arrow

FÖRKLÄDD GUD OCH STJÄRNSOLISTER I BERWALDHALLEN

Nästan på dagen för 80 år sedan uruppfördes Lars-Erik Larssons Förklädd gud i Sveriges Radio, mitt under brinnande krig. I dag står mänskligheten inför en ny kris, men då liksom nu påminner Lars-Erik Larssons musik och Hjalmar Gullbergs text oss om det gudomliga som bor i var och en av oss.

Konserten sändes lördag 4 april kl 20 i Sveriges Radio P2 och SVT2. Se konserten här.

Efter att Johann Sebastian Bach råkat i sådan onåd hos sin arbetsgivare hertigen av Weimar att han till och med avtjänade ett fängelsestraff flyttade han till Köthen. Där gick han i tjänst hos prins Leopold som visste att uppskatta Bachs stora förmåga eftersom prinsen själv var musiker. Bach fick en god lön och stort utrymme att komponera. Han skrev bland annat instrumentalsviter, sonater och partitor för violin och troligen också Brandenburgkonserterna.

Konserten för två violiner i d-moll härstammar sannolikt också från den här tiden, även om de bevarade noterna är daterade kring 1730. Av konsertens tre satser är yttersatserna explosivt kontrapunktiska: Första satsen påminner om en fuga med sirliga imitationsfigurer i solostämmorna och i den sista liksom jagar solisterna varandra i spänstiga rörelser. Däremellan vilar en drömlik, vaggande sicilienne som har beskrivits som ”de bästa åtta minuterna musik någonsin”. Här framförs stycket av världsartisten Janine Jansen och stjärnskottet Johan Dalene, som båda två också kommer att gästa Berwaldhallen under nästa säsong.

Janine Jansen spelar dessutom ett örhänge ur solistrepertoaren: Andra satsen ur Max Bruchs första violinkonsert. Jansen har framfört konserten åtskilliga gånger och även spelat in den på skiva. Den andra satsen är känd för sin varma och sjungande melodi som ledsagas av orkesterns porlande ackompanjemang.

Malin Byström är en av vår tids mest hyllade operasångerskor. Hon gjorde rollen som Desdemona i Verdis Otello för första gången 2015, på Kungliga Operan i Stockholm och prisades för att göra rollen ”mer temperamentsfull än vad rollen brukar erbjuda” och som ”allt annat än någon vän liten venetiansk tös”. Här sjunger hon två av sångnumren från operans sista akt: den vemodiga Videvisan, där Desdemona berättar om hur hennes mor blev övergiven av sin älskarinna för Jagos hustru Emilia, här gestaltad av Ingrid Tobiasson, och bönen Ave Maria.

David Wikanders Kung Liljekonvalje har haft en fast position på den svenska körrepertoaren sedan 1920-talet, oftast i versionen för blandad kör som är mest känd, även om Wikander ursprungligen skrev den för manskör. Den vemodiga dikten från Gustaf Frödings diktcykel Strövtåg i hembygden är tonsatt med en kombination av inbjudande melodier, rik mångstämmighet och färgrik harmonik.

I Hjalmar Gullbergs diktsamling Kärlek i tjugonde seklet från 1933 återfinns Förklädd gud som Lars-Erik Larsson tonsatte, med radiopubliken i åtanke, åt Sveriges Radio. Men arbetet dröjde: ”Jag vågade inte arbeta på rutin, jag hade så stor vördnad och respekt för detta diktverk” berättade Larsson i en intervju 1985. Till slut, när Hilding Rosenberg tycktes få överta uppdraget, lossnade det. ”Det kan ha varit ett misstag eftersom Gullberg och Rosenberg också arbetade tillsammans, men kanhända gav det mig en puff.”

Den 1 april 1940 uruppfördes Förklädd gud av Radiokören och Radions underhållningsorkester – det här var flera år innan Sveriges Radios Symfoniorkester bildades – under ledning av Lars-Erik Larsson själv. Sedan dess har det blivit ett av våra mest framförda klassiska verk, inte minst av åtskilliga skol- och ungdomskörer, och det var just en ”ungdomlig, entusiasmerande körklang” som Larsson föreställde sig till detta livsbejakande verk. Solister på denna konsert är sopranen Hanna Husáhr och barytonen Jakob Högström, och recitatör är Stina Ekblad. Både Jakob Högström och Stina Ekblad medverkade dessutom när Förklädd gud framfördes 2008, i samband med Lars-Erik Larssons 100-årsjubileum.

I tider som dessa är det särskilt viktigt att inte tappa bort varandra i oro och ängslan, långa avstånd och ännu längre väntan på att återses. Ett samtal kan göra mycket. Musik, dikt och annan konst kan bidra med både förströelse, perspektiv och tröst. Och Hjalmar Gullbergs ord är sällan mer talande:

Bjuder ett mänskoöga till stilla kärleksfest
oss, kyliga och tröga, som folk är mest,
Lägger, som himmelsk läkning för djupa själasår,
en vän, fri från beräkning, sin hand i vår,
Synes en ljusglans sprida sig kring vår plågobädd –
då sitter vid vår sida en gud förklädd.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radio. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967.

Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, inklusive Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare till Östersjöfestivalen.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik.

Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel. Rekrytering av ny chefsdirigent för Radiokören pågår.

Dirigenten och violinisten Tobias Ringborg röner enorma framgångar både i operahusen och på konsertscenerna som dirigent, solist och som kammarmusiker. Han är en aktiv förkämpe för svensk musik och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Operarepertoaren är specialiserad på italiensk opera samt Mozart med meriter som inkluderar Puccinis Turandot på Dalhalla, Blomdahls Aniara vid Malmö Opera, och Donizettis Kärleksdrycken vid GöteborgsOperan, liksom Mozarts Così fan tutte vid Scottish Opera, Puccinis Madame Butterfly vid New Zealand Opera och Mozarts Idomeneo vid festivalen Garsington Opera. Nyligen har han gjort Puccinis La Bohème vid New Zealand Opera, Trollflöjten vid Scottish Opera och konserter med bland andra Auckland Philharmonia, Dalasinfoniettan och Kungliga Filharmonikerna. Samma år som han tog solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan vann han prestigefyllda Solistpriset. Han spelar på en Niccolò Gagliano utlånad av Järnåkerfonden.

Janine Jansen är en av världens mest bländande konsertsolister och kammarmusiker. Hon är denna säsong residensartist hos Tonhalle Orchester Zürich och Göteborgs Symfoniker och kommer under säsongen att spela med bland andra Concertgebouworkestern och Gewandhausorkestern. Hon skall turnera i Asien med London Symphony Orchestra och i Europa med Sveriges Radios Symfoniorkester samt på en kammarmusikturné med pianisten Alexander Gavrylyuk. Jansen spelar på en 1707 Stradivarius ”Rivaz – Baron Gutmann” vänligen utlånad av Dextra Musica.

Helsingborgsfödda sopranen Malin Byström upptäckte opera genom skivinspelningar med Maria Callas. Nu har hon själv en bejublad karriär som sträcker sig från Metropolitan Opera i New York till Bayerische Staatsoper i München via Royal Opera House i London liksom Kungliga Operan och GöteborgsOperan. Byström är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har belönats med åtskilliga stipendier och utmärkelser, senast utnämndes hon till årets sångerska vid International Opera Awards 2018. Närmast har hon på Kungliga Operan gjort bland annat Marskalkinnan i Rosenkavaljeren och titelrollen i Strauss Salome i London samt bejublade framträdanden vid bland annat Festspelen i Salzburg och festivalen i Aix-en-Provence.

Mezzosopranen Ingrid Tobiasson var under 18 år anställd vid Kungliga Operan i Stockholm där hon bländade publik och kritiker som bland annat Kundry i Wagners Parsifal. Till hennes främsta roller räknas titelrollen i Bizets Carmen och Elisabet i Gaetano Donizettis Maria Stuart. Hon utnämndes till hovsångerska 2000 och tilldelades Jussi Björlingstipendiet året därpå. Mer nyligen gjorde hon rollen som Lady Bracknell i B. Tommy Anderssons opera efter Oscar Wildes The Importance of Being Earnest på Vadstena slott. Bland hennes många skivinspelningar finns Ingvar Lidholms Ett drömspel, Korngolds Die tote Stadt och Kerstin Jeppssons sångcykel Impossible.

Sopranen Hanna Husáhr inledde säsongen som Woglinde i Wagners Rhenguldet vid Den ny Opera i Danmark, följt av Pamina i Mozarts Trollflöjten vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon reste med Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding till Pisa där de framförde Brahms Ein deutsches Requiem vid Anima Mundi-festivalen. Dessutom gör hon First Niece i Brittens Peter Grimes med Bergens Filharmoniske Orkester på skivinspelning samt konserter i såväl Oslo och Bergen som i Royal Festival Hall i London. På operarepertoaren finns även roller som Pat Nixon i John Adams Nixon in China, Romilda i Händels Xerxes och titelrollen i Donizettis Lucia di Lammermoor. Hanna är eftertraktad även som konsertsångerska och har bland annat turnerat med Bachs Johannespassion med Les musiciens du Louvre och Marc Minkowski samt framfört Kaija Saariahos Leino Songs med Kungliga Filharmonikerna och Hans Ek vid Polarprisutdelningen. Hon är uppvuxen i Borlänge och har studerat vid Guildhall School of Music and Drama i London samt på Operahögskolan i Göteborg och Stockholms Operastudio.

Jakob Högström debuterade på Drottningholmsteatern 2002 som Papageno i Mozarts Trollflöjten. Sedan dess har han bland annat gjort titelrollen i Figaros Bröllop på Malmö Opera, Testo i Monteverdis Il Cobatimento di Tancredi e Clorinda med Drottningholms Barockensemble och Narbanor i Jean-Philippe Rameaus Zoroastre på Opéra Comique de Paris liksom karaktärsroller i nyskrivna svenska operor som B Tommy Anderssons William och Jonas Forsells Träskoprinsessan. Samarbetet med Duo Dialog utmynnade 2014 i kritikerrosade albumet Winterreise.