Radiokören i Storkyrkan: The breathing of the world
Radiokören under ledning av chefsdirigent Kaspars Putniņš sjunger in våren Storkyrkan i Stockholm med ett program där Johannes Brahms samsas med de svenska kompositörerna Gösta Nystroem, Ingvar Lidholm och Anders Hillborg. Av Nystroem får vi höra Havet, en lovsång till det stora blå till text av Vilhelm Ekelund och av Lidholm får vi höra …a rivedere le stelle, med inspiration från Dante Alighieris Den gudomliga komedin. Hillborg inleder och avslutar konserten med det ordlösa och meditativa mumuo:aa:yiy::oum och The Breathing of the world för kör, sopransaxofon och cello.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten ges i Storkyrkan i Stockholm. Biljetter säljs via Storkyrkan.
Konserten inramas av två körverk av Anders Hillborg, som berättat att anledningen till att han började komponera var att han sjöng i kör: ”Att sjunga i kör var en viktig skola: när man sjunger känner man på ett konkret, fysiskt sätt intervallernas ’specifika vikt’, deras ’gravitation’.”
Med åren har Hillborg skrivit flera verk för kör, och det kanske mest kända och framförda är det ordlösa mumuo:aa:yiy::oum från 1983. Verket har ingen text utan består av en enkel fonetisk formel, och är skrivet i en minimalistiskt meditativ anda som en svävande, mjuk och växlande väv av klanger.
De två Brahms-motetterna skrevs 1877 respektive 1864, och har Johann Sebastian Bachs motetter som förebild. Brahms beundrade genom hela livet de gamla mästarnas musik, och förenade framgångsrikt deras polyfoniska struktur med sitt samtida romantiska uttryck.
Till motetterna kombinerade han texter från Gamla och Nya testamentet, samt lade till en luthersk koral. Han valde gärna texter som reflekterade över livet, kärleken och döden, vilket ger en aning om hans egna existentiella tankar.
Gösta Nystroems musik är starkt förknippad med havet och vattnet i olika skepnader. Han fick en stark inspiration från öppet vatten, och levde hela sitt liv mer eller mindre i närheten av det. I den sista sången ur körverket Tre havsvisioner (1956), Havet, har han tonsatt Vilhelm Ekelunds dikt från 1906. Där frammanar musiken, vacker, klangrik och brusande, den ständiga längtan till det rogivande havet.
Ingvar Lidholms tondikt …a riveder le stelle (1973) får nog anses som höjdpunkten av hans körproduktion. Texten är hämtad ur slutet av Dantes Divina commedia (Den gudomliga komedin) och skildrar hur Dante, i sällskap med Vergilius, till slut lämnar helvetets kretsar och återvänder till den ljusa världen, där de i förundran får återse stjärnorna i sin fulla prakt. Lidholm beskriver hur vi alla längtar efter att få lämna världens inferno och ”återse stjärnorna” – finna vägen hem.
Avslutningsvis återvänder vi till Hillborgs klanguniversum, och i den meditativa och uttrycksfulla The Breathing of the world för kör, sopransaxofon och cello (2019) reflekterar han med sin egen, elegiska text och musik över tillståndet i vår värld.
Text: Andreas Konvicka
Lördag den 29 april kl 15.00. Ungefärlig konsertlängd: 1 tim, ej paus
Biljett till konserten köps här