arrow

Konserter inställda då centrala Stockholm stängdes av

Publicerad den 8 april 2017 09:33

Ett förfärligt dåd har drabbat vårt land och jag pendlar mellan sorg och lättnad. Sorg med de drabbade. Lättnad över att alla i min privata och yrkesmässiga krets, såvitt jag vet, är oskadda.

Jag hade just avslutat ett samtal med en medarbetare då det hemska hände. Eftersom Berwaldhallen är del av ett nyhetsföretag dröjde det bara minuter innan mina medarbetare reagerade. Snabbt tog de kontakt med Sveriges Radios säkerhetsavdelning, ansvariga inom Sveriges Radio P2, den ensemble som repeterade i hallen, kollegor som fanns på andra håll i staden, andra konserthus etc.

Vi landade i beslutet att ställa in fredagskvällens direktsända konsert med Musica Vitae i Berwaldhallen och examenskonserten för studenter från Kungliga Musikhögskolan med Radiokören i Hedvig Eleonora kyrka.

Skäl till beslutet var framförallt att de centrala delarna av Stockholm hade stängts av och att all kollektivtrafik stod stilla. Varken publik, medverkande eller den personal som skulle hantera konserterna skulle kunna ta sig till respektive lokal. Gällande Berwaldhallen vägde vi också in det faktum att säkerhetsavdelningen inte kunde avdela extra vakter för att skapa trygghet för publiken. Alla behövdes uppe i Radiohuset.

Rykten florerade vilt och några svindlande ögonblick fick vi intrycket att det fanns ett hot mot Sveriges Radio och bad därför musiker och administratörer att lämna Berwaldhallen. Ryktet om hot dementerades senare av säkerhetsansvariga. De extra vakterna i Radiohuset behövdes för att hantera alla gäster i nyhetssändningarna.

Nyhetssändningarna var för övrigt excellenta. En verkligt trygg punkt i det informationskaos som rådde. En stor eloge till kollegorna på Ekot för det.

De inställda konserterna avslutade snöpligt två intensiva veckor för Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören där ung publik, ung musik och unga medverkande stått i fokus.

Radiokören har genomfört två olika samverkansprojekt ihop med Kungliga Musikhögskolan, KMH. Först en veckas workshop med kompositörsstudenter som skrivit verk för Radiokören och därefter en veckolång dito med studenter från dirigentutbildningen. Resultatet av den senare skulle bli konserten i Hedvig Eleonora kyrka.

Sveriges Radios Symfoniorkester har på två veckor hunnit med tre orkesterproduktioner med unga dirigenter och solister. Först dirigerade Karina Cannelakis ett program där solistprisvinnaren Sebastian Stevensson framförde Bernhard Crusells Concertino för fagott och orkester. Hon tolkade också Antonin Dvoraks Symfoni nr 8.

Redan dagen därpå stod Catherine Winnes på dirigentpulten för att leda två konserter för den riktigt unga publiken. Skådespelaren Niklas Riesbeck och Radioapan tog med de små barnen och deras gosedjur på en hisnande jakt på den flygande mattan.

I onsdags krönte Radiosymfonikerna vårt Riksting för västerländsk konstmusik med en examenskonsert för två studenter från KMH.

Tonsättaren Andreas Zhibaj tog masterexamen med en violakonsert som han skrivit för stämledaren Eriikka Nylund och trumpetaren Filip Draglund avslutade sin solistiska påbyggnadsutbildning med att framföra Benjamin Staerns Trumpetconcertino Surprise. På programmet stod också Streamlines av den unga amerikanska tonsättaren Tansy Davies. Dirigent var Ben Gernon.

Emellanåt ger vi våra abonnenter en kammarmusikalisk bonus efter ordinarie konsert. Förra onsdagen framförde Per Sporrong och pianisten Johan Ullén tre verk av Valborg Ullén. Per Sporrong är försteviolinist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Vid bonuskonserterna guidas lyssnarna av journalisten och forskaren Christina Tobeck.

Avslutningsvis skulle Berwaldhallen gästas av kammarorkestern Musica Vitae under ledning av Radiosymfonikernas konsertmästare Malin Broman. Att konserten ställdes in drabbade både publiken och radiolyssnarna. Som kompensation  sänds Musica Vitaes konsert under Östersjöfestivalen i augusti i repris i P2 onsdag förmiddag.

Onsdagens Riksting för västerländsk konstmusik blev en riktig energiinjektion. Mer än 200 deltagare kom från hela landet för att tala om klassisk musik ur vitt skilda perspektiv. Stort engagemang och glädje över att komma samman präglade dagen.

Vårt mål var att samla konstmusiklivet på bredden, det vill säga att så många olika aktörer som möjligt skulle vara representerade. Resultatet blev gott med företrädare för bland annat länsmusiken, orkestrar, konserthus, Svenska kyrkan, Equmeniayrkan, musikhögskolor, spetsutbildningar på olika nivåer, kulturskolor, kommuner, regioner, flera statliga myndigheter, agenturer och olika intresse- och paraplyorganisationer. Samt förstås enskilda musiker, tonsättare, dirigenter och åhörare.

Huvudtalare var journalisten och Kungliga musikaliska akademiens tf forskningssekreterare Erik Wallrup och Ron Davies Alvarez, som är konstnärlig ledare för El Sistema Sverige.

Erik Wallrup pekade i sitt anförande bland annat på hur konstmusiken i skolan ensidigt betraktas som en möjlighet för eleverna att uttrycka sig, inte som ett kunskapsämne. I Italien, där han är bosatt, anses musikkunskaper självklart höra till den allmänna bildning som barnen ska bibringas.

Ron Davies Alvarez tryckte på att vi måste visa unga musiker förtroende genom en förväntan på framsteg. Att inte sträva efter excellens är att förminska deras musicerande. Under sina många resor i vårt land har han sett att många kulturskolor brister på den punkten. ”Ni har fantastiska pedagoger, men de behöver bli bättre på att utveckla eleverna i grupp”, sade han.

Ett närmast självklart ämne för Rikstinget var kulturskoleutredningen, vars remissomgång just avslutats. Kulturminister Alice Bah Kuhnke sade i sin inledning att hon med stor iver läser enskilda remissvar i avvaktan på den sammanställning som kulturdepartementets tjänstemän arbetar med.

Andra frågor som diskuterades under Rikstinget var jämställd orkesterrepertoar, konstmusiken i Svenska kyrkan och kammarmusikens ställning i musiklivet. Särskilt i den senare frågan uttryckte paneldeltagarna stor optimism. Kammarmusiken står fortsatt stark.

Riksting för västerländsk konstmusik arrangerades av Sveriges Radio Berwaldhallen i samverkan med Kungliga Musikaliska akademien, Svensk Scenkonst och Musikverket. Vi planerar redan för nästa riksting, som bland annat kommer att uppmärksamma att Föreningen Svenska Tonsättare firar hundraårsjubileum 2018.

Varmt tack preses Susanne Rydén, VD Mikael Brännvall och generaldirektör Stina Westerberg för fint samspel kring Rikstingets program. Tack också till moderatorn Maria Eby von Zweigbergk, alla talare och paneldeltagare samt förstås till Kajsa Hallhagen, Emily Tatlow och alla andra som svarade för Rikstingets praktiska genomförande.

Keep going. I trots mot gårdagens terrorattack måste vi låta livet gå vidare. Jag hoppas att därför att vi alla beslutsamt låter den spirande våren ingjuta hopp och framtidstro i våra sorgsna sinnen.

Bloggen gör nu en veckas uppehåll för påskfirande på Gotland.

Helena Wessman, den 8 april 2017

Läs tidigare blogginlägg

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se