Pöntinen i Skrjabins pianokonsert

En av Sveriges främsta och mest firade pianister jubilerar i Berwaldhallen med en av pianorepertoarens oförtjänt bortglömda juveler. Aleksandr Skrjabin flätar i sin Pianokonsert fiss-moll samman pianisten och orkestern till en oskiljbar musikalisk enhet. En ljuvlig förening väntar mellan Sveriges Radios Symfoniorkester och Roland Pöntinen. Dessutom tolkar den eftertraktade unge dirigenten Christoph Koncz symfoniska mästerstycken av Wolfgang Amadeus Mozart och Franz Liszt.

Säsong 2022/2023
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 15 min

Konserten sänds i Sveriges Radios P2 fredag 13 januari kl 19:03.

Aleksandr Skrjabins enda solokonsert för piano och orkester var också hans allra första verk för orkester. Han skrev ursprungligen verket på bara några dagar hösten 1896 men blev inte färdig med orkestersatsen förrän våren året efter. Det är ett tresatsigt verk enligt klassiskt snitt, med en långsam mittensats flankerad av två snabba yttersatser, och stilistiskt mera hemmahörande i Chopins och Liszts klangvärld än Skrjabins senare, harmoniskt frimodiga skapelser.

Pianot och orkestern är betydligt mer sammanflätade i Skrjabins pianokonsert än i till exempel Chopins, där orkestern har en mer utpräglat ackompanjerande roll. Hos Skrjabin är pianot nästan alltid aktivt, delar rampljuset på ett relativt jämbördigt sätt med orkestern. Stämningen är rakt igenom romantisk, och även om både första och tredje satsen börjar i fiss-moll så är det i mittensatsens glittrande och ljuvliga Fiss-dur som verket får sin triumferande avslutning.

Någon har sagt om Franz Liszt att han försökte skriva in ett nytt ackord i varje stycke han skrev. Även om det är en uppenbar överdrift så säger det ändå något om att Liszt, liksom Skrjabin och andra i generationen efter honom, var tonalt och harmoniskt äventyrliga. Även formmässigt var Liszt en av 1800-talets banbrytare. Han sammanförde samtidens växande dragning till programmusik med den populära konsertuvertyren och satte namn på en ny verkform: den symfoniska dikten.

Les préludes, ”Förspelen”, är det första orkesterverk som kallats för just en symfonisk dikt och med detta verk etablerade Liszt formen för denna nya genre. Det ensatsiga verkets genomgående tema presenteras redan efter några sekunder. Genom verket återkommer temat i olika skepnader, omtolkat och förvandlat, men ständigt igenkännbart.

Faktum är att Les préludes ursprungligen skrevs som uvertyr till körverket Les quatre éléments innan Liszt omarbetade det till ett eget, självständigt verk. En liknande tillkomsthistoria har Wolfgang Amadeus Mozarts så kallade Haffnersymfoni. Symfonins smeknamn hänvisar till en god vän till familjen Mozart som skulle adlas sommaren 1782. Till denna symfoni skrev Mozart ett pampigt hyllningsverk värdigt en så högtidlig ceremoni.

Dryga halvåret senare fick Mozart idén omarbeta musiken till ett konsertverk. Flera av de ursprungliga delarna fick nu strykas och det som återstod omarbetades till den fyrsatsiga symfoni i D-dur som vi känner som Mozarts 35:e. Som konsertöppnare passar den faktiskt utmärkt: med sina cirka 20 minuter är den inte alltför lång, och även om den inte hör till Mozarts mer äventyrliga eller experimentella verk så är den ett hantverksmässigt oklanderligt, applådäskande glädjepiller.

Text: David Saulesco

Kommande konserter

  • Benjamin Grosvenor, med huvudet lutat i sin ena hand och blickar åt sidan.
    27–28 november
    130 - 475 kr

    Benjamin Grosvenor i Beethovens första pianokonsert

    Brittiske pianisten Benjamin Grosvenor tar sig an Beethovens lekfulla ungdomsverk, och Yoel Gamzou dirigerar Radiosymfonikerna i den brittiska kompositören William Waltons känslostarka symfoni nr 1 från 1935.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    29–30 november
    50 - 295 kr

    Red Night Pop Choir Concert

    Välkommen på en sprakande, fartfylld och rolig konsert med 300 fantastiska körsångare från VocalHouse! Repertoaren består av de bästa poplåtarna från nu och då i specialskrivna arrangemang. Förutom den strålande kören, så bjuder konserten även på ett fantastiskt husband och en spännande gästartist, allt under ledning av VocalHouse körledare.
    Läs mer & biljetter
  • Sunwook Kim, Janine Jansen och Torleif Thedéen.
    2 december
    275 kr

    Recital med Janine Jansen & vänner

    Artist in Residence Janine Jansen tillsammans med cellisten Torleif Thedéen och pianisten Sunwook Kim i en exklusiv konsert med kammarmusikaliska pärlor av Dvořák, Janáček och Smetana.
    Läs mer & biljetter
  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter