Inställd - Chamber Unplugged 11 maj

På årets upplaga av Saxå kammarmusikfestival uruppfördes fem nyskrivna verk som beställts av lika många musikfestivaler runt om i Europa, varav festivalen i Saxå var en av dem. Fem olika tonsättare har gjort varsin tolkning av ett gemensamt tema: sagorna och vår identitet. Sagor och berättelser är avgörande för såväl fantasin som verkligheten. Över hela världen och inte minst här i Sverige finns långa sång- och berättartraditioner som i dessa fem verk för sångkvartett och berättare utforskas – och utmanas.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
1 tim

Saxå kammarmusikfestival ingår i MusMa, ett europeiskt samarbetsprojekt som startade 2010, och har etablerats som en plattform för unga nyskapande tonsättare. Tanken är att de ska få möjlighet att presentera sin nyskrivna musik, inte bara en gång, utan vid ett flertal tillfällen på olika festivaler och i radio. 2019 års tema var ”sagor” och resulterade i fem mycket olika verk.

Konserten inleds med Andrea Tarrodis stämningsfulla Vintergatan som bygger på Zacharias Topelius omtyckta dikt från 1852. Texten baseras på en muntlig legend som förekommer redan i den antika kinesiska samlingen Sångernas bok. Denna legend handlar om hur vintergatan skapas och är fortfarande populär i Kina och Japan. Olyckligt kära Salami och Zulamith kan bara träffas en gång om året – den sjunde natten i den sjunde månaden – genom att fåglar bygger en bro mellan dem: Vintergatan.

Den unge nederländske gitarristen och innovativa tonsättaren Aart Strootman har låtit sig inspireras av sagornas talmagi, vilket har resulterat i det minimalistiska verket Once upon a two times three. ”Det var en gång” är ju den klassiska början på nästan alla sagor, men det finns förstås fler tal i sagor: sju dvärgar, tre önskningar, hundraårig sömn för att nämna några. Listan kan göras lång och Strootman verk blandas detta huller om buller till en nonsenstext.

Liesbeth Decrock, även hon från Nederländerna, utgår från olika myter och sagor för att spegla sin egen identitet i sitt kanske mest personliga verk, I Am. ”Jag är sådan, men jag är också så här”, förklarar hon och de olika karaktärerna i verket får gestalta olika aspekter av hennes personlighet, allt i en intuitiv och kontrastrik kompositionsstil.

Belgaren Jean-François Jung är själv korist och kormästare, så att skriva körverk ligger honom nära. Han beskriver The Formidable Mill som en ”kollapsologisk allegori” för vokalkvartett, berättare och metronom. Verket bygger på två källor. Dels den franska barnvisan Meunier tu dors, Mjölnare du sover, och dels en variant på sagan Le moulin maudit, den fördömda kvarnen, från Ardennerna. Den här historien är spridd över hela världen i olika varianter, även här i Norden. Den handlar om en magisk kvarn som uppfyller alla ägarens önskningar, men till ett pris som i slutet blir för högt för den snikne mjölnaren som har sålt sin själ till djävulen.

Krzysztof Rau är från Polen och utforskar i sin tunga och täta musik ofta samspelet mellan utmaningar i instrumentation och det han själv kallar kvasi-psykologiska fenomen. Foam är baserat på Den lilla sjöjungfrun av H.C. Andersen och på texter av den belgiske pjäsförfattaren Maurice Maeterlinck. Genom att kasta om meningar, fraser och ord och ändra på grammatiken skapar Rau förvirring och till sist ett alternativt slut på sagan. Missförstånd och avundsjuka är krafter som alltid har funnits i den mänskliga civilisationen – enkla ord, handlingar och känslor kan på ett felaktigt sätt orsaka en tragedi.

Text: Andreas Konvicka

Inställd konsert

Alla Sveriges Radios publika evenemang ställs in fram till och med den 30 juni

Konsertprogram:
ANDREA TARRODI: Vintergatan
AART STROOTMAN: Once upon a two times three
LIESBETH DECROCK: I Am
JEAN-FRANÇOIS JUNG: The Formidable Mills
KRZYSZTOF RAU: Foam

Här kan du följa  Sveriges Radio Berwaldhallens senast uppdaterade information om coronaviruset

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    9 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana & Emmy Lindströms Rösaring

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana och uruppförande av Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    7, 8, 10 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
    Läs mer & biljetter
  • Kören Team Putte klädda i vitt på Berwaldhallens scen och körläktare. I nedre vänster hörn är Putte, Linda Pritchard och Charlie King inklippta.
    Fåtal platser kvar
    11 maj
    240 - 450 kr

    Team Putte med Linda Pritchard & Charlie King

    Det är återigen dags för konsert med Sveriges största kör – Team Putte. Slå dig ner i Berwaldhallens sköna fåtöljer och dras...
    Läs mer & biljetter
  • 14-15 maj
    100 - 420 kr

    Daniel Handsworth i Mozarts fagottkonsert

    Malin Broman leder denna konsert från sin konsertmästarstol och Sveriges Radios Symfoniorkesters egen Daniel Handsworth är solist i Mozarts fagottkonsert.
    Läs mer & biljetter