Harding, Gerhaher & Mahler
Barytonen Christian Gerhaher återvänder till Berwaldhallen för att framföra Gustav Mahlers lyriska och innehållsrika Rückert-Lieder tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och chefsdirigent Daniel Harding, som även tolkar Mahlers sjunde symfoni: ett helt universum av musikaliska uttryck.
Gustav Mahler (1860 – 1911) är den siste symfonikern i den stora tyska traditionen. Han föddes i en judisk familj i en liten by i Böhmen, men växte upp i den mähriska staden Iglau/Jihlava. Modern var kärleksfull och sjuklig och fadern en bokläsande, men härsklysten åkare och brännvinsfabrikör. Den unge Gustav, som i unga år förlorade en älskad bror, insöp tidigt hembygdens folkvisor och de näraliggande soldatkasernernas tapton och trumvirvlande marscher. Han gick hellre gick i kyrkan än i synagogan eftersom musiken var bättre där (Mozart, Rossini), menade Leonard Bernstein som drog igång efterkrigstidens Mahlerrenässans genom att som första dirigent spela in alla symfonierna på skiva. Kanske bidrog dessa tidiga kyrkobesök till den dragning åt katolicismen som är så tydlig i de andra och åttonde symfonierna?
Knappast någon tonsättare har så intimt odlat dualismen mellan musikromantikens två favoritgenrer, lieden och symfonin, som Mahler. Han komponerade i princip bara symfonier (nio stycken plus en ofullbordad tionde) och sånger (några dussin) där de flesta ingår i sångcykler till texter ur den tyska folkvisesamlingen Des Knaben Wunderhorn och av favoritpoeten Friedrich Rückert. Hybridverk (”symfonier med sång”) som Das klagende Lied (1880) och Das Lied von der Erde (1908) bekräftar denna dualism.
Idag är Lieder eines fahrenden Gesellen (1884), Wunderhorn-sångerna (1892 – 95) och Kindertotenlieder (1901 – 4) älskade publikverk, om de så framförs med piano eller till orkester.
Av Mahlers nio symfonier präglas de fyra första s.k. Wunderhorn-symfonierna (1885 – 1900) av motiv och stämningar i de tyska folkdikterna. De tre mellansymfonierna (nr 5 – 7), utgör en egen grupp och saknar, till skillnad från tre av Wunderhorn-symfonierna och åttan, helt sånginslag. En märklig, för att inte säga kuslig säregenhet är inslagen av begravningsmarsch i samtliga symfonier.
Symfoninerna är operamässiga till karaktären, ansåg Bernstein. Mahler hade gedigen erfarenhet som dirigent från operahusen i Budapest och Hamburg när han tvingades konvertera till katolicismen för att erhålla dåtidens mest ansedda operajobb som chef för Wienoperan (1897 – 1907). Där städade han till somligas belåtenhet och andras förtret bort otidsenligt prål och lade grunden för det vi idag kallar modern operaregi. Till husgudarna hörde Mozart och Wagner.
Radiosymfonikernas chefsdirigent Daniel Harding och den tyske barytonsångaren Christian Gerhaher är välbekanta namn för Berwaldhallens publik. Båda tillhör vår tids mest uppburna Mahler-interpreter och borgar för ett oförglömligt framförande av de älskade Rückertsångerna och den väldiga sjunde symfonin som på senare år fått något av en renässans.
Text: Henry Larsson
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.
Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.
”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”
Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.
Daniel Harding är Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent sedan 2007 och från 2019 även orkesterns förste konstnärlige ledare, med ett uppdrag som omfattar att hitta nya programformat för att presentera klassisk musik. Det arbetet inleddes redan säsongen 2014/15 med den uppmärksammade konsert- och föreläsningsserien Interplay. Harding är även hedersdirigent för Mahler Chamber Orchestra som han arbetat med i över 20 år. Säsongen 2024/25 tillträder han som chefsdirigent vid Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Rom.
Som eftertraktad operadirigent har han lett hyllade uppsättningar vid La Scala i Milano, Theater an der Wien, Wiener Staatsoper, Royal Opera House i London, Covent Garden och vid festivalerna i Aix-en-Provence och Salzburg. Han arbetar regelbundet med Wienerfilharmonikerna, Berlinerfilharmonikerna, Bayerska Radions symfoniorkester, Concertgebouworkestern, La Scala-filharmonikerna, Dresdens stadsorkester och Londons symfoniorkester. 2018 utnämndes han till konstnärlig ledare för Anima Mundi-festivalen i Pisa.
Daniel Harding turnerar regelbundet med Sveriges Radios Symfoniorkester till Europas mest prestigefyllda konsertscener och har spelat in flera uppmärksammade skivor med orkestern. Hans kontrakt som chefsdirigent och konstnärlig ledare fortsätter till och med våren 2025. ”Det är allt ovanligare att förhållandet mellan dirigent och orkester inte bara håller mer än ett decennium, utan också fortsätter att växa” säger han om sitt samarbete med orkestern. ”Det är också ovanligt att en orkester som besitter högsta musikaliska kvalitet samtidigt så tydligt vill fortsätta att utvecklas.”
Efter att ha spelat trumpet som barn intresserade sig Harding för dirigering i tonåren. 17 år gammal satte han upp Arnold Schönbergs Pierrot lunaire med några studiekamrater, vilket ledde till jobb som assistent åt Simon Rattle vid Birminghams stadssymfoniorkester. Ett år senare fick han själv leda orkestern, vilket blev hans professionella debut som dirigent.
2002 mottog Harding den franska utmärkelsen Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres och 2017 nominerades han till Officier des Arts et Lettres. 2012 valdes han in som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2021 tilldelades han Commander of the Most Excellent Order of the British Empire. Han är även utbildad trafikpilot.
Christian Gerhaher är en av vår tids främsta romanssångare. Tillsammans med pianisten Gerold Huber har han i över 30 år gjort kritikerrosade konserter och hyllade inspelningar. Utöver klassiska romanser av tonsättare som Schumann och Schubert har Gerhaher och Huber även tolkat nyare verk – 2018 uruppförde de Wolfgang Rihms Tasso-Gedanken.
Gerhaher är även en eftertraktad operasångare med roller som Papageno i Trollflöjten, Rodrigo i Don Carlos och titelrollerna i Monteverdis Orfeo, Mozarts Don Giovanni och Bergs Wozzeck. Den ständiga paradrollen Wolfram i Wagners Tannhäuser har han gjort i Berlin, Wien, London och München. Gerhaher har på senare år sjungit Amfortas i Wagners Parsifal och gjorde 2018 Nikolaus Lenau i världspremiären av Heinz Holligers Lunea på Zürichoperan.
På Gerhahers konsertrepertoar finns bland annat Mahlers Das Lied von der Erde, Schumanns Das Paradies und die Peri, Mendelssohns Elias och Schumanns Scener ur Goethes Faust. Gerhaher är hedersprofessor vid Münchens musik- och teaterhögskola, har tilldelats den tyska hederstiteln Bayerischer Kammersänger och mottagit Maximiliansorden för konst och vetenskap.
Musiken
Gustav Mahler uppskattade 1800-talspoeten Friedrich Rückerts poesi enormt. Rückert-sångerna som Mahler skrev mellan 1901 och 1902 uppvisar en stor innerlighet och en mästerlig balans mellan lyrik och musik. Mahler sade själv att ”efter Des Knaben Wunderhorn kunde jag inte komponera något annat än Rückert – detta är lyrisk poesi från källan, allt annat är andrasorteringspoesi”.
Fyra av sångerna fullbordades i både piano- och orkesterversioner i augusti 1901. Den femte, Liebst du um Schönheit, blev klar året därpå och var en gåva till Mahlers nyblivna hustru Alma. De fyra första sångerna fick sin premiär i Wien 1905 under en så kallad ”Lieder-Abend mit Orchester”, en sångafton med orkester vilket var ett nytt koncept som introducerades av Mahler själv. Rückert-Lieder är inte en sångcykel i samma bemärkelse som till exempel Lieder eines fahrenden Gesellen, men de fem sångerna brukar ändå framföras tillsammans, om än i växlande inbördes ordning.
Liebst du um Schönheit, den vackra kärlekssången som Gustav skrev till Alma 1902, var högst personlig och privat för honom. Detta är den troliga förklaringen till varför den aldrig orkestrerades av tonsättaren själv, utan först senare av Max Puttmann på uppdrag av Mahlers förlag.
Blicke mir nicht in die Lieder är en typisk Rückert-text där poeten leker med ord, som exempelvis ”Lieder” – sång – och ”Lider” – ögonlock. Detta uppskattade Mahler, som charmfullt förmedlar poesins sensualitet.
I kärlekssången Ich atmet’ einen linden Duft återger Mahler innerligheten i poesin med träblås, harpa, celesta och ljusa stråkinstrument. Han sade själv att sången innehåller ”de återhållna men glada känslorna av att vara i närvaro med sin älskade, där ord är överflödiga”.
Um Mitternacht intar en särställning bland sångerna och sticker ut med sin orgelliknande orkestrering för endast blåsinstrument och harpa. Sången är förankrad i en dyster grundstämning, men liksom strävar ständigt att fly mollklangerna. Musiken följer Rückerts text, som kulminerar i en extatisk hymn, klingande i dur.
Ich bin der Welt abhanden gekommen är en av de mest betydelsefulla sånger som Mahler komponerat. Den påminner om Adagietto-satsen i den femte symfonin, kännetecknas av en nästan linjär stämföring och en säregen klangfärg med engelska horn i huvudrollen. Sången uttrycker lugnet hos en som är redo att skiljas från världen och dra sig tillbaka till kärleken, konsten och naturen. Det är ett farväl, som vid Mahlers egna uppförande sångerna låg sist i programordningen.
Text: Andreas Konvicka
Arbetet med den sjunde symfonin tog sin början sommaren 1904 vid Gustav Mahlers sommarställe i Maiernigg vid sjön Wörthersee. Komponerandet fortsatte nästföljande sommar, då han fick inspiration till ”rytmen och karaktären” i symfonins inledning under en båttur på Wörthersee, och i augusti 1905 var verket så gott som klart.
Premiären i Prag 1908 fick ett avmätt mottagande. Fram till vår tid har den sjunde symfonin stått i skymundan av de övriga, men på senare år har den fått en renässans. Kanske har det att göra med verkets ovanliga struktur. En traditionell långsam sats saknas, och de två nattmusiksatserna ger symfonin en speciell karaktär. Orkesterbehandlingen är också ovanlig, där Mahler ofta låter olika delar av orkestern turas om att stå i rampljuset.
Sjuan är hur som helst värd lika mycket uppmärksamhet som Mahlers övriga symfonier. Redan inledningssatsen – enligt Mahler ”en tragisk natt utan stjärnor eller månljus” – är fylld av snillrika idéer, som den mystiska inledningen med tenorhornsolot. En annan höjdpunkt nås i mitten av satsen, när glissandon i harporna öppnar dörren till en skimrande ljudvärld.
Den första ”nattsatsen” inleds med hornets ropande, ett förspel till en marsch, där temat är en variation på sången Revelge från Des Knaben Wunderhorn. Sinnesstämningen i satsen lär Mahler ha liknat vid Rembrandts målning ”Nattvakten”. Efter scherzot, som har karaktären av en spöklik vals, följer Nachtmusik II, ett romantiskt intermezzo med mandolin och gitarr – två instrument som är ovanliga i symfonins värld – som ger musiken en sydeuropeisk fläkt.
Den sjunde symfonins konfunderande inverkan på både åhörare och musikvetare gäller särskilt den glädjefulla finalen. Där presenteras en kavalkad av olika teman som alluderar till bland annat Wagners Mästersångarna i Nürnberg, Mozarts Enleveringen ur Seraljen och Lehárs Glada änkan. Frågan är vilken typ av glädje det är frågan om. Musikteoretikern Theodor Adorno kallade finalsatsen ett misslyckande och menade att Mahler fick till stånd ”ansträngd lycka”. Andra bedömare har menat att musiken är ironisk, ett gyckelspel där Mahler gör narr av sig själv och publiken. Mahler beskrev själv finalen som ”en ljus dag”. Kanske gör vi bäst i att ta honom på orden och bara njuta av dess idérikedom.
Text: Axel Lindhe
Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl paus
Biljetter
Ingår i följande konsertserier:
Fler konserter
Amerikanska klanger
Sverigepremiär för Wynton Marsalis trumpetkonsert med flerfaldigt prisbelönade Alison Balsom och orkesterverk av Samuel Barber och Aaron Copland under ledning av dirigenten Cristian Măcelaru.
Harding, Pires & Mozart
Maria João Pires återvänder till Berwaldhallen med Mozarts älskade Pianokonsert nr 21 C-dur och Daniel Harding leder Sveriges Radios Symfoniorkester i Richard Strauss episka Also sprach Zarathustra.
Radiojazzgruppen
Radiojazzgruppen med sin konstnärlige ledare Nils Landgren återvänder till Berwaldhallen.