arrow

SJÖJUNGFRUN

Den lilla Sjöjungfrun, en av H C Andersens mest älskade sagor, ges här i en fantasifull musikalisk tolkning av Alexander Zemlinsky. Den världsberömda cellisten Truls Mørk gör sitt första av flera gästspel under säsongen i Berwaldhallen, här med Ernest Blochs vackra hebreiska rapsodi, Schelomo. Havstemat fullbordas med Debussys böljande La mer.

Tonsättaren, pedagogen och dirigenten Alexander Zemlinsky är kanske mest känd för eftervärlden som lärare till Schönberg och Korngold, men de senaste decennierna har hans musik upplevt en renässans, och det gäller inte minst Die Seejungfrau efter H.C. Andersens saga. Zemlinsky kallade inledningsvis sitt verk en symfonisk dikt, men övergav idén om en tydlig handling och vid premiären 1905 hade verket benämningen ”fantasi för orkester”. I Sjöjungfrun skapade Zemlinsky läcker, färgrik och stämningsfull musik och det är inte svårt att förstå varför stycket numera spelas regelbundet i konserthus världen över.

Klaus Mäkelä är sedan hösten 2018 förste gästdirigent hos Sveriges Radios Symfoniorkester. Han började dock sin karriär som cellist och just cellon spelar en av huvudrollerna i denna konsert, där en av världens främsta cellister, Truls Mørk, framför Ernest Blochs hebreiska rapsodi, Schelomo. Upprinnelsen till verket härstammar från början av första världskriget då Bloch, som hade judisk bakgrund, i sin desperation över mänsklighetens ondska vände sig till Predikaren i Gamla testamentet. Han började skissa på ett verk för röst och orkester men insåg att de språk han behärskade inte passade det uttryck han ville få fram. Så hörde han cellisten Aleksandr Barjanskij på en konsert och förstod att här fanns den ”röst” han hade sökt efter: cellons. Bloch gav verket titeln Schelomo, det hebreiska namnet för Israels kung Salomo som enligt legenden författade texten till Predikaren.

Claude Debussy växte inte upp vid havet utan i en förstad till Paris, men minnena av barndomens somrar vid den franska sydkusten var levande för honom även som vuxen och kärleken till havet höll i sig hela hans liv. ”Symfoniska skisser”, som han kallade La mer, havet, fick sitt uruppförande 1905, samma år som Zemlinskys Sjöjungfrun. Debussy använder orkestern på ett innovativt sätt med ovanliga instrumentkombinationer och han skapar särpräglade melodiska figurer och skimrande klangrikedom genom att hämta inspiration från bland annat javanesisk musik. En av de första som skrev en biografi över Debussy, musikforskaren Edward Lockspeiser, uttryckte träffande om La mer att ”man förflyttar sig från 1800-tal till 1900-tal i denna musik”. Många menar att Debussys tonsättning, tillsammans med exempelvis Stravinskys Våroffer, bör räknas som ett av den musikaliska modernismens portalverk.

Text: Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Hon har varit konstnärlig ledare för Musica Vitae sedan hösten 2015 och efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som konstnärlig ledare med bland andra Trondheim Solistene, Oulu Sinfonietta, Gävle symfoniorkester och australiska ACO Collective.

Hon har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Helen Grime, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson och spelat in både Carl Nielsens och Britta Byströms konserter på skiva. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som givit mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

Sedan 2008 är hon ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Klaus Mäkelä är sedan hösten 2018 förste gästdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är chefsdirigent och konstnärlig rådgivare för Oslo-Filharmonien och konstnärlig rådgivare för Orchestre de Paris. Han är även konstnärlig partner vid Tapiola Sinfonietta och konstnärlig ledare för Åbo Musikfestspel.

Säsongen 2020–2021 väntar hans första säsong med Oslo-Filharmonien, liksom debuter med bland andra Gewandhausorkestern, Bostons symfoniorkester och Concergebouworkestern. Återbesök väntar också hos exempelvis Bayerska radions symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker och Helsingfors stadsorkester, liksom två konserter med Orchestre de Paris. Han kommer bland annat att ge uruppföranden av Unsuk Chin, Sauli Zinovjev och Mette Henriette.

Vid Sibelius-Akademin studerade Mäkelä dirigering för Jorma Panula och cello för Marko Ylönen, Timo Hanhinen och Hannu Kiiski. Som cellosolist har han uppträtt med flera finska orkestrar, som kammarmusiker med medlemmar ur Franska radions filharmoniker och vid flera finska festivaler. Han spelar på en Giovanni Grancino från 1698 utlånad av OP Art Foundation. 2019 tilldelades han Finlandspriset för sina bidrag till finsk konst och kultur.

Med en kombination av konstnärlig integritet, intensitet och elegans har cellisten Truls Mørk spelat sig till toppen solisteliten. Han uppträder med de största orkestrarna runt om i världen och har nyligen gästat exempelvis San Franciscos symfoniorkester, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestre de Paris och Tonhalle-Orchester Zürich för att nämna några. Mørk har spelat in de stora solokonserterna av Dvořák och Elgar liksom av de Britten och Sjostakovitj, och dessutom både Bachs och Brittens samlade cellosviter. Han har även inlett en turnéverksamhet med pianisten Behzod Abduraimov. Mørk är hängiven den nya musiken och har uruppfört mer än 30 verk, som Krzysztof Pendereckis Concerto for Three Cellos, Hafliði Hallgrímssons Cellokonsert och Einojuhani Rautavaaras Towards the Horizon.