Mendelssohns Lobgesang

Felix Mendelssohn fyllde sin storslagna andra symfoni med festliga fanfarer, brusande orkesterkaskader och stämningsfulla körer för att fira boktryckarkonstens 400-årsjubileum. Det första Gutenberg tryckte med sin revolutionerande uppfinning var Bibeln, och där fann Mendelssohn verser som hyllar både Gud och upplysningen. När Mendelssohns kantatsymfoni framförs i Berwaldhallen gästas Radiokören av Västerås Sinfonietta och dirigent Simon Crawford-Phillips.

22 maj
Berwaldhallen
130 - 475 kr
Oljemålning av Felix Mendelssohn. I handen är ett exemplar av hans lovsångspartitur, inklippt.

Västerås Sinfonietta och Radiokören

Västerås Sinfonietta är en av Sveriges äldsta orkestrar med anor från 1883, som än idag fortsätter att arbeta för variation, tradition och innovation. Tillsammans med Simon Crawford-Phillips, orkesterns chefsdirigent sedan 2017, utvecklas Västerås Sinfonietta ständigt konstnärligt, och arbetar för ett blomstrande och levande musikliv, Med sina 33 musiker låter sinfoniettan sin publik möta både de klassiska mästarna och dagens nya stjärnor. Radiokören och Västerås Sinfonietta har tidigare gjort flera kritikerrosade musikaliska samarbeten, och nu möts de i Felix Mendelssohns Symfoni nr 2 ”Lobgesang”.

Till minnet av Gutenbergs konst

1840 fick Mendelssohn beställning på ett verk för att fira 400-års minnet av boktryckarkonsten, Gutenbergs revolutionerande uppfinning att gjuta typer med bokstäver som kunde sättas samman, bestrykas med en blandning av sot och linolja och i tryckpressen skapa hela boksidor på en gång. På 1400-talet tog det ungefär tre år att handkopiera ett exemplar av Bibeln, på samma tid kunde Gutenberg färdigställa en utgåva på hela 180 exemplar. Snart började böcker inom många olika ämnen spridas, och de kunskaper och insikter som allt fler kunde ta del av förändrade människans sätt att se på världen, och blev grundstenen i den vetenskapliga revolutionen och upplysningen.

Felix Mendelssohn år 1846, målad av Edourad Magnus (1799–1872).

Med inspiration från Bach och Beethoven

Den inledande Sinfonian för orkester består av tre delar; ett storslaget Maestoso, följt av lyriskt dansanta Allegretto un poco agitato och ett högstämt Adagio religioso. Ungefär mitt i symfonin återkommer det majestätiska temat från inledningen, nu med kören som med full kraft sjunger med text ur den jublande Psaltarpsalm 150: Alles was Odem hat Lobe den Herrn (Allt vad som anda har, lova Herren).

Symfonin inleds med ett kärnfullt musikaliskt motto som kan anas under hela verket, bland annat i en avancerad fuga, där temat vandrar mellan stämmorna och i intrikata flätningar skapar harmoniken. Ända sedan Bachs dagar har fugan ansetts som den högsta formen av musikaliskt skapande, och för Mendelssohn som var en stor Bachbeundrare hade fugan en självklar plats i hyllningssymfonin. Beethoven var också en stor förebild för Mendelssohn, och dennes nionde symfoni som inleds med flera instrumentala satser och når sin kulmen med kör och solister mot slutet stod som modell för Mendelssohns andra.

Text: Boel Adler

  • Fanny och Felix Mendelssohn

    Lär dig mer om Felix och hans syster Fanny Mendelssohn

    De växte upp med mormors unika samling av Bachnoter. Fanny komponerade 400 verk, Felix ännu fler och lade grunden till det tyska klassiska musikundret. Lyssna på Klassiska podden.

    Till avsnittet

Biljettköp

Mendelssohns Lobgesang

22 maj

PlatsBerwaldhallen
Biljettpris130 - 475 kr

Mer kör- och vokalmusik

  • Fåtal platser kvar
    9–10 januari
    170 - 560 kr

    Trettondagskonsert 2026

    Komikern Jonatan Unge är din värd under Berwaldhallens Trettondagskonsert 2026, där den norska dirigenten Cathrine Winnes leder Radiosymfonikerna och Radiokören, sopranerna Julia...
    Läs mer & biljetter
  • Ett utklippt svartvitt foto på Johannes Brahms på en mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    24 januari
    275 kr

    Brahms Ein deutsches Requiem

    Låt dig omfamnas av ljus och förtröstan Radiokören sjunger Brahms undersköna Ein deutsches Requiem under Högalidskyrkans väldiga valv i kompositörens egen version för två flyglar.
    Läs mer & biljetter
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt blå och man kan ana text.
    Fåtal platser kvar
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa. Dessutom John Adams repetitiva och pulserande Shaker Loops som följs av den svenska premiären av skotske kompositören James MacMillans Composed in August.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    7 februari
    100 - 420 kr

    Extrainsatt! Mozarts Requiem

    Extrainsatt Mozarts Requiem på grund av högt publiktryck! Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem.
    Läs mer & biljetter