arrow

Festivalavslutning med unikt uruppförande och hyllning till Salonen

Publicerad den 1 september 2018 09:45

Den sextonde Östersjöfestivalen avslutas ikväll med vår hyllning till Esa-Pekka Salonen med anledning av hans 60-årsdag i juni. Vi kan blicka tillbaka på elva intensiva dagar, vilka också inbegripit Radiosymfonikernas gästspel på Edinburghs festspel. Ett stort tack till Michael Tydén, som nu sätter punkt för sitt festivalansvar.

I vårt arbete med att mejsla fram Östersjöfestivalens framtida inriktning säger vi oss att festivalen ska föra samman musiker, åhörare och hållbarhetsivrare kring musikupplevelser de annars inte skulle ha tillgång till. Med ”hållbarhetsivrare”menar vi alla som arbetar aktivt för att skapa ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet i Östersjöområdet.

De musikupplevelser vi erbjuder kan vara unika och samlande på många vis. Ett gott exempel är gårdagens uruppförande av Jesper Nordins Emerging from Currents and Wawes med Sveriges Radios Symfoniorkester, klarinettsolisterna Martin Fröst och Magnus Holmander och dansaren Virpi Pahkinen under ledning av Esa-Pekka Salonen.

Projektet har planerats länge och många gånger känts omöjligt att genomföra, men tack vara svenske Jesper Nordins envisa kreativitet och breda kontaktnät förde vi det till sist i hamn. Emerging from Currents and Wawes är en sambeställning av Sveriges Radios Symfoniorkester, IRCAM och Franska radions filharmoniker.

Emerging from Currents and Wawes använder live-elektronik baserad på Jesper Nordins Gestrument, där Esa-Pekka Salonen, Martin Fröst och Virpi Pahkinen genom mycket avancerad teknik med sina rörelser styrde loopat ljud från orkestern och förprogrammerade samplingar.

Komponerandet och de tekniska förberedelserna har tagit år i anspråk. De avslutades med en veckas finkalibrering nattetid, efter repetitionerna med Radiosymfonikerna och Östersjöfestivalens konserter. För ljud- och bilddesign har Jesper Nordin samarbetat med statliga IRCAM i Paris, ett institut för elektroakustisk musik etablerat på initiativ av tonsättaren och dirigenten Pierre Boulez.

Musikupplevelsen liknande inget annat jag varit med om. Ett tillstånd snarare än en konsert. Andra kan säkert beskriva det bättre, men jag tyckte mig vara innesluten i en värld av kosmiska klanger och bilder.

Den sextonde upplagan av Östersjöfestivalen är snart slut. Ikväll dirigerar Esa-Pekka Salonen vår hyllningskonsert med anledning av hans 60-årsdag i juni. Truls Mørk är solist i Salonens Cellokonsert tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester. Konserten sänds, som Östersjöfestivalens alla konserter, direkt i Sveriges Radio P2. Det går också att se den i rörlig bild på Berwaldhallens webbplats.

Esa-Pekka Salonen har varit konstnärlig centralgestalt för Östersjöfestivalen sedan starten 2003 och det känns naturligt att han får avsluta årets program. Han grundade festivalen ihop med Michael Tydén och den ryske dirigenten Valery Gergiev och var Radiosymfonikernas chefsdirigent 1984-1995. I samband med 60-årsfirandet har han accepterat utnämningen till hedersdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester.

Michael Tydén går nu pension och det faller på min lott att ta Östersjöfestivalen vidare. Det gör jag ihop med planeringschef Christian Thompson och biträdande konserthuschef Svein Arne Östevik som ansvariga för konsertprogrammet respektive seminarieverksamheten. Samarbetet med Esa-Pekka Salonen och Valery Gergiev kommer att fortsätta i en vidgad krets av dirigenter och andra partners.

Årets Östersjöfestival har varit storslagen. Vi öppnade med Gustav Mahlers åttonde symfoni med Radiosymfonikerna, Radiokören, ytterligare sex körer och åtta solister. Alla under ledning av Daniel Harding.

Därefter har vi gästats av körer och orkestrar från Estland, Lettland och Litauen. Operahusen i S:t Petersburg (Marinskij), Helsingfors och Stockholm har haft en kväll vardera. Västerås Sinfonietta och dirigenten Simon Crawford Phillips har mött folkmusikerna Emilia Amper, nyckelharpa, och Dan Svensson, slagverk, och vi hedrat tonsättaren Jan Johansson med den första jazzkonserten i Östersjöfestivalens historia.

Också Östersjöfestivalens seminariedel har lockat stor publik till expertsamtal om miljöfrågor, krigshot, demokrati och villkoren för oberoende journalistik i nättrollens tidevarv.

Tack för ett fint program, Michael och tack för ditt oförtröttliga arbete under mer än tjugo år som konserthuschef och festivalansvarig inom Sveriges Radio!

Ett stort tack också till projektledaren Kajsa Hallhagen och alla inom administration och teknik som har fått festivalen att fungera praktiskt. Ert arbete imponerar. Tack även till våra P2-kollegor som spridit kunskap om musik och artister genom fina intervjuer och inspirerande introduktioner.

Östersjöfestivalen avslutas och vi kan blicka tillbaka på elva intensiva dagar, vilka också inbegripit Radiosymfonikernas gästspel med Mahler-åttan på Edinburghs festspel. Många sena aftnar har det blivit, så imorgon ska den kvällströtta konserthuschefen lägga sig riktigt tidigt.

Helena Wessman, den 1 september 2018

Läs tidigare blogginlägg

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se