Signals from Heaven

Hur klingar musiken från himlen? Sveriges Radios Symfoniorkesters bländande brass och slagverk står i fokus i en konsert där André Jolivets Fanfares pour Britannicus från 1946 möter Tôru Takemitsus drömskt poetiska Signals from heaven. Konserten kröns med Aaron Coplands fanfar skriven till 100-årsjubileet av Metropolitan Museum of Art och Richard Strauss sprudlande fanfar tillägnad Wienerfilharmonikerna – allt under ledning av dirigent Andreas Hanson.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
1 timme

Konserten sänds på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredagen den 7 maj kl 19.

Finns det någon musik som är mer imponerande att ta del av än välskriven brassmusik? Faktum är att just symfoniorkesterns brassinstrument har förmåga till en enorm musikalisk spännvidd i uttrycket: från högtidliga och djupt stämningsfulla tonfall till kraftfulla, jublande klanger som kan få taket att lyfta. En förutsättning är förstås musiker i toppklass, vilket vi i form av Sveriges Radios Symfoniorkesters brass och slagverk här har förmånen att höra. I programmet får vi bland annat ta del av bländande brassmusik av fransmannen André Jolivet och av den japanske tonsättaren Tôru Takemitsu, en av 1900-talets mest uppmärksammade tonsättare.

I Takemitsus två stämningsrika Signals from Heaven (”Signaler från himlen”) växlar musiken effektfullt mellan två instrumentgrupper placerade på olika platser i konsertsalen. Resultatet blir en effektfull musikalisk dialog där Takemitsus fallenhet för att skapa rika klangfärger verkligen kommer till sin rätt. Den amerikanske tonsättaren Aaron Coplands mest kända fanfar är kanske hans Fanfare for the Common Man. Här får vi istället ta del av hans högtidliga Ceremonial Fanfare, komponerad till firandet av Metropolitan Museum of Arts hundraårsjubileum.

André Jolivets Fanfares Pour Britannicus skrevs ursprungligen som teatermusik till Jean Racines tragedi Britannicus, som hämtar sitt stoff från romarrikets historia. Det är härligt energifylld musik som verkligen visar hur en skicklig tonsättare förmår utnyttja brassinstrumentens mångskiftande egenskaper till fullo. Slutligen hör vi Richard Strauss pampiga fanfar för Wienerfilharmonikerna. Strauss fick brassmusiken med sig från modersmjölken, då hans pappa Franz var en virtuos hornist. Stycket komponerades till orkesterns första välgörenhetsbal 1924 och verket har sedan dess framförts varje år vid orkesterns årliga bal.

Andreas Hanson har skrivit arrangemanget av Strauss stycke och är musikdirektör vid Arméns musikkår. Han är en väletablerad konsert- och operadirigent som lett alla de stora svenska orkestrarna och som gjort uppmärksammade utländska gästspel i bland annat Danmark, England, Litauen, Ryssland och Polen.

Text: Axel Lindhe

Kommande konserter

  • Kollage på LaGaylia Frazier, Andreas Lundstedt, Lina Hedlund, Hans Ek och Sveriges Radios Symfoniorkester under en discokula.
    16–18 oktober

    Disco Inferno

    Äntligen dags igen för disco i Berwaldhallen! Möt Radiosymfonikerna tillsammans med Andreas Lundstedt, Lina Hedlund och LaGaylia Frazier under ledning av Hans Ek.
    Läs mer
  • Beatrice Rana vid ett piano.
    23–24 oktober
    130 - 475 kr

    Beatrice Rana i Ravels pianokonsert

    Dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Beatrice Rana möter Sveriges Radios Symfoniorkester i Maurice Ravels jazziga och underhållande Pianokonsert i G-dur.
    Läs mer & biljetter
  • 31 oktober
    165 - 295 kr

    Streetstar Dance School Challenge 2025: Next Generation 17–19 år 

    Streetstar bjuder för sextonde året i rad in alla Sveriges dansskolor till en stor danstävling – ett unikt tillfälle för alla dansentusiaster att mötas live på scenen under tre fullspäckade dagar!
    Läs mer & biljetter
  • 31 oktober
    165 - 295 kr

    Streetstar Dance School Challenge 2025: Advanced Nordic

    Streetstar bjuder för sextonde året i rad in alla Sveriges dansskolor till en stor danstävling – ett unikt tillfälle för alla dansentusiaster att mötas live på scenen under tre fullspäckade dagar!
    Läs mer & biljetter