Musiken berättar: Giselle

Sjostakovitj kallade sin elfte symfoni Året 1905 efter den ryska revolutionen 1905, upptakten till oktoberrevolutionen 12 år senare. I själva verket låg dock det ungerska folkupproret 1956 mot Sovjetunionens inflytande bakom de revolutionära tongångarna. Victoria Borisova-Ollas nyskrivna cellokonsert Oh Giselle, Remember Me, komponerad åt stjärncellisten Truls Mørk, bygger på samma historia om olycklig kärlek som den kända baletten.

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 50 min (inkl. paus)

Vad händer med två världskända baletter om all rekvisita skalas bort? Om scenografi såväl som fjädrar, ballerinor och tyllkjolar ryker? Det undersöker Victoria Borisova-Ollas i två nya verk, varav det ena får sitt uruppförande här i Berwaldhallen. Oh Giselle, Remember Me är specialskrivet för den världsberömde, norske stjärncellisten Truls Mørk och här är det solisten som har allt ljus på sig. Romantiken finns visserligen kvar, men i stället för bondflickan Giselle med det brustna hjärtat i Adolphe Adams balett är det Truls Mørk som ensam får stå för lyskraften i Berwaldhallen, uppbackad av Sveriges Radios Symfoniorkester.

”Det kändes frestande att försöka att återberätta de välkända historierna med lite annorlunda musikaliska medel och i kraftigt komprimerat format” säger Victoria Borisova-Ollas om sitt arbete med att banta ner två stora helaftonsbaletter till konsertstycken. Det andra är skrivet med utgångspunkt i Tjajkovskijs Svansjön.

Förra säsongen fick Berwaldhallens publik möta Borisova-Ollas verk vid flera tillfällen, bland annat i klarinettkonserten Golden Dances of the Pharaohs med Martin Fröst som solist. ”Sällsam klang från ett svunnet rike” skrev Dagens nyheter om den Egypten-inspirerade konserten. I den nyskapande och spektakulära operan Dracula med text av Claes Peter Hellwig och Kristian Benkö, som fick sitt uruppförande på Kungliga Operan 2017, hittade en helt ny publik till kulturens finrum. ”Hänförande scenshow” och ”skriver operahistoria” skrev Expressen då, och om tonsättaren att hon är ”en av våra allra bästa orkesterkompositörer”. Därtill verkar hon ha en förkärlek för spännande historier.

Utöver Borisova-Ollas uruppförande kommer Sveriges Radios Symfoniorkester även att framföra Sjostakovitjs stora Symfoni nr 11 g-moll. Symfonin med undertiteln Året 1905 har liknats vid filmmusik, med en underliggande berättelse som är svår att värja sig mot.

Truls Mørk är säsongens Artist-in-Residence vid Berwaldhallen. Utöver denna konsert gör han ytterligare framföranden under säsongen, bland annat en konsert med Radiokören och Peter Dijkstra redan dagen efter detta uruppförande.

Text: Ylva Lagercrantz

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    7, 8, 10 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    9 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana & Emmy Lindströms Rösaring

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana och uruppförande av Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester.
    Läs mer & biljetter
  • Kören Team Putte klädda i vitt på Berwaldhallens scen och körläktare. I nedre vänster hörn är Putte, Linda Pritchard och Charlie King inklippta.
    Fåtal platser kvar
    11 maj
    240 - 450 kr

    Team Putte med Linda Pritchard & Charlie King

    Det är återigen dags för konsert med Sveriges största kör – Team Putte. Slå dig ner i Berwaldhallens sköna fåtöljer och dras...
    Läs mer & biljetter
  • 14-15 maj
    100 - 420 kr

    Daniel Handsworth i Mozarts fagottkonsert

    Malin Broman leder denna konsert från sin konsertmästarstol och Sveriges Radios Symfoniorkesters egen Daniel Handsworth är solist i Mozarts fagottkonsert.
    Läs mer & biljetter