arrow

Sveriges Radios Symfoniorkester

Sveriges Radios Symfoniorkester har sin hemvist i Berwaldhallen, men hörs nästan dagligen i Sveriges Radio och syns inte sällan i SVT. Med ett uppdrag att spela helt ny musik och samtidigt bevara och förmedla den klassiska musikskatten är det en orkester som hela tiden möter nya utmaningar och ger sina lyssnare oändligt mycket njutning.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Sveriges Radios Symfoniorkester, eller Radiosymfonikerna, är en av Europas – kanske världens – bästa och mest mångsidiga orkestrar. Varje år framför de älskade verk ur den klassiska repertoaren och ny musik av spännande samtida tonsättare som Victoria Borisova-Ollas, Magnus Lindberg och Unsuk Chin. Dessutom spelar de musik ur populära filmer och dator- och videospel och samarbetar med framstående jazz-, pop- och rockartister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark.

Orkestermusik har funnits i svensk radio sedan den allra första sändningsdagen i januari 1925 då en konsert med Skandiabiografens orkester i Stockholm utsändes. Senare samma år bildades Radiotjänsts orkester bestående av framstående frilansmusiker, med uppdrag att spela huvudsakligen klassisk repertoar i radions utsändningar. På 1930-talet upplöstes orkestern och Radiotjänst slöt avtal med landets professionella orkestrar i exempelvis Stockholm och Göteborg. Under samma period grundades 1936 Radiotjänsts dans- och underhållningsorkester som under ledning av bland andra Sune Waldimir blev välkänd och populär.

Orkestern växte genom åren i antal och ambition och spelade allt mer blandad repertoar, såväl symfoniska standardverk som underhållningsmusik. Den unge dirigenten Sten Frykberg tog 1948 över orkestern som då döptes om till Radioorkestern. Frykberg introducerade även sina symfonimatinéer, en serie eftermiddagskonserter där han själv presenterade musiken för lyssnarna. De underhållande och folkbildande konserterna blev mycket framgångsrika och omtyckta av både kritiker och lyssnare.

På 1960-talet lyckades musikradions ledning engagera den rumänske dirigenten Sergiu Celibidache och 1965 blev han de facto chefsdirigent för Radioorkestern, som nu vuxit till omkring 100 musiker efter en sammanslagning med den andra heltidsanställda ensemblen, Radiotjänsts TV-orkester. I mars 1967 fick orkestern sitt slutliga namn – Sveriges Radios Symfoniorkester – och under Celibidaches händelserika år formades orkestern till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Orkestern har fortsatt präglas av sina ledare, från Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen till den nuvarande chefsdirigenten, Daniel Harding.

Sedan han tillträdde som chefsdirigent 2007 har Daniel Harding fortsatt utveckla nya samarbeten och uttryckssätt för orkestern. Ett exempel är den gränsöverskridande konsertserien ”Interplay,” där publiken får möta musiken i nya och spännande sammanhang tillsammans med forskare, författare och professorer. Flera av orkesterns medlemmar är även framstående solister och kammarmusiker. I konsertserien ”Chamber Unplugged” kommer du närmare musiken – och musikerna – när de bjuder på stora stycken i litet format. Desto större är den årliga Östersjöfestivalen, där Radiosymfonikerna är en av festivalens hörnpelare.

Orkestern är känd bland musikälskare för sina prisbelönta skivinspelningar. 2014 vann de BBC Music Magazine Award för sina tolkningar av Bartóks Violinkonserter nr. 1 och 2 med stjärnsolisten Isabelle Faust och samma år utsågs inspelningen av Britta Byströms violakonsert A Walk After Dark med Ellen Nisbeth till årets bästa skiva av flera svenska tidningar. 2015 tilldelades orkestern en Gramophone Award för inspelningen av Beethovens Pianokonsert nr. 3 och 4 med Maria João Pires. Andra uppmärksammade skivinspelningar är Jörg Widmanns Violinkonsert med Christian Tetzlaff och Berlioz L’enfance du Christ som lovordats i bland annat tidskriften Gramophone och Daily Telegraph.

Radiosymfonikernas regelbundna turnéer har gjort deras högklassiga och omfångsrika musicerande känt runt om i världen och de får ofta inbjudningar av internationella festivaler och konserthus. Under våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med pianisten och Mozart-specialisten Maria João Pires samt den uppmärksammade unga violinisten Veronika Eberle. I augusti 2014 gästade de såväl Åbo Musikfestspel som BBC Proms i London och tidigare samma år öppnade de påskfestivalen i Aix-en-Provence. I maj 2017 gjorde orkestern sin största turné på många år med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell.

Den prestigefyllda Edinburgh International Festival avslutades i augusti 2018 med ett storartat gästspel av Radiosymfonikerna, Daniel Harding och det pärlband av solister som veckan innan öppnade den sextonde Östersjöfestivalen med samma verk: Mahlers monumentala Symfoni nr 8. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester där Radiosymfonikerna samarbetar med Radiokören som Felix Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht på våren 2019 och redan i oktober 2018 Johannes Brahms Ein deutsches Requiem.

Radiosymfonikerna är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, stjärnskottet Klaus Mäkelä som kommer att göra tre konserter under säsongen. Bland annat gör han Dmitrij Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel under säsongen är Malin Byström, som utsågs till Årets sångerska vid International Opera Awards 2018, hett eftertraktade dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och basbarytonen Christian Gerhaher samt den unike pianisten och kompositören Conrad Tao.

I november 2018 åker Radiosymfonikerna på en omfattande Europaturné med konserter i bland annat Tyskland, Österrike och Schweiz. Dessutom gästar de Anima Mundi Festival i Pisa, Italien där orkesterns chefsdirigent Daniel Harding är Artistic Director.

Inför Radiosymfonikernas gästspel vid BBC Proms 2014 blev Daniel Harding tillfrågad om varför orkestern sticker ut ur mängden. ”De har en otrolig ödmjukhet inför musiken och en underbar känsla för musikalisk fantasi och uppfinningsförmåga.” I en annan intervju sade Tomo Keller, en av orkesterns konsertmästare, att ”det är en ren glädje att spela med orkestern” och framhävde två unika drag: drivkraften att ständigt bli bättre, samt en sällsynt känsla och lyhördhet. Den skotske fotbollstränaren Sir Alex Ferguson liknade en symfoniorkester vid ett fotbollslag i just det att båda står och faller med samarbetet mellan spelarna. Med musikalisk uppfinningsrikedom och medlemmarnas utpräglade samspel kommer Sveriges Radios Symfoniorkester garanterat att fortsätta ligga i musikalisk framkant på världens stora scener!