arrow
SAMTAL

2019 års festival avslutades med ett direktsänt samtal från Berwaldhallen mellan professor Johan Kuylenstierna, och artisten och ursprungsbefolkningsförkämpen Sofia Jannok. Se samtalet här igen!

31 augusti

Sändes 16:00

Alla klipp från dagen

  • SAMTAL

    Johan Kuylenstierna (SE) i samtal med Sofia Jannok (SE)

Lördag 31 augusti

Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei. Östersjöfestivalens avslutande samtal äger rum live i Berwaldhallen och streamas ut till våra samarbetspartners runt Östersjön. Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet i samtal med Grammy-nominerade artisten Sofia Jannok som ger röst åt samerna både genom sin musik och genom Árvas Foundation. Samtalsledare är Susanna Baltscheffsky från Sveriges Radio Vetenskapsradion (Klotet i P1).

Dagspass

Ladda hem programblad
  • 14:45

    FOAJÉKONSERT

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje eftermiddag under Östersjöfestivalen kan du njuta av korta foajékonserter i Berwaldhallens övre foajé. Programmet består av kammarmusik med elevensembler från Lilla Akademien. Passa gärna på att avnjuta något från festivalbarens ekologiska sortiment till konserten. Festivalbaren öppnar 16.30 och erbjuder ett utökat ekologiskt sortiment.

  • 15:00

    FOAJÉSAMTAL

    Övre foajén, Berwaldhallen

    WWF har alltid haft ett stort engagemang för Östersjön och har varit Östersjöfestivalens samarbetspartner ända sedan starten. Hur har WWF:s arbete förändrats under dessa 17 år? Och hur påverkas organisationen av det miljöengagemang som dagens unga generation har? Temat för dagens foajésamtal är kopplat till tematiken i gårdagens konsert Den svenska näktergalen där två generationer sångerskor tolkar och hyllar arvet från Jenny Lind. Kopplingen mellan igår, nu och framtiden knyter samman de båda programpunkterna. Ta chansen att lyssna på WWFs tankar om framtiden. Samtalet hålls på svenska.

  • 15:30

    KONSERTINTRODUKTION

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Med Katarina Lindblad.

  • 16:00

    SAMTAL - Johan Kuylenstierna (SE) och Sofia Jannok (SE)

    Berwaldhallen

    Från Berwaldhallen i Stockholm livestreamas kvällens samtal. Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet och adjungerad professor vid Stockholms universitet. Johan Kuylenstiernas specialområde är hur miljöfrågorna hänger ihop med fattigdomsbekämpning, ekonomisk utveckling och rättvis handel. Johan samtalar med flerfaldigt Grammy-nominerade artisten Sofia Jannok vars dynamiska röst målar musikaliska landskap och som oavsett om texterna är på engelska, svenska eller samiska förmedlar tydliga budskap. Jannok är grundare av Árvas Foundation som stödjer projekt för och av unga personer från ursprungsbefolkningar i tider av klimatförändringar med strukturellt förtryck och en urbaniserad livsstil.

    Medverkande

    • Johan Kuylenstierna är adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms Universitet. Johan har grundexamen i geovetenskap och licentiatexamen i paleoklimatologi med inriktning på holocen klimatvariabilitet i polarområdena. Vid mitten av 1990-talet arbetade Johan Kuylenstierna på FN i New York med Agenda 21 och vattenresursfrågor. Dessa tidiga år på FN blev en viktig erfarenhet för hans fortsatta arbete med att integrera miljö- och utvecklingsfrågor. De lade grunden för en princip han hållit fast vid sedan dess: dagens stora miljöutmaningar kan enbart lösas genom att utgå från en positiv utvecklingsvision där människan och samhället står i centrum och där samverkan är nyckeln till framgång. Johan Kuylenstierna har även arbetat med vattenfrågor på Stockholm International Water Institute och inom FN. Johan blev VD på SEI 2012 och har verkat för att bredda institutets arbete till exempel genom samverkan med ekonomiska sektorer som är avgörande för en framgångsrik omställning till det fossilfria samhället. Johan Kuylenstierna valde att sluta på SEI 2018. Han har fortsatt att vara en aktiv föreläsare och debattör, medverkar i media och är aktiv i flera organisationer med koppling till miljö, energi och klimat.

    • Sofia Jannok är svensk samisk artist, sångare, låtskrivare, skådespelare och renägare. Jannok bor dels i Umeå, dels i Rävudden, Luokta-Mávas sameby. Sofia Jannoks popmusik har en blandning av olika musikinfluenser, som visa, jazz och jojk. Hon sjunger oftast på nordsamiska och skriver sina låtar även på både svenska och engelska. Hon slog igenom för en bredare publik genom att sjunga Waterloo på samiska i mellanakten under Melodifestivalen 2009 och delar sin tid mellan samebyn, Umeå och turnéer världen över. Hon har sommarpratat i radio, gjort TED-talks och varit en stark röst under klimatkonferensen COP21 i Paris. Hon är starkt engagerad för samernas rättigheter och uttrycker sina åsikter bland annat i sina videor. I Wide As Oceans tar hon tydlig ställning mot den massiva exploateringen av naturresurser i Sápmi och med anledning av domen i den historiska rättegången Girjas sameby mot svenska staten skapade Sofia Jannok tillsammans med konstnären Anders Sunna en video till hennes singel We Are Still Here. Videon vann pris som Bästa Musikvideo på ImagineNative Canada, världens största urfolksfilmfestival. Sofia Jannok har två grammisnomineringar i ryggen och har i år tilldelats Konstnärsnämndens långtidsstipendium.

  • MATTEUSPASSIONEN

    Berwaldhallen

    Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei.

    Läs mer

    Det är oklart hur många gånger Johann Sebastian Bach tonsatte passionshistorien, evangeliernas skildringar av Jesu lidande och död. Tyvärr har bara två bevarats: Johannespassionen, uruppförd 1724, och Matteuspassionen, troligen uruppförd samma år som den skrevs, 1727. Platsen var naturligtvis Thomaskyrkan i Leipzig där Bach varit kantor sedan 1723.

    Matteuspassionen är ett av musikhistoriens mest himlastormande mästerverk, starkt bidragande till att Bach fått smeknamn som ”den femte evangelisten” eller ”Guds speleman”. Sådana romantiserande omskrivningar verkar dock stämma dåligt med tonsättarens självbild. Matteus evangelium är långt mer omfattande och detaljrikt i sin berättelse om Jesus på korset än det från evangelist-kollegan Johannes, vilket också återspeglas i det senare verket. Matteuspassionen är i en större skala, komponerad för soloröster, dubbelkör och dubbel orkester. Behändigt nog hade Thomaskyrkan dubbla orgelläktare av olika storlek.

    Texten utgörs av kapitlen 26 och 27 i den lutherska bibelns evangelium enligt Matteus, men Höga visan skymtar också förbi. Därtill kommer arior och koraler, de senare med olika textförfattare och utvalda av Bach själv. Librettist var Picander, pseudonym för Christian Friedrich Henrici, med rykte om sig att vara en rätt liten mästare. Denna text anses vara hans främsta prestation, sannolikt skriven i nära samarbete med tonsättaren. Centralfiguren är Evangelisten som för historien framåt, medan övriga sångsolister ger röst åt dramats olika deltagare.

    Bachs anteckningar från 1729 om sin upplevelse av vad som tidigare antagits var uruppförandet tyder på vissa konstnärliga brister. Just det året var dessutom en annan passion, av Gottfried Frober, långfredagens publikmagnet. Redan då var det svårt att välja mellan alla kulturevenemang. Leipzig lär också ha varit en musikaliskt konservativ stad. En beskrivning från 1732 av vad som bör vara Bachs Matteuspassion talar om stor förvirring, med kommentarer som ”Gud bevare oss, mina barn! – det är som en komisk opera”. Nog ingen vanlig reaktion i dag.

    Berömt är den tjugoårige Felix Mendelssohns succéartade återupplivande 1829 av det då tämligen bortglömda mästerverket genom ett framförande i Berlin. Det var första gången verket spelades utanför Leipzig och intresset för Bachs hela skapande nytändes som i ett enda slag. Mormoderns gåva till unge Felix några år tidigare, partituret till Matteuspassionen, hade verkligen burit frukt!

    Text: Gunnar Lanzky-Otto

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

      Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

      ”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

      Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

    • Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Hon har varit konstnärlig ledare för Musica Vitae sedan hösten 2015 och efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som konstnärlig ledare med bland andra Trondheim Solistene, Oulu Sinfonietta, Gävle symfoniorkester och australiska ACO Collective.

      Hon har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Helen Grime, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson och spelat in både Carl Nielsens och Britta Byströms konserter på skiva. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som givit mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

      Sedan 2008 är hon ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

    • Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

      Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

      Säsongen 2019–2020 tillträder Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

      Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik, något som fortfarande är en viktig ledstjärna för kören.

    • Marc Korovitch är chefsdirigent för Paris ungdomskör, Jeune chœur de Paris, och arbetar regelbundet med bland andra Franska radions kör och den framstående franska kören Accentus. Med SWR Vokalensemble har han bland annat spelat in Ravels Daphnis och Chloé och framfört Berlioz Romeo och Julia, även tillsammans med NDR Chor. 2017 deltog Korovitch och kören Accentus vid invigningen av det nya konserthuset La Seine Musicale i Paris. Han uppträder vid festivaler runt om i världen som Mozartwoche i Salzburg, Festival de Radio-France i Montpellier, Mostly Mozart Festival i New York och Recontres Musicales i Évian i Frankrike.

    • Barnkören från Adolf Fredriks musikklasser består av klasserna 6C och 6D. Musiklärare är Karin Bjurvald.

    • För konsertpubliken i Sverige är dirigenten Alan Gilbert kanske mest känd som Kungliga Filharmonikernas chefsdirigent 2000–2008. Därefter var han under lika lång tid musikalisk ledare för New York Philharmonic, och i september 2019 tillträder han som chefsdirigent för NDR Elbphilharmonie Orchester, nordtyska radions symfoniorkester. Med stöd från FN har han startat organisationen Musicians for Unity med uppgift att sammanföra musiker över nations- och generationsgränser för att uppmuntra fred, utveckling och mänskliga rättigheter. Inspelningen av hans uppsättning av John Adams opera Doctor Atomic, tillika Gilberts debut på Metropolitan Opera, belönades 2008 med en Grammy. Han är flerfaldigt Emmynominerad och har tilldelats prestigefyllda utmärkelser för sitt arbete runt om i världen.

    • Basbarytonen Shenyang är född i Tianjin i Kina och har studerat vid Shanghais musikkonservatorium. Han har spelat titelrollen i Mozarts Figaros bröllop vid Nationella centret för scenkonst i Beijing och vid Metropolitan Opera har han spelat Masetto i Mozarts Don Giovanni, Garibaldo i Händels Rodelinda och Colline i Puccinis La Bohème. Han har även framfört Beethovens Symfoni nr 9 med Torontos symfoniorkester. 2010 uruppförde han Xiaogang Yes Song of Farewell, som skrevs till honom, med Kinas nationella symfoniorkester. Samma år vann han Montblanc New Voices vid Stars of the White Nights Festival.

    • Christina Landshamer är en eftertraktad konsert- och operasångerska. Hon har uppträtt med dirigenter som Kent Nagano, Roger Norrington och Ricardo Chailly och några av Europas mest namnkunniga orkestrar som Concertgebouworkestern i Amsterdam och Orchestre de Paris, liksom nordamerikanska ensembler som New York Philharmonic och Montreals symfoniorkester. Nyligen har hon hörts i Brittens Les illuminations och Mozarts Requiem samt på turné med Orchestre des Champs-Élysées och Mendelssohns Elias.

    • Mezzosopranen Kristina Hammarström är en eftertraktad opera- och konsertsångare som regelbundet framträder vid opera- och konsertscener och festivaler över hela världen. Säsongen 2019/2020 sjöng Kristina Caino i Scarlattis Il primo Omicidio på Staatsoper Unter den Linden Berlin, Opéra National de Paris och vid Concertgebouw i Amsterdam. Hon medverkade också i en scenisk uppsättning av Bachs Johannespassion i Paris. Hon sjöng Bradamante i Händels Alcina vid Salzburger Festspiele, Bachs Mässa i h-moll med Royal Liverpool Philharmonic, Matteuspassionen med Sveriges Radios Symfoniorkester och gjorde flera konserter i Köpenhamn med musik av Vilhelmina av Bayreuth samt Anna Amalia av Brunswick-Wolfenbüttel.

      Bland Hammarströms operaroller kan utöver ett flertal roller i barockoperor också nämnas Charlotte i Massenets Werther, Octavian i Strauss Rosenkavaljeren, Arsace i Rossinis Sémiramis, Rosina i Barberaren i Sevilla, Marguerite i Berlioz Fausts fördömelse, Cecilio i Mozarts Lucio Silla, titelrollen i Ascanio in Alba, Idamante i Idomeneo och Cherubin i Figaros bröllop – en roll med vilken hon också debuterade vid Parisoperan. Hammarströms konsertrepertoar innehåller stora Mahlerverk som Kindertotenlieder, Rückertlieder, Lieder eines fahrenden Gesellen, Des Knaben Wunderhorn och Das Lied von der Erde, Bernsteins Symfoni nr 1, Beethovens Missa Solemnis liksom hans nionde symfoni, Schumanns Paradiset och Perin samt de stora mässorna och oratorierna.

    • Evangelisten

      Engelske tenoren Andrew Staples är en flitig konsertsångare som uppträtt med dirigenter som Simon Rattle, Daniel Harding, Andrew Manze och Robin Ticciati. Närmast har han gjort Froh i Wagners Rhenguldet på Royal Opera House i London, europaturné med Orchestra of the Age of Enlightenment och Simon Rattle med Bachs Johannespassion samt Brittens War Requiem med Orchestre de Paris och Daniel Harding. Dessutom väntar debuter på såväl Deutsche Staatsoper och Metropolitan Opera. Andrew Staples är också en ofta återkommande gäst i Berwaldhallen. Våren 2020 medverkar han i Beethovens Missa solemnis och Symfoni nr 9, liksom Edward Elgars mäktiga kantat Gerontius dröm. Under Östersjöfestivalen 2019 är han en av flera stjärnsolister som gör Bachs Matteuspassion under ledning av Alan Gilbert. Han debuterade vid Royal Opera House i London som Jacquino i Beethovens Fidelio och har där sedan dess gjort bland annat Flamand i Strauss Capriccio och Artabenes i Thomas Arnes Artaxerxes. Han har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet.

    • Mångsidige tenoren Nicholas Phan har synts på exempelvis Los Angeles Opera, Glyndebourne Opera, Deutsche Oper am Rhein och Maggio Musicale i Florens med exempelvis huvudroller i Bernsteins Candide, Stravinskys Oedipus Rex och som Fenton i Verdis Falstaff på repertoaren. Nyligen har han rolldebuterat som Eumolpos i Stravinskys Perséphone och huvudrollen i Händels Jephtha. Dessutom har han uruppfört Antonie Plantes orkesterarrangemang av Schuberts Die schöne Müllerin. Som hängiven konsertsångare var han 2010 medgrundare av Collaborative Arts Institute of Chicago med syfte att sprida och lyfta romanser, lieder och vokal kammarmusik. Han är fortfarande konstnärlig ledare för CAIC.

    • 2020 gjorde världsbarytonen Peter Mattei sin första Wozzeck, titelrollen i Alban Bergs opera, på Metropolitan i New York. Samma säsong framförde han Schuberts Winterreise tillsammans med pianisten Lars-David Nilsson på Carnegie Hall i New York. Tillsammans gjorde de en hyllad nordisk turné med stycket, vilken resulterade i såväl en skivinspelning som en TV-version för SVT.

      Under 2020 framträdde Peter med titelrollen i Mozarts Don Giovanni vid både Metropolitan och Wiener Staatsoper. Det var också som Don Giovanni Mattei fick sitt internationella genombrott, i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence, och sedan dess har han gjort rollen på bland annat Kungliga Operan, Scottish Opera, Opéra National de Paris och Teatro alla Scala. 2020 gjorde han rollen i en streamad version med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding och i regi av Andrew Staples.

      Mattei gjorde en sensationell rolldebut som Amfortas i Wagners Parsifal på Metropolitan 2013. Säsongen efter gjorde han ytterligare en succé med Wolfram i Tannhäuser på Staatsoper Berlin. Bland hans många andra roller kan nämnas greven i Figaros bröllop, titelrollen i Billy Budd, Don Fernando i Fidelio och Pentheus i Daniel Börtz Backanterna i Ingmar Bergmans regi på Kungliga Operan.

    Musiken

Biljett

Ladda hem programblad
  • 21:00

    Konsertintroduktion

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Konsertintroduktion med Janna Vettergren

  • MUSICOMEXP

    Berwaldhallen

    Hur låter havet under ytan? 2019 års Östersjöfestival avslutas med en djupdykning i hav och sinne. Den spännande ljudkonstnären och tonsättaren Aurélie Ferrière bjuder in till en suggestiv konsertupplevelse med havet ljud i fokus. Konsertens ljussättning ger konsertbesökaren underhavskänsla. Läs mer om festivalen på balticseafestival.com

    Läs mer

    ”Man tror att man ska göra en resa, men snart är det resan som gör dig, eller som gör om dig.”
    Nicolas Bouvier, ur L’Usage du monde

    Loj vind i seglen. Trädäck, tampar, mikrofoner, kastruller, salt-trassligt hår. Snart känns varje steg på fast land främmande och onaturligt. En prick på ett oändligt blått hav: en 33 meter lång segelskuta vid namn Fleur de Passion. Från relingen sänks hydrofoner ned och vi befinner oss plötsligt i det okända. Hur låter havet under ytan? En bit urblekt plast flyter förbi, en flock delfiner, plankton, en färjas motorljud. Dag och natt flyter samman i havets mörker.

    500 år efter att den portugisiske upptäcktsresanden Ferdinand Magellan sökte en västlig genväg från Europa till de exotiska kryddöarna i Indonesien går den experimentella musikern, musikingenjören och ljudupptäckaren Aurélie Ferrière ombord på Fleur de Passion. Skeppet har då redan seglat i två år i Magellans spår och hunnit till Salomonöarna öster om Papua Nya Guinea.

    Det är mycket varmt. The Ocean Mapping Expedition kartlägger haven och mänsklighetens påverkan på dem, inte minst genom ljudföroreningar. Aurélie undersöker expeditionens inspelningsutrustning och blir imponerad; här finns toppmoderna undervattensmikrofoner i olika utföranden. Av ljuden hon får under resans gång skapar hon musik. När hon går ombord har hon ingen aning om hur slutresultatet ska bli.

    ”Mitt första instrument är violin och jag kommer från klassisk musik” säger Aurélie Ferrière. ”I det här projektet ville jag prova att skapa helt fritt från noter och tempo. Om jag skriver ett partitur är det en människa som spelar. Om jag skriver text så är det människor som läser den. Här är det naturen som är i fokus, inte människan.”

    Besättningen består av 5–10 medlemmar under tiden Aurélie är ombord, varav hälften är forskare. För många av dem är hennes musik det första mötet med experimentell, ibland även klassisk, musik. De bekanta ljuden från vardagen på skeppet blandas med havsljud, en del inte ens forskarna känner igen. Och så mänskliga spår: fragment av piano, fiol, orgel.

    Elektroakustiska instrument som styrs av undervattensljuden genom modulära syntar på scen, live. Det blir en svit, en musikalisk resa. ”Man kommer att få sitta på scenen i Berwaldhallen, omgiven av ljud. Jag har ljussatt konserten så att det ska kännas som om man dyker ned i havet” säger Aurélie Ferrière.

    The Ocean Mapping Expedition är inte bara ett forskningsprojekt med hållbarhetsfokus, utan också en existentiell resa. Hur har mänskligheten uppfattat sin roll här på jorden? Hur har vi tagit hand om de resurser vi har?

    Text: Janna Vettergren

    Medverkande

    • Musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière studerade violin för bland andra Zacharia Zorin i Bordeaux och har examen som Tonmeister från konservatoriet CNSM i Paris. Hon driver skivmärket Sax Records, är verksam som musiktekniker och producent på Sveriges Radio P2 och är dessutom residenstonsättare vid EMS Elektronmusikstudion i Stockholm. Hon har bjudits in att verka vid Foundation OBRAS i Portugal, CAMP i franska Pyrenéerna och vid Bregenz Opera Festival. Hennes senaste verk, MUSICOMEXP, är skapat av undervattensinspelningar som hon gjort under en havsresa i Oceanien med forskningsprojektet The Ocean Mapping Expedition. MUSICOMEXP har uppförts på bland annat SXSW i USA, DRHA på Malta samt på Norbergfestivalen och Östersjöfestivalen.

    Musiken

    • ”Man tror att man ska göra en resa, men snart är det resan som gör dig, eller som gör om dig.”
      Nicolas Bouvier, ur L’Usage du monde

      Loj vind i seglen. Trädäck, tampar, mikrofoner, kastruller, salt-trassligt hår. Snart känns varje steg på fast land främmande och onaturligt. En prick på ett oändligt blått hav: en 33 meter lång segelskuta vid namn Fleur de Passion. Från relingen sänks hydrofoner ned och vi befinner oss plötsligt i det okända. Hur låter havet under ytan? En bit urblekt plast flyter förbi, en flock delfiner, plankton, en färjas motorljud. Dag och natt flyter samman i havets mörker.

      500 år efter att den portugisiske upptäcktsresanden Ferdinand Magellan sökte en västlig genväg från Europa till de exotiska kryddöarna i Indonesien går den experimentella musikern, musikingenjören och ljudupptäckaren Aurélie Ferrière ombord på Fleur de Passion. Skeppet har då redan seglat i två år i Magellans spår och hunnit till Salomonöarna öster om Papua Nya Guinea.

      Det är mycket varmt. The Ocean Mapping Expedition kartlägger haven och mänsklighetens påverkan på dem, inte minst genom ljudföroreningar. Aurélie undersöker expeditionens inspelningsutrustning och blir imponerad; här finns toppmoderna undervattensmikrofoner i olika utföranden. Av ljuden hon får under resans gång skapar hon musik. När hon går ombord har hon ingen aning om hur slutresultatet ska bli.

      ”Mitt första instrument är violin och jag kommer från klassisk musik” säger Aurélie Ferrière. ”I det här projektet ville jag prova att skapa helt fritt från noter och tempo. Om jag skriver ett partitur är det en människa som spelar. Om jag skriver text så är det människor som läser den. Här är det naturen som är i fokus, inte människan.”

      Besättningen består av 5–10 medlemmar under tiden Aurélie är ombord, varav hälften är forskare. För många av dem är hennes musik det första mötet med experimentell, ibland även klassisk, musik. De bekanta ljuden från vardagen på skeppet blandas med havsljud, en del inte ens forskarna känner igen. Och så mänskliga spår: fragment av piano, fiol, orgel.

      Elektroakustiska instrument som styrs av undervattensljuden genom modulära syntar på scen, live. Det blir en svit, en musikalisk resa. ”Man kommer att få sitta på scenen i Berwaldhallen, omgiven av ljud. Jag har ljussatt konserten så att det ska kännas som om man dyker ned i havet” säger Aurélie Ferrière.

      The Ocean Mapping Expedition är inte bara ett forskningsprojekt med hållbarhetsfokus, utan också en existentiell resa. Hur har mänskligheten uppfattat sin roll här på jorden? Hur har vi tagit hand om de resurser vi har?

      Text: Janna Vettergren