Schuberts ofullbordade symfoni
Maxim Emelyanychev leder Sveriges Radios Symfoniorkester i Franz Schuberts åttonde symfoni, den ofullbordade. Dessutom Richard Wagners symfoniska poem Siegfried-Idyll – skriven som en födelsedagspresent till kompositörens fru, och Maurice Ravels rapsodi för soloviolin Tzigane framförd av orkesterns andre konsertmästare Henrik Naimark Meyers.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

På juldagens morgon 1870 blev Cosima Wagner, Richard Wagners fru, väckt av en orkester som uruppförde Siegfrididyll utanför hennes sovrumsdörr. Stycket var Wagners födelsedagspresent, och i sin dagbok skrev Cosima senare att hon trodde att hon drömde när hon väcktes av den skimrande musiken. Vid konserten spelade dirigenten Hans Richter trumpet, och på plats bland de morgonpigga gästerna var bland andra filosofen Friedrich Nietzsche.
Den som är bekant med Wagners opera Siegfried upplever kanske något av en déja-vù när klangerna från Siegfriedidyll träffar trumhinnan. I musiken återanvänder Wagner delar av motivet från scenen i operans tredje akt då Brünnhilde ger Siegfried en av operahistoriens mest oemotståndliga kärleksförklaringar. Vi befinner oss i handlingens upplösning – Brünnhilde ska skiljas från Siegfried, men vet också att de kommer att förenas i dödsriket.
En 100-års jubilar följer därefter i konserten i form av Maurice Ravels rapsodi Tzigane. Verket, som ursprungligen skrevs för violin och piano, hade premiär för en sättning med orkester den 19 oktober 1924. Solist i Ravels verk är den hyllade violinisten Henrik Naimark Meyers, 2:e Konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och känd för sina utforskande projekt inom kammarmusik, inte minst genom den egna ensemblen Naimark & Friends.
Därefter följer Franz Schuberts ofullbordade symfoni i h-moll. ”Finns det egentligen glad musik?” ska den unge Schubert en gång ha frågat sig, och själv svarat: ”Jag känner inte till någon.” Vid sin alltför tidiga död – Schubert var bara 31 år – lämnade han efter sig symfonier, sånger och kammarmusik. Arbetet med den åttonde symfonin i h-moll påbörjade han 1822. Två satser blev det, och några skisser till en tredje. Musiken i symfonin är livfull och kontrastrik och på samma gång fylld av förtvivlad sorg, framför allt i den första satsen. Stråkarna jagar och klarinetterna kvider, tills hornen bryter in och ger en stunds vila. Symfonin uppfördes aldrig under Schuberts livstid, utan fick sin urpremiär först år 1865 – trettiosju år efter tonsättarens död.
Text: Hedvig Ljungar
Bonuskonsert 24/10: Kees Olthuis septett
Efter ordinarie konsert den 24:e är du välkommen att stanna kvar för att njuta av mer musik då medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester framför den nederländska kompositören Kees Olthius septet Introduktie en Allegro samt musik av Johann Sebastian Bach och Bo Samuelsson i nya arrangemang.
Daniel Handsworth fagott
Katarina Agnas kontrafagott
Jakub Nowak violin
Martin Stensson violin
Albin Uusijärvi viola
Peter Volpert cello
Ingalill Hillerud kontrabas
KEES OLTHUIS (1940–2019)
Septett – Introduktie en Allegro 17 min
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
Menuett i G-dur ur Anna Magdalenas notbok (arr. Joakim Agnas) 3 min
BO SAMUELSSON (1905–1975)
Polska (arr. Joakim Agnas) 3 min