arrow

Trettondagskonsert 2019

Trettondagskonserterna i Berwaldhallen betyder gala, glamour och klassisk underhållning. I år bjuder Sarah Dawn Finer in världsstjärnorna Malin Byström och Peter Mattei till en sprakande föreställning med allt från opera till ballad. Frossa i det mesta av det bästa med ett sedvanligt överraskande och lyxigt konsertprogram som garanterat väcker liv i frusna vintersjälar.

Sarah Dawn Finer, utan tvekan en av Sveriges mest älskade artister, förknippas med värme, personlighet, toner som berättar och ord som berör, inte minst under denna den kallaste av årstider. Hon har gjort kritikerrosade julkonserter och släppt vinterskivor, varit vintervärd i Sveriges Radio och julvärd i SVT. Denna trettondag i Berwaldhallen presenterar hon en stjärnspäckad konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester, en stor kör och världsartisterna Malin Byström och Peter Mattei. I första akten bjuds bland annat på välkända nummer ur Wagners episka Tannhäuser och i andra akten avnjuts höjdpunkter ur Tjajkovskijs Eugen Onegin.

Richard Wagners tragiska opera om trubaduren Tannhäuser är sprängfylld av längtan, både i form av sinnlig kärlek och av sökandet efter frälsning genom konsten. Musiken sörjer både den tid som flytt och bryter vilt upp med det förgångna och förstelnade. Den finner ljuset efter det dåliga samvetets pilgrimsvandring, vilket gör den till fantastisk musik att inleda året med. En ny start, ett nytt hopp. Tjajkovskijs ömsom smeksamma och dramatiska opera Eugen Onegin präglas också av längtan efter något annat, efter mening och äkta kärlek istället för ironi och ytlig falskhet. Här är det stora känslor som inte får gensvar, rysk melankoli, förspillda livsdrömmar och musik som gråter så att hjärtat brister.

Kvällens värdinna Sarah Dawn Finer framför dessutom två bedårande nummer i specialarrangemang för symfoniorkester. Sometimes It Snows in April av Prince förknippas med årets mörka och kalla tid och handlar om att bearbeta förlusten av det vi älskar och om saker som vi inte vill skall ta slut. Louis Armstrongs What a Wonderful World påminner oss dock om att möta våra motgångar med styrka och inte ge vika. Trots alla samhällsproblem som fanns 1967 när sången skrevs, och som i viss utsträckning plågar oss än i dag, finns ändå så mycket skönhet omkring oss. Det är trots allt en underbar värld vi lever i, med underbar musik.

Text: Mats Hansson


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radio. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967.

Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, inklusive Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare till Östersjöfestivalen.

Hägerstens Kammarkör är en blandad kör med hög ambitionsnivå och består av cirka 35 sångare. Kören bildades 1995 av musikdirektör Kerstin Börjeson i Uppenbarelsekyrkan, Hägersten. Körens repertoar är bred, med en förkärlek till tidig musik, nutida musik och sceniska framföranden. Vid tävling i Torun under sommaren 2018 nådde kören stor framgång. Hägerstens kammarkör har framfört en stor del av den gängse oratorierepertoaren men också ägnat mycket tid åt avancerad a cappellamusik. Bland annat framförde kören ffg i Stockholm Sven David Sandströms Johannespassion (med repris vid kyrkomusikersymposiet i Uppsala hösten 2018 ) och har i nära samarbete med kompositörerna Jesper Nordin och Bo Hansson uruppfört musik av deras hand. Under våren 2019 väntar ett beställningsverk av Jacob Mühlrad.

Hägerstens A Cappella (f d Hägerstens Ungdomskör) är en ung blandad kör med ca 35 sångare som har växt fram ur körverksamheten i Uppenbarelsekyrkan. Kören har en stark passion för klassisk körsång och har nått framgångar i flera körtävlingar, spelat in skiva och medverkat vid många musikaliska uppdrag i Stockholms kulturliv. Turnéer och konsertresor är viktiga liksom samarbeten med andra musiker och kompositörer. Grunden är dock att framträda i Uppenbarelsekyrkan vid konserter och gudstjänster.  I år väntar bl a konsert med flerkörig musik och konsertturné i maj.

ZERO8 grundades 2007 av Doug Harrington som var också körens dirigent fram till 2016 då Rasmus Krigström utsågs till huvuddirigent. Zero8s ambition är att alltid leverera på högsta musikaliska nivå i ett brett urval av musikgenrer. Kören har två guld i barbershop-EM och har placerat sig fyra som bäst i VM. Utöver detta har Zero8 rest och deltagit i körtävlingar, festivaler samt konserterat i bland annat Ryssland, Schweiz, Spanien, Holland, Tyskland och USA. Fyra skivor har producerats och en femte är på gång. Zero8 jobbar mycket med uttryck och känsla samt ibland till och med koreografi.

Stockholm Singers är en konsertkör på hög nivå. Ensemblen bildades 2005 av Bo Aurehl, som en vidareutveckling av Kammarkören Svenska Röster. Kören består av ett 20-tal erfarna och högt motiverade sångare, som önskar levandegöra den stora körrepertoaren från renässans till nutid. Repertoaren är inriktad på ”önskemusiken” från varje epok, såsom Palestrina, Bach, Brahms, Mendelssohn, Schönberg, Martin, Britten, Kodály och svensk musik. Kören har fått flera erkännandet för sin höga nivå, exempelvis förstapriser i Grand Prix i Italien 2015 och Budapest 2016.

Patrik Ringborg är en av Sveriges internationellt mest efterfrågade dirigenter med bred och omfattande konsert- och operaerfarenhet. Han har varit förste kapellmästare vid Aalto-teatern i Essen, generalmusikdirektor vid Staatstheater Kassel och gästat flera stora tyska operahus. Som gästdirigent har han dirigerat över trettio orkestrar i Tyskland, däribland Säschsische Staatskapelle Dresden, Radio-Sinfonieorchester Frankfurt och Deutsche Kammerphilharmonie Bremen.

I Sverige har han arbetat med samtliga större orkestrar. Efter debuten med Tannhäuser vid GöteborgsOperan 1998 utnämndes han 2000 till förste gästdirigent och dirigerade under åtta år operans samtliga Wagnerproduktioner, dessutom 2015 urpremiären av Hans Gefors Notorious. Han gästar regelbundet Malmö Opera, där har han dirigerat ny musik av tonsättare som Hans Gefors, Bo Holten och Sebastian Fagerlund.

I maj 2019 uruppförde han tillsammans med Kungliga Filharmonikerna Daniel Börtz trettonde symfoni. Tre år innan ledde han uruppförandet av Börtz opera Medea på Kungliga Operan, och dessutom Kungliga Hovkapellets 490-årskonsert. Han tilldelades Svenska Dagbladets Operapris 2014 för produktionerna av Parsifal och Rhenguldet och var överst på Opuslistan 2015. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Helsingborgsfödda sopranen Malin Byström upptäckte opera genom skivinspelningar med Maria Callas. Nu har hon själv en bejublad karriär som sträcker sig från Metropolitan Opera i New York till Bayerische Staatsoper i München via Royal Opera House i London liksom Kungliga Operan och GöteborgsOperan. Byström är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har belönats med åtskilliga stipendier och utmärkelser, senast utnämndes hon till årets sångerska vid International Opera Awards 2018. Närmast har hon på Kungliga Operan gjort bland annat Marskalkinnan i Rosenkavaljeren och titelrollen i Strauss Salome i London samt bejublade framträdanden vid bland annat Festspelen i Salzburg och festivalen i Aix-en-Provence.

Vintern 2019–2020 gjorde barytonen Peter Mattei sin första Wozzeck, titelrollen i Alban Bergs opera, på Metropolitan i New York. I januari 2020 framförde han också Schuberts Winterreise tillsammans med pianisten Lars-David Nilsson på Carnegie Hall i New York. Samma duo var förra säsongen på en hyllad nordisk turné med Winterreise vilket resulterade i såväl en skivinspelning som en tv-version för SVT.

Förra säsongen framträdde Peter med titelrollen i Mozarts Don Giovanni på både Metropolitan och på Wiener Staatsoper. Det var också som Don Giovanni han fick sitt internationella genombrott, i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence, och han har gjort flera bejublade framträdanden i rollen sedan dess på scener som Kungliga Operan, Scottish Opera, Opéra National de Paris och Teatro alla Scala.

Våren 2013 gjorde Peter Mattei en sensationell rolldebut som Amfortas i Wagners Parsifal på Metropolitan i New York. Säsongen efter gjorde han ytterligare succé i Wagnerfacket, då han sjöng Wolfram i Tannhäuser på Staatsoper Berlin. Bland hans många andra roller kan nämnas greven i Figaros bröllop, titelrollen i Billy Budd, Don Fernando i Fidelio och Pentheus i Daniel Börtz Backanterna i Ingmar Bergmans regi på Kungliga Operan.

Sarah Dawn Finer är en av Sveriges mest älskade och hyllade artister. Hon är låtskrivare och har släppt fem soloalbum och varit ute på flera framgångsrika solo-turnéer. Hon har både tävlat i och varit programledare för Melodifestivalen flera gånger och 2012 axlade hon det prestigefulla uppdraget som SVT:s julvärd. Sarah Dawn Finer har dessutom hyllats som skådespelare i huvudrollen som Sally Bowles i musikalen ”Cabaret” på Uppsala stadsteater och Stockholms stadsteater. I början av året kunde man se Sarah leda SVT:s flaggskepp ”Så ska det låta” och i vinter återvänder hon med sina publik- och kritikerrosade vinterkonserter under namnet ”Winter City Tour”.

Amelie Borg

Lilly Zetterberg

Philip Sundset Granat

Pontus Sundset Granat

 

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 15 min inkl. paus

Konserten spelas in av SVT och sänds 5 januari 2019 kl 19.00 i SVT2.