Jacob Mühlrads Kaddish

Jacob Mühlrads nyskrivna verk Kaddish uruppförs av Radiokören och Eva Dahlgren, under ledning av chefsdirigent Peter Dijkstra. För verket mottog Jacob Mühlrad tidigare i år ett stipendium ur Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen.

Säsong 2017/2018
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 tim 30 min

I samband med konserten kommer också Örjan Henrikssons prisbelönta fotoutställning Auschwitz KZ I-II att visas i Berwaldhallens övre foajé. Utställningen hade premiär 2015 på Liljevalchs Konsthall i Stockholm. För denna utställning mottog Örjan Henriksson det första stipendiet ur Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen.

Konserten livestreamas på www.berwaldhallen.test 14 okt kl 19:00.

Alla människor lämnar spår, såväl synliga som osynliga. Den 14 oktober bjuder Radiokören på ett konsertprogram som hedrar de bortgångna. I det nyskrivna beställningsverket, Kaddish, till Radiokören närmar sig Jacob Mühlrad sin morfar, som överlevde Förintelsens koncentrationsläger Auschwitz och Bergen-Belsen, för att söka hans osynliga spår.

Bachs begravningskantat Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit inleder konserten med värdighet och hopp. Lamentatio Jeremiae Prophetae av Ernst Krenek, ett verk med lika delar influenser från renässansens modalitet som från 1900-talsmodernism, är en skärande klagosång. Maja Einfeldes Lux aeterna skänker tröst med ljusa, himmelska klanger.

Fotoutställningen Auschwitz KZ I-II
Fotoutställningen Auschwitz KZ I-II som visas i Berwaldhallen består av blott 13 fotografier där fotografen Örjan Henriksson tar med oss till det forna koncentrationslägret Auschwitz. Det är en stramt gestaltad och ödsligt vacker fotoserie med svartvita bilder i mellanformat. Genom sin kollega Pär Gunnarsson har Örjan Henriksson fått tillstånd att fotografera inomhus i lägret, vilket är ovanligt, och har lyckas med konststycket att fånga den fasa som denna plats minner om. Avskalade byggnader, dörrar, väggar, murar och trappor som i sin stillhet bär på inristade namn och dödliga spår. Henrikssons bilder visar de väggar och ytor som återstår när människorna försvunnit. På det sättet skapar han en möjlighet att se Förintelsen ur nytt perspektiv.

Örjan Henriksson mottog Micael Bindefelds stipendium med motiveringen ”för att han med ett enkelt grepp öppnar upp Förintelsens innersta rum där frånvaron av offer och förövare låter betraktaren ta plats. Obehagligt nära det närmast ofattbara”.

Inför konserten kl 19:00 ber vi att alla konsertbesökare är på plats inne i salen senast kl 18:50

Kommande konserter

  • Datum har passerat
    5 november

    Trio x 2 av Smyth & Beach

    Romantik, temperament och lyrik möts på Finlandsinstitutet med två sällsynta mästerverk av Ethel Smyth och Amy Beach. Skådespelarsystrarna Ekblad framför texter av Susanne Ringell, Solja Krapu-Kallio och Eva-Stina Bryggmästar.
    Läs mer
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    13–15 november
    170 - 560 kr

    Jonathan Johansson möter Sveriges Radios Symfoniorkester

    Jonathan Johansson möter för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester. Under ledning av dirigent Erik Arvinder ges Johanssons poetiska och komplexa musik en...
    Läs mer & biljetter
  • En tecknad tiger med stort gap och ett tecknat lejon som dansar syns mot en ljusrosa bakgrund. Ovanför tigern dinglar en liten spindel, och lejonet har vita kaninöron på huvudet.
    Fåtal platser kvar
    16 november
    180 kr

    Sing-along för stora och små

    Välkommen till Berwaldhallen och sjung omtyckta barnvisor – de flesta om olika djur – tillsammans med elever från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare...
    Läs mer & biljetter