Brahms symfonier: nr 1 & 3

Brahms kämpade länge med sin himlastormande första symfoni, som efter modell från Beethoven går från mörker till ljus. I den lyriska tredje symfonin har det längtansfulla allegrettot blivit särskilt berömt. Temat används ofta som filmmusik och många har vittnat om hur just denna musik inneburit inkörsporten till den klassiska musikens värld. Chefsdirigent Daniel Harding leder Sveriges Radios Symfoniorkester i denna lidelsefulla musik.

Säsong 2021/2022
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 timme 45 minuter (inkl paus)

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2.

Då Johannes Brahms 1883 presenterade sin Symfoni nr 3 hade han sedan länge status som en obestridd mästare. Det är hans kortaste symfoni, den allra mest personligt präglade och trots sitt måttliga format så oerhört innehållsrik. En underbar studie i glasklar kontroll över mål och medel, samtidigt som det också vilar något gåtfullt över verket. Exakt vad det djupt personliga består i får vi inte riktigt veta, Brahms var inte den som avslöjade sina hemligheter. Men kanske var det minnen av den personkrets som betytt mest för honom i livet som ansatte honom. Han hade både goda och sorgliga minnen av tiden med paret Clara och Robert Schumann och deras vänner, som tagit den unge lovande tonsättaren under sina vingars beskydd i början av 1850-talet. De till en början ljusa dagarna tillsammans mörknade så småningom av Brahms komplicerade kärlek till Clara samt Roberts alltmer tragiska öde då den psykiska sjukdomen förtärde honom och ändade hans liv redan 1856. Ovanligt nog för en symfoni avslutas alla satserna i stillhet. Påfallande många musikälskare har kunnat berätta hur den tredje satsen, ett för Brahms mycket typiskt intermezzo, kom att bli startpunkten för deras intresse för klassisk musik överhuvudtaget.

Inget annat av Brahms verk har en längre tillkomsthistoria än Symfoni nr 1, den satt långt inne. Så sent som 1870 hävdade han bestämt att han aldrig skulle skriva någon symfoni. Ändå hade han gjort åtminstone ett ofullbordat försök under 1850-talet, och arbetet pågick faktiskt också med det som vi idag känner som hans första symfoni, fastän i snigelfart. Minst två faktorer orsakade Brahms ångest. Han kände sig jagad av Beethovens makalösa exempel på symfonins område. “Ni anar inte hur det känns för sådana som jag att höra hans fotsteg bakom sig”, sa Brahms till en vän. Och så var det oändligt viktigt för honom att en första symfoni inte bara skulle bli någorlunda lyckad, utan ett sant mästerverk. Så blev det ju, men ettan tog lika lång tid att komponera som de tre följande symfonierna tillsammans. Först 1874 satte Brahms mer normal fart: Första satsen reviderades och försågs med sin anslående inledning, de tre återstående satserna blev till, och hösten 1876 var det hela klart. Succén var inte omedelbar och vissa kritiker gjorde sina försök att förringa symfonins betydelse. Synpunkten att den var ett verk av ”en trött gammal man” tillhörde de mest märkliga. Hur kan man missa energin som regerar här? Men Brahms hade i vart fall fått klart för sig att han verkligen kunde skriva en symfoni.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Lär dig mer – Lyssna på P2:s Klassiska podden om Johannes Brahms. Med programledarna Camilla Lundberg och Carl Tofft.

Kommande konserter

  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Datum har passerat
    5–6 december

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer
  • Fåtal platser kvar
    7 december
    130 - 475 kr

    Lucia med Nacka Musikklasser & Bo Sundström

    Lys upp decembermörkret med en gnistrande Luciakonsert tillsammans med Nacka musikklasser och gästartist Bo Sundström i Berwaldhallen.
    Läs mer & biljetter
  • Rick Stotijn, Rebecka Törnqvist och Esa-Pekka Salonen är inklippta mot en "sotig" bakgrund. Bilden är svartvit, med undantag för en gul rektangel i övre höger hörn - en referens till Eva Dahlgrens skiva Jag vill se min älskade komma från det vilda.
    10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    12–13 december
    170 - 560 kr

    Bachs Juloratorium del 1–3

    Kom i julstämning med ett av de mest älskade och klassiska julverken tillsammans med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester.
    Läs mer