arrow

Allt innehåll från dagen

  • Kremerata Baltica, Gidon Kremer

    Kremerata Baltica är tillbaka i Östersjöfestivalen!

26 aug: Gidon Kremer & Kremerata Baltica

Gidon Kremer fyller 75 och Kremerata Baltica 25 år som ensemble då de åter gästar Östersjöfestivalen med musik av tonsättare från Estland, Lettland och Litauen. After Schubert, ett urval sånger ur Schuberts Winterreise i nya arrangemang för violin och orkester, står också på programmet då ensemblen firar festivalens 20-årsjubileum.

Program

  • 19:00

    GIDON KREMER & KREMERATA BALTICA

    Berwaldhallen

    Kremerata Baltica och dess i år 75-årige ledare Gidon Kremer gästade den allra första Östersjöfestivalen år 2002. Ensemblen firar i år 25 framgångsrika år och lagom till festivalens 20-årsjubileum återvänder ensemblen med musik av fyra generationer baltiska och ryska tonsättare i ett eget jubileumsprogram. Konsertens höjdpunkt är den nyskrivna verkcykeln Eine (andere) Winterreise, specialskriven för ensemblens jubileum och bestående av fem olika verk komponerade av lika många tonsättare från Lettland, Litauen och Ryssland.

    Läs mer

    Konserten inleds med vad som antagligen är ett av 1900-talets mest kända konsertstycken: Arvo Pärts Fratres. Ursprungsversionen från 1977 är skriven för en valfri besättning. Sedan dess har såväl Pärt själv som andra tonsättare och musiker gjort åtskilliga arrangemang och omtolkningar av verket. Den andra versionen, för soloviolin och piano, skrev Pärt själv 1980 till Gidon Kremer och pianisten Elena Bashkirova. Tre år senare uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester och Neeme Järvi ytterligare en version för stråkorkester och slagverk. I denna konsert framförs en version av Fratres från 1992 där Pärt har kombinerat den   virtuosa soloviolinstämman från 1980 års version med orkestersatsen från 1983. Enligt Pärt själv exemplifierar verkets blandning av frenesi och stillhet hur, som han själv uttrycker det, ”nuet och evigheten ständigt kämpar inuti oss”.

    Lignum för kammarorkester är skriven till Kremerata Baltica, som uruppförde verket 2017 vid den årliga Rigafestivalens öppningskonsert. Jēkabs Jančevskis beskriver verket, vars titel är det latinska ordet för trä, som en konversation med träd: ”Det är inte verbal kommunikation så mycket som en vilja att lyssna, upptäcka och förstå. I det här verket betraktar jag hur de stora trädkronorna kastar sina skuggor, hur de talar och hur de andas, hur de tystnar.”

    Arturs Maskats komponerade Midnatt i Riga som ett hyllningsverk till Jānis och Johanna Lipke, ett lettiskt par som räddade ett drygt 40-tal judar undan den nazistiska ockupationsmakten i Lettland under andra världskriget. Jānis och Johanna kunde genom list, ansträngningar och de möjligheter som uppstod genom Jānis arbete gömma sina skyddslingar och efterhand föra dem i säkerhet. Maskats beskriver verket som ”en hyllning till Jānis och Johannas kärlek till varandra innan den prövades av andra världskrigets fasor. Det är också en hyllning till våra föräldrar, och deras föräldrar, deras drömmar och förhoppningar.” Pusnakts Rīgā, som verket heter i original, är som en violinkonsert med Gidon Kremer själv som solist. Därtill har verket en framträdande solistisk cellostämma och stråkorkestern är förstärkt med en vibrafon. Stämningen som Arturs Maskats målar upp är drömsk och intagande. ”Riga är min favoritstad i världen och midnatt där är alltid en speciell tid” berättar tonsättaren.

    Verkcykeln Eine (andere) Winterreise tillkom på initiativ av Gidon Kremer med anledning av Kremerata Balticas märkesår 2022. Ensemblen grundades som en plantskola för begåvade unga musiker från de baltiska länderna och hade sin premiärkonsert sommaren 1997 på kammarmusikfestivalen i Lockenhaus i Österrike. I likhet med exempelvis Gustavo Dudamel och Simón Bolívar Symphony Orchestra har Kremerata Baltica uppmärksammats för både skickligt och entusiasmerande musikerskap.

    Fem tonsättare, alla med nära band till Kremerata Baltica och Gidon Kremer, har komponerat reflektioner över olika sånger i Franz Schuberts klassiska sångcykel Winterreise. Av tonsättarna är nog litauiska Raminta Šerkšnytė den mest kända för Berwaldhallens publik; senast framfördes hennes orkesterverk De profundis under förra årets Östersjöfestival. Georgijs Osokins är en hyllad ung lettisk pianist som även är aktiv som tonsättare. Alexander Raskatov, Victor Kissine och Leonid Desyatnikov är tre internationellt framgångsrika ryska tonsättare.

    Med titlar som anspelar på olika sånger ur Winterreise bildar de fem verken en samtida replik till Schuberts snart tvåhundraåriga portalverk. Samtidigt speglar projektet Gidon Kremers strävan att lyfta fram musiker och musikskapare från östersjöregionen. Verken knyts ihop till en musikalisk helhet med fragment ur Franz Schuberts Menuett nr 3 från samlingen D.89 med tio danser. Verkcykeln uruppfördes i april i år och framförs här för första gången i Sverige.

    Text: David Saulesco

    Medverkande

    • Den berömde violinisten Gidon Kremer grundade 1997 kammarorkestern Kremerata Baltica, en av Europas främsta internationella ensembler och vinnare av en Grammy. Kremer handplockade unga, entusiastiska musiker i syfte att undvika den förstelning som kan drabba många yrkesmusiker. Kremerata Balticas specialitet är dess kreativa attityd till en repertoar som ofta sträcker sig bortom det traditionella och har gett upphov till uruppföranden av musik av kompositörer som Arvo Pärt, Giya Kancheli, Pēteris Vasks, Leonid Desyatnikov och Alexander Raskatov.

      Kremerata Baltica har gett över 1 000 konserter i 600 städer i mer än 50 länder. Orkesterns breda och noggrant utvalda repertoar framgår även av det stora antalet uppmärksammade inspelningar. Albumet med verk av Mieczysław Weinberg för ECM nominerades till en Grammy 2015 och inspelningen av Sjostakovitjs pianokonsert med Anna Vinnitskaya vann ECHO Klassik 2016. Inspelningen av Weinbergs symfonier nr 2 och 21 tillsammans med City of Birmingham Symphony Orchestra och Mirga Gražinytė-Tyla vann ett Gramophone-pris 2020.

      Genom Kremerata Baltica delar Gidon Kremer med sig av sin stora erfarenhet av att samarbeta med unga musiker samtidigt som man främjar musik och kultur från länderna runt Östersjön.

    • Driven av sin slående kompromisslösa konstnärliga filosofi, har Gidon Kremer etablerat sig som en av sin generations mest framträdande och nyskapande artister världen över.

      Hans repertoar inkluderar såväl den klassiska standardrepertoaren, som verk av ledande 1900-talstonsättare och nutida tonsättare. Kremer har lyft fram verk av ryska och östeuropeiska tonsättare och han har uppfört många viktiga nya verk, varav flera har dedicerats till honom. Hans namn är nära förknippat med tonsättare som Alfred Schnittke, Arvo Pärt, Giya Kancheli, Sofia Gubaidulina, Valentin Silvestrov, Luigi Nono, Edison Denisov, Aribert Reimann, Pēteris Vasks, John Adams, Victor Kissine, Michael Nyman, Philip Glass, Leonid Desyatnikov och Astor Piazzolla.

      Gidon Kremer har spelat in mer än 120 album, varav många har erhållit prestigefyllda internationella utmärkelser. Bland hans många priser och utmärkelser kan till exempel nämnas Ernst von Siemens Musikpris, den tyska förtjänstorden Bundesverdienstkreuz, Unesco-priset och Una Vita Nella Musica – Artur Rubinstein-priset. År 2016 erhöll Kremer Praemium Imperiale-priset, ett pris som anses vara en motsvarighet till ett Nobelpris i musik.

      År 1997 bildade Kremer kammarorkestern Kremerata Baltica, med unga musiker från Estland, Lettland och Litauen. Ensemblen är ofta ute på turnéer och man har spelat in nästan 30 album på skivbolagen Nonesuch, Deutsche Grammophon och ECM. Säsongen 2016/2017 gjorde man turnéer i Mellanöstern, Nordamerika, Europa och Asien för att fira orkesterns 20-årsjubileum.

      Kremer har varit starkt engagerad i nyupptäckten av tonsättaren Mieczyslaw Weinberg. 2019 och 2021 lanserade Deutsche Grammophon och Accentus Music album med Weinbergs orkester- och kammarmusik med Gidon Kremer.

    Musiken

    • Giedre Dirvanauskaite, cello
      Andrei Pushkarev, slagverk