Jonathan Biss i Beethovens fjärde pianokonsert

Pianisten Jonathan Biss – hyllad för sina mästerliga Beethoven-tolkningar – återvänder till Berwaldhallen och möter Sveriges Radios Symfoniorkester i Beethovens banbrytande fjärde pianokonsert, vilken han själv leder från flygeln. I konserten riktar Beethoven strålkastarljuset mot pianot redan från början, varpå en förtätad och variationsrik dialog med orkestern följer: Franz Liszt liknade den andra satsens dramatiska växelspel med kampen mellan hjälten och odjuret i Glucks opera Orfeus och Eurydike. Konserten inleds med tre guldkorn av Verdi, Debussy och Sciarrino – alla under ledning av dirigent Omer Meir Wellber.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
1 timme

Konserten sänds på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 fredagen den 23 april kl 19.

Jonathan Biss, en av våra återkommande Beethovenuttolkare, gästar återigen Berwaldhallen, nu med Beethovens lyriska fjärde pianokonsert (1806) som huvudnummer. Tillsammans med den femte pianokonserten i Ess-dur ”Kejsarkonserten” (1809) utgör detta verk Beethovens viktigaste bidrag till pianokonsertens genre och utveckling. I konserterna etablerade Beethoven nya ideal och konstnärliga kvaliteter, tydligast i sammanfogningen av symfoni och pianokonsert till den sedermera kallade ”symfoniska pianokonserten”. För första gången i en solokonsert av Beethoven utgör även de tre kontrasterande satserna en enda innehållsmässig enhet.

Det föll på den italienske tonsättaren Salvatore Sciarrinos lott att komponera en ny konsert inspirerad av den fjärde pianokonserten, den kanske mest intima och känslomässiga av Beethovens fem. Uppdraget ingick i ett samarbetsprojekt med flera orkestrar och Jonathan Biss, där syftet var att låta fem tonsättare komponera varsin pianokonsert fritt inspirerad av en av Beethovens fem konserter. Det resulterade för Sciarrinos del i Il sogno di Stradella, Stradellas dröm (2017). Den är skriven som en enda sats för en liten orkesterbesättning, och är närmare att betrakta som kammarmusikalisk i sin storlek och omfattning än en renodlad tresatsig konsert. Det är ett lyriskt, romantiskt och vackert verk, lutande mot en dissonant bakgrund. Sciarrinos avsikt med verket är att skapa en drömmande vision av den musikaliska framtiden, som barockkompositören Alessandro Stradella kanske skulle ha kunnat föreställa sig. Själv beskriver Sciarrino Il sogno di Stradella som ”inte en konsert av ljud, utan av resonanser, nära och avlägsna”.

Verdis opera Nabucco kom att bli hans stora genombrott, inte bara på hemmaplan utan även internationellt. För oss är den troligen mest känd för den populära kören ”Va, pensiero” – ”Fångarnas kör”. Kören är alltjämt en av Verdis mest berömda och älskade melodier, och något av en informell nationalsång i Italien. Den finns naturligtvis i operans uvertyr.

Symbolisten och poeten Stéphane Mallarmé författade den dikt som gav upphov till Debussys berömda och första orkestrala mästerverk, Förspel till En fauns eftermiddag. Dikten handlar om en fauns erotiska dagdrömmar, och Debussys diffusa, suggestiva harmonik och drömmande musik fångar inte bara diktens atmosfär, utan även likheten formmässigt med de lojt meditativa ytterdelarna och den aktivare mellandelen. Det är inte ett förspel till en dikt, utan snarare en musikalisk pendang.

Andreas Konvicka

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fullsatt
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer