arrow

Chamber Unplugged - Amy Beach

Kom närmare musiken – och musikerna – med Chamber Unplugged. Musiker ur Radiokören och Radiosymfonikerna bjuder på kammarmusik i Radiohusets Studio 2, en intim och engagerande konsertupplevelse. Möt våren till musik av Amy Beach, en under många år bortglömd amerikansk tonsättare och pianist som nu är på väg att återupptäckas.

Amy Beach var USA:s första kvinnliga tonsättare av konstmusik som fick stort genomslag, både i hemlandet och internationellt. Hon var mycket populär under sin livstid men föll i sedan i glömska. På senare tid har hon åter börjat uppmärksammas. Hennes sånger var särskilt omtyckta, samt hennes symfoni från 1896. Hon skrev även en del kammarmusik, varav hennes Pianokvintett i fiss-moll och Tema och variationer för flöjt och stråkkvartett framförs här. Beachs romantiska läggning är tydlig i båda verken, likaså hennes begåvning för vackra melodier och skickliga arrangemang.


Medverkande

 

Malin William-Olsson är alternerande stämledare för andra violin i Sveriges Radios Symfoniorkester. Studierna bedrevs i Köln och Stockholm. Hon har frilansat både i Sverige och internationellt, med ensembler som Mahler Chamber Orchestra och Spira Mirabilis. Malin ingick i den firade Taliskerkvartetten och är medlem av det innovativa bandet SeLest, som låter klassiskt möta pop.

Geneviève Martineau är medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester där hon sitter i andraviolinstämman sedan 2013. Hon har studerat för Helmut Lipsky vid Conservatoire de Montréal, och för Lynn Chang i Boston. Hon har varit stämledare i Scottish Opera Orchestra och violinist i Royal Scottish National Orchestra och även framträtt vid kammarmusikfestivaler i Skottland, Schweiz, Frankrike och Kanada.

Finska violasten Eriikka Nylund är sedan 2007 stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har utbildat sig vid Sibelius-Akademien i Helsingfors, Musik-Akademie Basel och Mozarteum i Salzburg. Hon var fram till 2006 en av de ursprungliga medlemmarna i den flerfaldigt prisbelönade finska stråkkvartetten Meta4 som bland annat tilldelades första pris vid internationella Sjostakovitj-tävlingen i Moskva 2004, liksom juryns specialpris för bästa Sjostakovitj-tolkning. Hon har uppträtt som solist med flera framstående finska orkestrar och var tidigare stämledare i Philharmonia Orchestra i London.

Cellisten Astrid Lindell är anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2002. Hon har framträtt som solist med bland andra Kungliga Filharmonikerna och som kammarmusiker på svenska och internationella festivaler som Danish Strings, Styrsö kammarmusikdagar, Lyckåfestivalen och Peace & Love Strings. Utomlands har hon spelat kammarmusik på Concertgebouw i Amsterdam samt gjort flera framträdanden i USA. Hon spelar ofta och gärna med sina kollegor i Radiosymfonikerna och Radiokören och har ett särskilt intresse för ny musik. Hon har fått flera verk tillägnade sig och uruppfört musik av bland andra Sven-David Sandström. Som lärare har hon varit verksam på Musikhögskolan i Örebro samt på internationellt välkända Masterclasses Danish Strings. Astrid har solistdiplomexamen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och genom stipendium från Kungl. Musikaliska akademien studerat för professor Steven Doane på Eastman School of Music New York, där Astrid var lärarassistent åt professor Doane.

Pianisten Martin Sturfält har rönt internationell uppmärksamhet för sina tolkningar av såväl nyare som äldre svensk musik, bland annat kritikerrosade inspelningar av Wilhelm Stenhammar och Adolf Wiklund. Brittiska The Independent beskrev hans Stenhammarinspelning som ”det viktigaste tillskottet till Stenhammars absoluta förståelse av pianots röst. Raffinerat, rörligt och med underbara nyanser”. Som solist har han uppträtt med orkestrar som New London Sinfonia och Hallé Orchestra och dirigenter som Thomas Dausgaard, Andrew Manze och Herbert Blomstedt. Han har gästat såväl Musikaliska, Konserthuset Stockholm och Berwaldhallen som The Barbican i London, Royal Concertgebouw i Amsterdam och Palais des Beaux-Arts i Bryssel. Han har vunnit första pris i flera internationella tävlingar, bland annat John Ogdon Prize i London 2004 och Terence Judd Award i Manchester 2005.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim