arrow

FÖRKLÄDD GUD OCH STJÄRNSOLISTER I BERWALDHALLEN

Nästan på dagen för 80 år sedan uruppfördes Lars-Erik Larssons Förklädd gud i Sveriges Radio, mitt under brinnande krig. I dag står mänskligheten inför en ny kris, men då liksom nu påminner Lars-Erik Larssons musik och Hjalmar Gullbergs text oss om det gudomliga som bor i var och en av oss.

Konserten sändes lördag 4 april kl 20 i Sveriges Radio P2 och SVT2. Se konserten här.

Efter att Johann Sebastian Bach råkat i sådan onåd hos sin arbetsgivare hertigen av Weimar att han till och med avtjänade ett fängelsestraff flyttade han till Köthen. Där gick han i tjänst hos prins Leopold som visste att uppskatta Bachs stora förmåga eftersom prinsen själv var musiker. Bach fick en god lön och stort utrymme att komponera. Han skrev bland annat instrumentalsviter, sonater och partitor för violin och troligen också Brandenburgkonserterna.

Konserten för två violiner i d-moll härstammar sannolikt också från den här tiden, även om de bevarade noterna är daterade kring 1730. Av konsertens tre satser är yttersatserna explosivt kontrapunktiska: Första satsen påminner om en fuga med sirliga imitationsfigurer i solostämmorna och i den sista liksom jagar solisterna varandra i spänstiga rörelser. Däremellan vilar en drömlik, vaggande sicilienne som har beskrivits som ”de bästa åtta minuterna musik någonsin”. Här framförs stycket av världsartisten Janine Jansen och stjärnskottet Johan Dalene, som båda två också kommer att gästa Berwaldhallen under nästa säsong.

Janine Jansen spelar dessutom ett örhänge ur solistrepertoaren: Andra satsen ur Max Bruchs första violinkonsert. Jansen har framfört konserten åtskilliga gånger och även spelat in den på skiva. Den andra satsen är känd för sin varma och sjungande melodi som ledsagas av orkesterns porlande ackompanjemang.

Malin Byström är en av vår tids mest hyllade operasångerskor. Hon gjorde rollen som Desdemona i Verdis Otello för första gången 2015, på Kungliga Operan i Stockholm och prisades för att göra rollen ”mer temperamentsfull än vad rollen brukar erbjuda” och som ”allt annat än någon vän liten venetiansk tös”. Här sjunger hon två av sångnumren från operans sista akt: den vemodiga Videvisan, där Desdemona berättar om hur hennes mor blev övergiven av sin älskarinna för Jagos hustru Emilia, här gestaltad av Ingrid Tobiasson, och bönen Ave Maria.

David Wikanders Kung Liljekonvalje har haft en fast position på den svenska körrepertoaren sedan 1920-talet, oftast i versionen för blandad kör som är mest känd, även om Wikander ursprungligen skrev den för manskör. Den vemodiga dikten från Gustaf Frödings diktcykel Strövtåg i hembygden är tonsatt med en kombination av inbjudande melodier, rik mångstämmighet och färgrik harmonik.

I Hjalmar Gullbergs diktsamling Kärlek i tjugonde seklet från 1933 återfinns Förklädd gud som Lars-Erik Larsson tonsatte, med radiopubliken i åtanke, åt Sveriges Radio. Men arbetet dröjde: ”Jag vågade inte arbeta på rutin, jag hade så stor vördnad och respekt för detta diktverk” berättade Larsson i en intervju 1985. Till slut, när Hilding Rosenberg tycktes få överta uppdraget, lossnade det. ”Det kan ha varit ett misstag eftersom Gullberg och Rosenberg också arbetade tillsammans, men kanhända gav det mig en puff.”

Den 1 april 1940 uruppfördes Förklädd gud av Radiokören och Radions underhållningsorkester – det här var flera år innan Sveriges Radios Symfoniorkester bildades – under ledning av Lars-Erik Larsson själv. Sedan dess har det blivit ett av våra mest framförda klassiska verk, inte minst av åtskilliga skol- och ungdomskörer, och det var just en ”ungdomlig, entusiasmerande körklang” som Larsson föreställde sig till detta livsbejakande verk. Solister på denna konsert är sopranen Hanna Husáhr och barytonen Jakob Högström, och recitatör är Stina Ekblad. Både Jakob Högström och Stina Ekblad medverkade dessutom när Förklädd gud framfördes 2008, i samband med Lars-Erik Larssons 100-årsjubileum.

I tider som dessa är det särskilt viktigt att inte tappa bort varandra i oro och ängslan, långa avstånd och ännu längre väntan på att återses. Ett samtal kan göra mycket. Musik, dikt och annan konst kan bidra med både förströelse, perspektiv och tröst. Och Hjalmar Gullbergs ord är sällan mer talande:

Bjuder ett mänskoöga till stilla kärleksfest
oss, kyliga och tröga, som folk är mest,
Lägger, som himmelsk läkning för djupa själasår,
en vän, fri från beräkning, sin hand i vår,
Synes en ljusglans sprida sig kring vår plågobädd –
då sitter vid vår sida en gud förklädd.

Text: David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot RADIOKÖREN

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Tobias Ringborg är lika framgångsrik i operahus som på konsertestraderna – som dirigent, solist och kammarmusiker. Karriären inleddes 1994 då han vann det prestigefyllda Solistpriset. Samma år tog han solistdiplom vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Violinstudierna avslutades därefter på The Juilliard School i New York.

Som violinsolist har Ringborg gästat samtliga svenska symfoni- och kammarorkestrar och han har samarbetat med dirigenter som Gennady Rozhdestvensky, Neeme Järvi, Okko Kamu, Sakari Oramo och Daniel Harding. Till utländska meriter hör förstapriset i Concours International de Musique de Chimay i Belgien samt solist- och orkesterkonserter över hela Europa och i USA.

Ringborg inledde sin karriär som dirigent år 2000, då han vann han en dirigenttävling i Helsingborg, och har sedan dess framträtt med samtliga svenska och många skandinaviska orkestrar, ofta i den dubbla rollen som solist och dirigent. Han hyser en livslång passion för opera och debuterade 2001 som operadirigent på Folkoperan. Samma år debuterade han på Kungliga Operan och året därpå knöts han till Malmö Opera.

Han är en aktiv förkämpe för svensk musik, och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Han har alltjämt en aktiv karriär som violinist, och spelar på en Gagliano-violin, utlånad av Järnåkerstiftelsen. Tobias Ringborg har tilldelats Herbert Blomstedts dirigentpris av Kungl. Musikaliska Akademien, och 2011 invaldes han som ledamot av samma akademi.

Flerfaldigt prisbelönade och internationellt hyllade violinisten Janine Jansen samarbetar med världens ledande orkestrar och dirigenter och har tidigare gjort flera hyllade samarbeten med Sveriges Radios Symfoniorkester, bland annat i Lars-Erik Larssons Förklädd gud. Det senaste året har Jansen bland annat gästat Wiener Philharmoniker och Zubin Mehta, München Philharmoniker och Valery Gergiev och London Symphony Orchestra och Gianandrea Noseda, NHK Symphony Orchestra, Tokyo och Paavo Järvi samt New York Philharmonic och Jaap van Zweden. Jansen var utvald som Portrait Artist vid 2019 års musikfestival i Schleswig-Holstein och verkade som gästande konstnärlig ledare vid 2019 års internationella kammarmusikfestival i Utrecht.

Bland Janine Jansens många uppmärksammade skivinspelningar kan nämnas Bartóks första violinkonsert med London Symphony Orchestra, verk av Beethoven och Britten med Paavo Järvi och kammarmusikverk som Schönbergs Verklärte Nacht. Bland hennes priser och utmärkelser kan nämnas fyra Edison Klassiek, det nederländska statens Vermeerpris och NDR Musikpreis från Nordtyska radion. Hon har de senaste åren gjort ett flertal uppmärksammade gästspel med Sveriges Radios Symfoniorkester.

22-årige svensk-norske violinisten Johan Dalene har redan gjort stort intryck på de internationella scenerna. Han framträder regelbundet med ledande orkestrar och i berömda konserthus såväl hemmavid som utomlands. Hans sätt att ”få sin Stradivarius att sjunga mästerligt” (Le Monde), kombinerat med uppfriskande, ärlig musikalitet och förmågan att engagera både medmusiker och publik, har gett honom många beundrare. Detta bekräftades ytterligare då han 2019 blev förstapristagare i den prestigefyllda Carl Nielsen tävlingen samt vinnare av Den Norske Solistpris.

Säsongen 2021/22 var Johan utvald till Rising Star artist av European Concert Hall Organisation (ECHO) och gav under denna period recitaler i många av Europas mest prestigefyllda konsertsalar såsom Wiener Konzerthaus, Het Concertgebouw i Amsterdam, L’auditori i Barcelona, Elbphilharmonie i Hamburg och Cité de la Musique i Paris.

Under perioden 2019-22 är Johan New Generation Artist på BBC Radio 3, vilket innebär framträdanden i recitaler, kammarmusikkonserter och som solist med samtliga BBC orkestrar. Allt spelas in och sänds på BBC Radio 3.

Dalene började spela fiol när han var fyra år och debuterade tre år senare med Norrköpings Symfoniorkester. Sommaren 2016 var han Student in Residence på Verbier Festival i Schweiz (där han även debuterade som festivalartist 2021) och som sextonåring upptogs han i det norska mentorprogrammet Crescendo. Där har han haft ett nära samarbete med sina mentorer Janine Jansen, Leif Ove Andsnes och Gidon Kremer. Andsnes bjöd in Johan både 2018 och 2021 som artist till Rosendal Kammarmusikfestival och de har även spelat ett flertal gånger tillsammans vid Festspillene i Bergen.

Säsongen 2020/21 var Johan utnämnd till Klassiska artisten i Sveriges Radio P2 och Berwaldhallen, vilket innebar ett flertal konserter som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören samt recitaler och kammarmusikkonserter som sändes i Sveriges Radio, inklusive uruppföranden av Molly Kien och Daniel Nelson.

Johan Dalene studerar för Per Enoksson, professor vid Kungliga Musikhögskolan avdelning Edsberg, samt tar även lektioner för Janine Jansen. Han har medverkat på masterclasses för ett antal välrenommerade lärare såsom Miriam Fried, Dora Schwarzberg, Pamela Frank, Gerhard Schulz och Henning Kraggerud. Johan har erhållit ett flertal stipendier, bland annat Dronning Ingrids Hæderslegat, Håkan Mogrens stipendium, Gemzéus stora musikstipendium, Anders Wall Giresta-stipendium, G.T Bäckmans kulturstipendium, Norrköpings kommuns kulturstipendium, Rolf Wirténs kulturpris, Broocmanpriset och Equinors klassiska musikstipendium.  Han spelar på en Stradivarius violin från 1736, generöst utlånad av Anders Sveaas’ Almennyttige Fond.

Hovsångerskan Malin Byström utsågs 2018 till Årets kvinnliga sångare vid International Opera Awards för sin hyllade gestaltning av titelrollen i Strauss Salome på De National Opera i Amsterdam. 2021 återvänder hon till samma roll, nu vid Wiener Staatsoper, där hon förra året debuterade i Verdis Don Carlos. Byström kommer under året också att sjunga titelrollen i Puccinis Tosca vid både Kungliga Operan och Royal Opera House i London samt gästa Bayerische Staatsoper i Verdis Les Vêpres Siciliennes.

Byström har återkommande sjungit flertalet roller vid Royal Opera House i London, Metropolitan Opera i New York och vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon har tidigare sjungit vid Festspelen i Salzburg, Bayerische Staatsoper i München, med William Christie/Les Arts Florissants i Lyon, vid Palau de les Arts i Valencia, Festival d’Aix-en-Provence och Grand Théâtre de Genève. I Sverige har hon förutom vid Kungliga Operan varit engagerad vid GöteborgsOperan och Drottningholms Slottsteater.

På den internationella konsertscenen har Malin Byström gjort flertalet bejublade framträdanden under ledning av dirigent Kurt Masur. Hon har sjungit med Franska Nationalorkestern och dirigent Eivind Gullberg Jensen, med Helsingborgs Symfoniorkester, med Kungliga Hovkapellet och Ralf Weikert samt med Sveriges Radios Symfoniorkester och Herbert Blomstedt. Hon har även sjungit Leonore i Fidelio vid konsertanta framföranden i Bryssel och Paris.

Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester framträdde hon på Berwaldhallen Play sommaren 2020 i en kritikerrosad streamad bildsändning av Don Giovanni under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

Malin Byström är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har mottagit bland annat Birgit Nilsson-stipendiet och medaljen Litteris et Artibus. 2018 utnämndes Byström till hovsångerska.

Mezzosopranen Ingrid Tobiasson var under 18 år anställd vid Kungliga Operan i Stockholm där hon bländade publik och kritiker som bland annat Kundry i Wagners Parsifal. Till hennes främsta roller räknas titelrollen i Bizets Carmen och Elisabet i Gaetano Donizettis Maria Stuart. Hon utnämndes till hovsångerska 2000 och tilldelades Jussi Björlingstipendiet året därpå. Mer nyligen gjorde hon rollen som Lady Bracknell i B. Tommy Anderssons opera efter Oscar Wildes The Importance of Being Earnest på Vadstena slott. Bland hennes många skivinspelningar finns Ingvar Lidholms Ett drömspel, Korngolds Die tote Stadt och Kerstin Jeppssons sångcykel Impossible.

Hanna Husáhr har på Kungliga Operan sjungit Lauretta i Gianni Schicchi och Syster Genovieffa i Syster Angelica av Giacomo Puccini, Ava i Mats Larsson Gothes nyskrivna opera Löftet, Gilda i Giuseppe Verdis Rigoletto, Pamina i Mozarts Trollflöjten och Pat Nixon i John Adams Nixon in China. Hon har även bland annat sjungit Woglinde i Wagners Rhenguldet vid Den Ny Opera i Danmark, Sofie i Massenets Werther och Helena i Brittens En midsommarnattsdröm på Nationaloperan i Bergen, Romilda i Händels Xerxes på Versaillesoperan, samt titelrollen i Donizettis Lucia di Lammermoor vid Nationaloperan i Riga och på Opera på Skäret.

På konsertscenen har hon bland annat sjungit Brittens Les illuminations med Kungliga Filharmonikerna och Andrew Manze, Brahms Ein deutsches Requiem med Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding både i Stockholm och i Pisa, rollen som First Niece i Brittens Peter Grimes med Bergens filharmoniska orkester i både Bergen, Oslo och London, och därutöver en bred repertoar från tidig barock till nyskrivna verk. Hon har arbetat med dirigenter som Stefano Ranzani, Leif Segerstam, Pinchas Steinberg och Mikko Franck.

Hanna Husáhr har studerat vid Guildhall i London, Operahögskolan i Göteborg, Stockholms operastudio och vid Finlands Nationalopera. Hon har mottagit ett flertal stipendier, senast Schymberg-stipendiet, Birgit Nilsson-stipendiet och Håkan Mogrens Stiftelses stipendium.

Jakob Högström är en lyrisk baryton uppmärksammad för sin träffsäkra behärskning av både texten och det sceniska uttrycket. Han har på senare år medverkat i urpremiären av Bo Holtens Schlagt sie tot! och i en uppsättning av Delibes Lakmé, båda på Malmö Opera, samt i Janáčeks Den listiga lilla räven på Norrlandsoperan i Umeå där han 2014 sjöng urpremiären av Mats Larsson Gothes Blanche och Marie. Andra urpremiärer han medverkat i är B Tommy Anderssons William och Jonas Forssells Träskoprinsessan.

Bland de klassiska operarollerna kan nämnas Papageno i Trollflöjten och både titelrollen och Greve Almaviva i Figaros bröllop, Schaunard och Marcello i Puccinis La bohème och därtill Dandini i Rossinis Askungen och Barden i Stenhammars Tirfing. Han gjorde även Baron Zeta i Lehárs Glada änkan i Suzanne Ostens uppsättning på Folkoperan. Jakob Högström är ofta anlitad som solist inom den sakrala repertoaren, inom vilken han bland annat sjungit Händels Messias och Bachs passioner i Sverige, Danmark och Tyskland. Bland Jakobs kommande engagemang kan nämnas en av huvudrollerna i uruppförandet av Philip Glass opera Circus Days and Nights på Malmö Opera i vår.