Sibelius & Saariaho

Två verk med olycklig eller omöjlig kärlek som motiv inleder den här konserten; Jean Sibelius musik till Maurice Maeterlincks skådespel Pelléas et Mélisande och Kaija Saariahos Cinq reflets de L’amour de loin med solisterna Johanna Wallroth och Karl-Magnus Fredriksson. Avslutningsvis leder dirigent Dalia Stasevska Sveriges Radios Symfoniorkester i Sibelius dramatiskt inåtblickande andra symfoni.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
Berwaldhallen
2 timmar 15 minuter inklusive paus

Av alla Jean Sibelius sju symfonier är nog ingen så populär eller flitigt inspelad som den andra. Orkestrar över hela världen har tolkat den, ofta ledda av det som kommit att kallas för ”det finska dirigentundret”; så även ikväll, då Dalia Stasevska håller i taktpinnen. I Finland kom symfonin också att få en särskild betydelse vid uruppförandet 1902, eftersom landet under denna tid befann sig under rysk ockupation. Tillsammans med tidigare verk som Kullervo och Finlandia befäste den Sibelius status som nationalhjälte, och en del menar till och med att symfonins program skildrar det finska folkets protest.

Den andra symfonin är ljusare än sin föregångare och stöpt i en mer klassisk form. Likväl rymmer den många av de element som kan sägas vara karaktäristiska för Sibelius stil; det melodiska vemodet, arkaiskt mörker och folkmusikliknande drag. Konflikten mellan att följa konventionerna – att visa att han var mer än bara ”en nationalist från Norden” – och önskan att följa sin egen, personliga röst förföljde Sibelius livet ut. Och i slutändan var det inte i konservatoriets läroböcker, utan i den finska naturen och nationaleposet Kalevala som han fann det uttryck han sökte. Frammanandet av suggestiva stämningsbilder resulterade förutom i en mängd tondikter också i scenisk musik, såsom orkestersviten Pelleas & Melisande från Maurice Maeterlincks pjäs med samma namn.

Drygt 100 år efter den andra symfonins premiär fick Sibelius kanske moderna motsvarighet – Kaija Saariaho (1952-2023) – sin prisbelönta opera L’Amour de loin (2001) framförd, till minst lika stort jubel. Men till skillnad från sin landsman fick Saariaho även utstå kritik för att hon som kvinna tog plats i konstmusikens finrum, något hon fått erfara ända sedan de begynnande studierna på Sibelius-Akademien. Medan Sibelius alltmer sökte sig inåt till tystnaden i stugan Ainola, fann Saariaho istället en fristad i Paris. På forskningscentret IRCAM fick hon upp ögonen för den moderna tekniken och användningen av datorn som arbetsinstrument. De ständigt föränderliga ljudmassorna som uppstår skimrar drömskt i den femsatsiga omarbetningen av operan; Cinq reflets de L’Amour de loin som här framförs av Klassiska artisten i P2 sopranen Johanna Wallroth och barytonen Karl-Magnus Fredriksson.

De yttre olikheterna till trots så har Sibelius och Saariahos skapande en hel del gemensamt, där särskilt klangfärg och textur är bärande. Att båda hämtade inspiration från fenomen utanför komponerandet speglas i de många titlarna med bl.a. naturnamn. Men framförallt ville de skriva musik som var äkta och sann, helt befriad från lögner, varför deras verk berört så många lyssnare och lär fortsätta göra så länge till.

Text: Karin Ekedahl

Upptäck Saariahos verk om kärlek på distans med Operaguiden:

Kommande konserter

  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    7 december
    130 - 475 kr

    Lucia med Nacka Musikklasser & Bo Sundström

    Lys upp decembermörkret med en gnistrande Luciakonsert tillsammans med Nacka musikklasser och gästartist Bo Sundström i Berwaldhallen.
    Läs mer & biljetter
  • Rick Stotijn, Rebecka Törnqvist och Esa-Pekka Salonen är inklippta mot en "sotig" bakgrund. Bilden är svartvit, med undantag för en gul rektangel i övre höger hörn - en referens till Eva Dahlgrens skiva Jag vill se min älskade komma från det vilda.
    10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    12–13 december
    170 - 560 kr

    Bachs Juloratorium del 1–3

    Kom i julstämning med ett av de mest älskade och klassiska julverken tillsammans med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester.
    Läs mer