Stravinsky & Bartók

Rumänske dirigenten Cristian Măcelaru ger ett spännande program med musik från tidigt 1900-tal: både Bartók, Stravinsky och Enescu. Därtill får vi höra en solokonsert av Szymanowski med violinisten Nikolaj Znaider. Dessutom bjuder vi på Interplay-seminarium före konserten den 24 maj på temat ”Musik och fysik vid 1900-talets början”.

Säsong 2017/2018
Datum har passerat
1 tim 55 min inkl. paus

Karol Szymanowskis Violinkonsert nr 1 från 1916 anses vara en av de första solokonserterna som bröt ny mark i 1900-talets musikaliska utveckling och framförs här av dansk-israeliske violinisten Nikolaj Znaider.

1917 skrev Stravinsky sin symfoniska dikt Le chant de rossignol som bygger på H. C. Andersens saga Näktergalen. Andersens melankoliska och innerliga röst, hans eleganta stil och bildrikedom resonerade djupt hos flera kulturskapare i Ryssland, däribland Tolstoj, Tjechov, Block och Stravinsky.

Idag är George Enescu känd som en av Rumäniens kanske främsta kompositörer. När han skrev Rumänsk rapsodi nr 1 och nr 2 år 1901, så var han dock mer känd i världen som en av samtidens allra finaste violinister. Första rapsodin bygger på ett flertal olika folksånger från Rumänien och hör till hans mest omtyckta och spelade verk.

Bela Bartók var en av de främsta av de 1900-tals kompositörer som gjorde konstmusik av folkmusik. Han for runt på den ungerska landsbygden och samlade in folksånger som sedan blev banbrytande för forskningen kring folkmusik. Orkesterstycket Danssvit för orkester från 1923 skrev Bartók till 50-årsjubileet av staden Budapest. Liksom Enescus rapsodi är Bartóks danssvit inspirerad av folkmusik, här från bland annat Ungern och Valakiet i södra Rumänien.

Interplay-seminarium den 24 maj: Musik och fysik vid 1900-talets början
1900-talets första årtionden innebar stora omvälvningar på såväl musikens som fysikens område. Den klassiska fysiken kompletterades med kvantmekanik och relativitetsteori, samtidigt som den klassiska musiken utvecklades genom tolvtonsskalan och polytonala kompositioner.

Musikhistorikern Mattias Lundberg, professor vid Uppsala universitet och fysikern Sören Holst, lektor vid Stockholms universitet, diskuterar den snabba intellektuella utvecklingen vid förra sekelskiftet och hur den satte avtryck i så väl musik som fysik. Samtalsledare är Camilla Widebeck från Vetenskapsradion.

Seminariet hålls på Berwaldhallens scen och har fri entré. Du anmäler dig genom att hämta en gratisbiljett.

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter