Chamber Unplugged 7 oktober
Brahms skrev flera uppsättningar mustiga och härligt dynamiska sångsamlingar. Här presenterar en solistkvartett ur Radiokören och pianisten Stefan Nymark Zigeunerlieder – en frejdig och livsbejakande uppsättning sånger inspirerade av ungersk folkmusik. Och som kontrast: Sven-Eric Johansons Fancies, lekfulla och eleganta tonsättningar av texter ur några av Shakespeares mest kända och älskade pjäser.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

När unge adelsmannen Bassanio uppvaktar kloka och vackra Portia i Shakespeares pjäs Köpmannen i Venedig måste han välja mellan tre skrin: ett i guld, ett i silver och ett i bly. Endast om han väljer rätt skrin så får han be om Portias hand. I hemlighet önskar Portia att Bassanio skall lyckas där andra gått bet, fastän han inte är förmögen eller mäktig. Portias hushåll sjunger en till synes oskyldig sång om hur man med blotta ögat bara föder flyktig förtjusning som inte varar mycket längre än den först uppstår. I själva verket är detta en ledtråd till Bassanio, som öppnar blyskrinet och där inne hittar ett porträtt av Portia.
Denna och åtta andra klassiska Shakespeare-texter har hundraårsjubilerande Sven-Eric Johanson gjort till små, eleganta fyrstämmiga sånger med effektfullt pianoackompanjemang. I Fancies från Köpmannen i Venedig, som också givit namn till hela samlingen, ringer i pianot de klockor som i texten jagar bort ögats törstiga fåfänga. I Under the Greenwood Tree från Som ni behagar framkallar pianot känslan av den vaggande skogen som växer sig majestätisk i de välkomnande refrängerna: ”Come hither, come hither, come hither!” I skogen finns ingen falskhet, inga lögner eller svek; de värsta fienderna här är vinter och hårt väder.
Flera av texterna har Johanson hämtat från just Som ni behagar, en av Shakespeares pjäser som är känd för bland annat sina många sånger. Sven-Eric Johanson var en musikalisk mångsysslare med allt från operor och symfonier till renodlad elektronmusik och experimentella projekt på sitt cv. Mest känd och omtyckt har han nog dock blivit för sin vokalmusik.
Nästan nittio år innan Sven-Eric Johanson skrev sina Shakespeare-sånger komponerade Johannes Brahms elva sånger med texter hämtade ur en samling ungerska folkvisor översatta till tyska utav en av Brahms vänner. Det här var inget beställningsverk utan verkar ha varit ett rent nöjesprojekt som Brahms tog sin an för sin egen skull. Tematiska kopplingar finns till särskilt ett par andra av Brahms verk: hans omåttligt populära Ungerska danser för fyrhändigt piano och de två sångsamlingarna Liebeslieder-Walzer som även de skrevs för fyra röster.
De elva sångerna i Zigeunerlieder bildar tillsammans en lös men sammanhängande liten berättelse om kärlek och svek, från He, Zigeuner, greife in die Saiten ein! som rivstartar dramatiken med uppfordrande sång och uppviglande ackompanjemang, till avslutande Rote Abendwolken ziehn am Firmament som under det hoppfulla tonspråket och de vackert röda molnen på kvällshimlen döljer obesvarad kärlek och längtan som sargar och skär i hjärtat.
Text: David Saulesco
Ur programmet:
SVEN-ERIC JOHANSON: Fancies
JOHANNES BRAHMS: Zigeunerlieder