Ges ej Mäkelä i Mahlers Etta

Gustav Mahlers mäktiga första symfoni beskrevs tidigt som en symfonisk dikt: en passande beskrivning på det innehållsrika verket med inspiration från lieder, klezmermusik, folksagor och till och med barnkammarvisan Broder Jakob. Ännu mer symfonisk skönhet väntar i Robert Schumanns friska och virtuosa Konsertstycke för fyra horn.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
Berwaldhallen

Av Mahlers symfonier har nu turen kommit för Radiosymfonikerna att framföra hans första symfoni i D-dur. Dessutom är det ett sällsynt tillfälle att få höra Robert Schumanns virtuosa konsertstycke för fyra solohorn. Allt detta under ledning av orkesterns förste gästdirigent Klaus Mäkelä.

Gustav Mahlers första symfoni har en komplicerad tillkomsthistoria och existerar i en rad olika versioner. Det mesta av musiken skrevs 1887–1888, ursprungligen komponerad och framförd som en tondikt med programinnehåll i fem satser. Först 1896 tillkom den nu vanliga symfoniversionen i fyra satser. Undertiteln Titan är efter romanen med samma namn av den tyske författaren Jean Paul som inspirerade Mahler till den ursprungliga tondikten.

Precis som Schubert tidigare gjort i flera av sina senare kammarmusikverk använder Mahler teman ur en av sina samtidigt komponerande sångcykler. I detta fall rör det sig om en vandrande gesälls sånger, Lieder eines fahrenden Gesellen. Till skillnad från Schubert går dock Mahler mera på djupet och skapar ett större, underliggande psykologiskt drama, en teknik han utvecklade i sina följande symfonier.

Som symfoniker bekänner Mahler redan nu färg och uppvisar i sin första symfoni alla karaktäristiska kännetecken: den monumentala formen, abrupta växlingar mellan nästan banala, ironiska inslag och uttrycksfull symfonikonst. Resultatet är en av Mahlers mest färgstarka och personliga, men också splittrade, symfonier.

Få instrument är så förknippade med tysk romantik som hornets varma, ädla ljud, som tycks frammana en bild av det tyska landskapets orörda skogar. På 1830-talet utvecklades naturhornet till det moderna ventilhornet, vilket gjorde det möjligt att utnyttja hela den kromatiska skalans tonförråd. Tidigare hade hornister tvingats skapa sina tonhöjder genom skickliga handjusteringar inom instrumentklockan, vilket ledde till många ”sura” och ojämna toner.

De nya klangmöjligheterna intresserade och inspirerade Robert Schumann som kom att skriva flera verk för horn. Kronan på verket är det här konsertstycket för fyra horn. Det skrevs 1849 på bara två dagar i rasande maniskt tempo då han bodde i Dresden. I första satsen, Lebhaft, presenterar sig soloinstrumenten i klassisk sonatform. Den avslutande satsen, Ser lebhaft, innehåller effektfulla passager med brutna ackord. Den skönt klingande mellansatsen, Romanze, inramas av dessa livliga yttersatser med både jakthornsfanfarer och lyriska partier.

Konsertstycket är känt för sin uttrycksfulla kvalitet och harmoniska innovation och är samtidigt ett sällsynt glansnummer för valthornet. Det kräver inte bara en skicklig solist utan fyra, i andan av den äldre barockstilens concerto grosso-form. Länge betraktades verket som så gott som ospelbart. Än i dag räknas det som mycket svårspelat, framför allt första hornets höga läge.

Text: Andreas Konvicka

Kommande konserter

  • 24 september

    Adès, Bengtson & vänner

    Thomas Adès, Klassiska artisten i P2: Ellinor Bengtson och musiker ur Radiosymfonikerna bjuder in till en kammarmusikkonsert där Adès musik framförs jämte verk av Manuel de Fallas, Camille Saint-Saëns och Gerald Barry.
    Läs mer
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Dekorativ bild med texten Radiojazzgruppen på.
    28 september
    300 - 400 kr

    Radiojazzgruppen: Scandinavian Songbook II

    Radiojazzgruppen med Nils Landgren gör ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen med musik från den skandinaviska jazz-, folk- och popskatten, allt genom arrangören,...
    Läs mer & biljetter
  • Gregor Zubicky står luta mot en byst föreställande Wolfgang Amadeus Mozart mot en rosa bakgrund med noter.
    1 oktober
    100 - 420 kr

    Upptäck Mozarts Gran Partita

    Upptäck Mozarts Serenad nr 10 "Gran Partita" tillsammans med Radiosymfonikerna och Gregor Zubicky!
    Läs mer & biljetter