättan, Muhammad J. Muhammadi från Vansbro, Matilda Karlsson Hjorth från Gnesta, Leon Cadei från Västerås samt Stella Watkins och Tor Fåhraeus från Danderyd och Hägersten. Möt dem i foajésamtalet och läs mer om deras mod här. Samtalet hålls på svenska.

  • 17:30

    Konsertintroduktion

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Med Boel Adler

  • 18:00

    SAMTAL – Berta Tilmantaitė (LT) och Juste Janulytė (LT)

    Berwaldhallen

    Från Nationalbiblioteket i Vilnius livestreamas kvällens samtal där Sveriges Radios Fredrik Wadström samtalar med två unga litauiska profiler i ett möte mellan musik och journalistik och berättande. Kan vi använda oss av konstnärligt berättande för att åstadkomma en positiv utveckling av klimatfrågan – till exempel Östersjöns miljöproblem? Justė Janulytė är en av Europas starkt lysande kompositörsstjärnor. I hennes musik finns en påtaglig koppling till naturen både i tema och form, exempelvis i Observations of Clouds och The Colour of Water. Janulytė möter den mångfaldigt prisbelönta multimediajournalisten Berta Tilmantaitė, vars historier från hela världen berättar om relationen mellan människor och naturen, om sociala och kulturella frågor. Tilmantaitė är en av grundarna av litauiska berättarbyrån Nanook vars mål och syfte är att med berättandets hjälp inspirera, utmana och uppmuntra till handling och förändring.

    Medverkande

    • Berta Tilmantaitė är en litauisk prisbelönt journalist, fotograf och filmare. Hennes berättelser från hela världen handlar ofta om relationen mellan människan och naturen, om sociala och kulturella frågor. Berta är journalistutbildad vid Universitetet i Vilnius och har även utbildats i fotojournalistik vid Danska skolan för media och journalistik. Hon har en masterexamen i Internationell Multimedia journalistik från University of Bolton/Beijing Foreign Studies University. För närvarande arbetar Berta som frilansmediajournalist och fotograf. Tillsammans med Artūras Morozovas har hon grundat berättarbyrån Nanook som med digitalt berättande utforskar sociala, miljömässiga, kulturella och andra samtida frågor i syfte att inspirera, utmana och uppmuntra till handling och förändring. Tilmantaitės arbete har publicerats över hela världen, på webbplatser och tidskrifter som National Geographic, Al Jazeera, Geographical, GEO, Rhythms Monthly, China Green, China Daily med flera. Hon föreläser också regelbundet vid flertalet universitet i Vilnius och Litauen.

    • Janulytė har hyllats som en av Europas mest lovande unga kompositörer. Hennes prisbelönta musik innehåller oftast bara en typ av instrument som skapar långa, långsamma, gradvisa transformationer i textur och omfång. Janulytės unika kompositionsteknik gör tidsupplevelsen både nutida och tidlös. Justė Janulytė slog igenom 2004 då hennes examensarbete vann Litauens tonsättarförenings kammarmusikpris. 2009 vann hon 1:a pris (i kategorin kompositörer under 30 år) i tävlingen Composers International Rostrum i Paris. 2011 prisades hon av Litauens kulturminister och 2017 tilldelades hon Litauens nationella konst- och kulturpris, den högsta konstnärliga utmärkelsen i Litauen. De flesta av Janulytės verk är skrivna för mindre monokromatiska ensembler (endast strängar, bara blåsinstrument eller bara röster) och utforskar musikalisk tid/rumsuppfattning genom komplexa texturer och gradvisa metamorfoser. Justė Janulytė komponerar akustiska metaforer av optiska idéer Observation of Clouds (för röster, blås och strängar), The Water Color för saxofon (solo och orkester), och undersöker den visuella naturen hos musikaliska fenomen i verk där ljud och bild smälts samman. Justė Janulytė undervisar i komposition på Litauens Konstnärliga och Musikaliska Akademi och bor i Vilnius och Milano.

    • Fredrik Wadström (SE) är journalist på Sveriges Radios kulturredaktion. Han har i ner än 25 år arbetat med Ryssland och forna Sovjetunionen som sitt specialområde och var radions Moskvakorrespondent 2008 – 2011.

  • SJÖJUNGFRUN

    Berwaldhallen

    Den lilla Sjöjungfrun, en av H C Andersens mest älskade sagor, ges här i en fantasifull musikalisk tolkning av Alexander Zemlinsky. Den världsberömda cellisten Truls Mørk gör sitt första av flera gästspel under säsongen i Berwaldhallen, här med Ernest Blochs vackra hebreiska rapsodi, Schelomo. Havstemat fullbordas med Debussys böljande La mer.

    Läs mer

    Tonsättaren, pedagogen och dirigenten Alexander Zemlinsky är kanske mest känd för eftervärlden som lärare till Schönberg och Korngold, men de senaste decennierna har hans musik upplevt en renässans, och det gäller inte minst Die Seejungfrau efter H.C. Andersens saga. Zemlinsky kallade inledningsvis sitt verk en symfonisk dikt, men övergav idén om en tydlig handling och vid premiären 1905 hade verket benämningen ”fantasi för orkester”. I Sjöjungfrun skapade Zemlinsky läcker, färgrik och stämningsfull musik och det är inte svårt att förstå varför stycket numera spelas regelbundet i konserthus världen över.

    Klaus Mäkelä är sedan hösten 2018 förste gästdirigent hos Sveriges Radios Symfoniorkester. Han började dock sin karriär som cellist och just cellon spelar en av huvudrollerna i denna konsert, där en av världens främsta cellister, Truls Mørk, framför Ernest Blochs hebreiska rapsodi, Schelomo. Upprinnelsen till verket härstammar från början av första världskriget då Bloch, som hade judisk bakgrund, i sin desperation över mänsklighetens ondska vände sig till Predikaren i Gamla testamentet. Han började skissa på ett verk för röst och orkester men insåg att de språk han behärskade inte passade det uttryck han ville få fram. Så hörde han cellisten Aleksandr Barjanskij på en konsert och förstod att här fanns den ”röst” han hade sökt efter: cellons. Bloch gav verket titeln Schelomo, det hebreiska namnet för Israels kung Salomo som enligt legenden författade texten till Predikaren.

    Claude Debussy växte inte upp vid havet utan i en förstad till Paris, men minnena av barndomens somrar vid den franska sydkusten var levande för honom även som vuxen och kärleken till havet höll i sig hela hans liv. ”Symfoniska skisser”, som han kallade La mer, havet, fick sitt uruppförande 1905, samma år som Zemlinskys Sjöjungfrun. Debussy använder orkestern på ett innovativt sätt med ovanliga instrumentkombinationer och han skapar särpräglade melodiska figurer och skimrande klangrikedom genom att hämta inspiration från bland annat javanesisk musik. En av de första som skrev en biografi över Debussy, musikforskaren Edward Lockspeiser, uttryckte träffande om La mer att ”man förflyttar sig från 1800-tal till 1900-tal i denna musik”. Många menar att Debussys tonsättning, tillsammans med exempelvis Stravinskys Våroffer, bör räknas som ett av den musikaliska modernismens portalverk.

    Text: Axel Lindhe

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

      Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

      ”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

      Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

    • Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Hon har varit konstnärlig ledare för Musica Vitae sedan hösten 2015 och efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som konstnärlig ledare med bland andra Trondheim Solistene, Oulu Sinfonietta, Gävle symfoniorkester och australiska ACO Collective.

      Hon har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Helen Grime, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson och spelat in både Carl Nielsens och Britta Byströms konserter på skiva. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som givit mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

      Sedan 2008 är hon ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

    • Klaus Mäkelä är sedan hösten 2018 förste gästdirigent hos Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är chefsdirigent och konstnärlig rådgivare vid Oslo-Filharmonien och även konstnärlig rådgivare vid Orchestre de Paris, där han i september 2022 tillträder som konstnärlig chef. Han är konstnärlig partner vid Tapiola Sinfonietta och konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel.

      Säsongen 2020–2021 har Mäkelä debuterat med bland andra Gewandhausorkestern, Boston Symphony Orchestra och Concertgebouworkestern. Han har också gästat bland annat Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Bayerska radions symfoniorkester, Radiosymfonikerna i Frankfurt, Göteborgs Symfoniker och Helsingfors stadsorkester, och fortsatt sitt samarbete med Sveriges Radios Symfoniorkester och Tapiola Sinfonietta.

      Mäkelä studerade dirigering för Jorma Panula och cello för Marko Ylönen, Timo Hanhinen och Hannu Kiiski vid Sibelius-Akademin. Som cellosolist har han framträtt med flera finska orkestrar, som kammarmusiker med medlemmar ur Franska radions filharmoniker och vid flera finska festivaler. Han spelar på en Giovanni Grancino från 1698 utlånad av OP Art Foundation. 2019 tilldelades han Finlandspriset för sina bidrag till finsk konst och kultur.

    • Med en kombination av konstnärlig integritet, intensitet och elegans har cellisten Truls Mørk spelat sig till toppen solisteliten. Han uppträder med de största orkestrarna runt om i världen och har nyligen gästat exempelvis San Franciscos symfoniorkester, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestre de Paris och Tonhalle-Orchester Zürich för att nämna några. Mørk har spelat in de stora solokonserterna av Dvořák och Elgar liksom av de Britten och Sjostakovitj, och dessutom både Bachs och Brittens samlade cellosviter. Han har även inlett en turnéverksamhet med pianisten Behzod Abduraimov. Mørk är hängiven den nya musiken och har uruppfört mer än 30 verk, som Krzysztof Pendereckis Concerto for Three Cellos, Hafliði Hallgrímssons Cellokonsert och Einojuhani Rautavaaras Towards the Horizon.

    Musiken