Stravinsky & Bartók

Rumänske dirigenten Cristian Măcelaru ger ett spännande program med musik från tidigt 1900-tal: både Bartók, Stravinsky och Enescu. Därtill får vi höra en solokonsert av Szymanowski med violinisten Nikolaj Znaider. Dessutom bjuder vi på Interplay-seminarium före konserten den 24 maj på temat ”Musik och fysik vid 1900-talets början”.

Säsong 2017/2018
Datum har passerat
1 tim 55 min inkl. paus

Karol Szymanowskis Violinkonsert nr 1 från 1916 anses vara en av de första solokonserterna som bröt ny mark i 1900-talets musikaliska utveckling och framförs här av dansk-israeliske violinisten Nikolaj Znaider.

1917 skrev Stravinsky sin symfoniska dikt Le chant de rossignol som bygger på H. C. Andersens saga Näktergalen. Andersens melankoliska och innerliga röst, hans eleganta stil och bildrikedom resonerade djupt hos flera kulturskapare i Ryssland, däribland Tolstoj, Tjechov, Block och Stravinsky.

Idag är George Enescu känd som en av Rumäniens kanske främsta kompositörer. När han skrev Rumänsk rapsodi nr 1 och nr 2 år 1901, så var han dock mer känd i världen som en av samtidens allra finaste violinister. Första rapsodin bygger på ett flertal olika folksånger från Rumänien och hör till hans mest omtyckta och spelade verk.

Bela Bartók var en av de främsta av de 1900-tals kompositörer som gjorde konstmusik av folkmusik. Han for runt på den ungerska landsbygden och samlade in folksånger som sedan blev banbrytande för forskningen kring folkmusik. Orkesterstycket Danssvit för orkester från 1923 skrev Bartók till 50-årsjubileet av staden Budapest. Liksom Enescus rapsodi är Bartóks danssvit inspirerad av folkmusik, här från bland annat Ungern och Valakiet i södra Rumänien.

Interplay-seminarium den 24 maj: Musik och fysik vid 1900-talets början
1900-talets första årtionden innebar stora omvälvningar på såväl musikens som fysikens område. Den klassiska fysiken kompletterades med kvantmekanik och relativitetsteori, samtidigt som den klassiska musiken utvecklades genom tolvtonsskalan och polytonala kompositioner.

Musikhistorikern Mattias Lundberg, professor vid Uppsala universitet och fysikern Sören Holst, lektor vid Stockholms universitet, diskuterar den snabba intellektuella utvecklingen vid förra sekelskiftet och hur den satte avtryck i så väl musik som fysik. Samtalsledare är Camilla Widebeck från Vetenskapsradion.

Seminariet hålls på Berwaldhallens scen och har fri entré. Du anmäler dig genom att hämta en gratisbiljett.

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Pippi Långstrumps huvud, med fräknigt ansikte och rött hår i yviga, utstående flätor, kikar upp ur ett svart litet hål mot en gul bakrund.
    Fullsatt
    22 november
    180 kr

    Pippi möter Radiosymfonikerna

    När Pippi kommer till en riktig symfoniorkester kan allting hända. För även om Fröken Prysselius och poliserna Kling och Klang gör sitt...
    Läs mer