Radiokören, Putniņš & Bach

Det blir en gripande musikalisk resa från barock till nutid när Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš bjuder in till vårkonsert i Engelbrektskyrkan. Konsertens huvudnummer är Bachs Jesu, meine Freude – ett överjordiskt vackert körverk i elva satser, från början skrivet att framföras vid den lutherska mässan. Brahms Geistliches Lied möter nutida guldkorn signerade Arvo Pärt, Tõnu Kõrvits och Gavin Bryars.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
1 tim 10 min

I irländsk klostertradition är det latinska ordet för bröstsköld, lorica, en bön där man ber om Guds beskydd mot det onda i alla former. En lorica bads till exempel innan man gick ut i strid. Texten till Arvo Pärts The Deer’s Cry är hämtad från den lorica som enligt traditionen tillskrivs Irlands skyddshelgon S:t Patrick. Stycket är en beställning av irländska Louth Contemporary Music Society och är en kontemplativ meditation får såväl uppförare som lyssnare.

The night is darkening round me är musik av ytterligare en estnisk tonsättare som med tiden fått se sin musik framförd allt oftare. Om Arvo Pärt står för en religiös, inåtvänd stil så är Tõnu Kõrvits ljudlandskap poetiskt och fyllt av drömlika fantasier. Här framförs hans tonsättning av Emily Brontës fantasieggande text.

Den brittiske tonsättaren och musikern Gavin Bryars är kanske mest känt för det numera klassiska stycket Jesus’ Blood Never Failed Me Yet från 1971, där stommen utgörs av inspelningen av en sjungande, hemlös man. Efter att Bryars skrivit en rad stycken för The Hilliard Ensemble på 1980-talet har vokalmusik utgjort en stor del av hans produktion med flera operor på verklistan. Bryars stycke On Photography skrevs 1983 för att ingå i den amerikanske regissören Robert Wilsons mastodontverk, tolvtimmarsoperan the CIVIL warS som var tänkt att vara en del av invigningen av sommarolympiaden i Los Angeles 1984. I On Photography får lyssnaren sväva ut i förundran över det som 1884, då texten skrevs, måste varit en snudd på obegriplig teknisk sensation.

I 1700-talets Leipzig ansågs motetten som musikalisk form vara antik. I Johann Sebastian Bachs händer växer den emellertid och når sin höjdpunkt. Nästan alla Bachs motetter har ett mer eller mindre tydligt riktat budskap vilket ger oss anledning att tro att flera var skrivna för begravnings- och minnesgudstjänster. Anledningen till att Bach tog sig an Johann Crügers koral och runt den skapade Jesu meine Freude är emellertid omtvistad och dateringen är osäker. Enligt en teori skrevs motetten just för en minnesgudstjänst – en annan säger att Bach skrev den som undervisningsstycke i körsång och teologi.

I sin kommunikation med omvärlden är Johannes Brahms alltid förtegen om sitt komponerande. Men i ett brev till Clara Schumann i april 1864 avslöjar han att hans förläggare gärna publicerar det han skriver och frågar efter mer. Framgången med Ein Deutsches Requiem 1886 innebär en vändpunkt i Brahms karriär och efterfrågan på hans musik ökar än mer. År 1868 utkommer hans tre sånger för kör, op 42, skrivna fyra år tidigare. Man kan konstatera att körkompositören Brahms då har hittat sin egen, personliga stil. Tolv år tidigare befann sig Brahms hos Schumanns i Düsseldorf och övade sig i att skriva kontrapunkt. Detta resulterade så småningom i Geistlisches Lied op 30 – tonsättarens första ackompanjerade körstycke skrivet för blandad kör och orgel, alternativt piano med tillägget för ”tre eller fyra händer”.

Text: Karin Ekedahl

Kommande konserter

  • Fullsatt
    10 september
    450 kr

    VOCES8 feat. Radiokören

    Utsökta a cappella-klanger med Grammy-nominerade brittiska vokalgruppen VOCES8 som gästas av Radiokören.
    Läs mer
  • Maxim Emelyanychev i dörröppning med de röda stolarna i Berwaldhallen i ryggen.
    Fåtal platser kvar
    12–13 september
    130 - 475 kr

    Mahler & Brahms med Emelyanychev

    Musik av Johannes Brahms och Gustav Mahler står på programmet när Maxim Emelyanychev intar sin roll som förste gästdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester!
    Läs mer & biljetter
  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter