arrow

Trettondagskonsert 2019

Trettondagskonserterna i Berwaldhallen betyder gala, glamour och klassisk underhållning. I år bjuder Sarah Dawn Finer in världsstjärnorna Malin Byström och Peter Mattei till en sprakande föreställning med allt från opera till ballad. Frossa i det mesta av det bästa med ett sedvanligt överraskande och lyxigt konsertprogram som garanterat väcker liv i frusna vintersjälar.

Sarah Dawn Finer, utan tvekan en av Sveriges mest älskade artister, förknippas med värme, personlighet, toner som berättar och ord som berör, inte minst under denna den kallaste av årstider. Hon har gjort kritikerrosade julkonserter och släppt vinterskivor, varit vintervärd i Sveriges Radio och julvärd i SVT. Denna trettondag i Berwaldhallen presenterar hon en stjärnspäckad konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester, en stor kör och världsartisterna Malin Byström och Peter Mattei. I första akten bjuds bland annat på välkända nummer ur Wagners episka Tannhäuser och i andra akten avnjuts höjdpunkter ur Tjajkovskijs Eugen Onegin.

Richard Wagners tragiska opera om trubaduren Tannhäuser är sprängfylld av längtan, både i form av sinnlig kärlek och av sökandet efter frälsning genom konsten. Musiken sörjer både den tid som flytt och bryter vilt upp med det förgångna och förstelnade. Den finner ljuset efter det dåliga samvetets pilgrimsvandring, vilket gör den till fantastisk musik att inleda året med. En ny start, ett nytt hopp. Tjajkovskijs ömsom smeksamma och dramatiska opera Eugen Onegin präglas också av längtan efter något annat, efter mening och äkta kärlek istället för ironi och ytlig falskhet. Här är det stora känslor som inte får gensvar, rysk melankoli, förspillda livsdrömmar och musik som gråter så att hjärtat brister.

Kvällens värdinna Sarah Dawn Finer framför dessutom två bedårande nummer i specialarrangemang för symfoniorkester. Sometimes It Snows in April av Prince förknippas med årets mörka och kalla tid och handlar om att bearbeta förlusten av det vi älskar och om saker som vi inte vill skall ta slut. Louis Armstrongs What a Wonderful World påminner oss dock om att möta våra motgångar med styrka och inte ge vika. Trots alla samhällsproblem som fanns 1967 när sången skrevs, och som i viss utsträckning plågar oss än i dag, finns ändå så mycket skönhet omkring oss. Det är trots allt en underbar värld vi lever i, med underbar musik.

Text: Mats Hansson


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot 2018/2019
Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”

Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Hägerstens Kammarkör är en blandad kör med hög ambitionsnivå och består av cirka 35 sångare. Kören bildades 1995 av musikdirektör Kerstin Börjeson i Uppenbarelsekyrkan, Hägersten. Körens repertoar är bred, med en förkärlek till tidig musik, nutida musik och sceniska framföranden. Vid tävling i Torun under sommaren 2018 nådde kören stor framgång. Hägerstens kammarkör har framfört en stor del av den gängse oratorierepertoaren men också ägnat mycket tid åt avancerad a cappellamusik. Bland annat framförde kören ffg i Stockholm Sven David Sandströms Johannespassion (med repris vid kyrkomusikersymposiet i Uppsala hösten 2018 ) och har i nära samarbete med kompositörerna Jesper Nordin och Bo Hansson uruppfört musik av deras hand. Under våren 2019 väntar ett beställningsverk av Jacob Mühlrad.

Hägerstens A Cappella (f d Hägerstens Ungdomskör) är en ung blandad kör med ca 35 sångare som har växt fram ur körverksamheten i Uppenbarelsekyrkan. Kören har en stark passion för klassisk körsång och har nått framgångar i flera körtävlingar, spelat in skiva och medverkat vid många musikaliska uppdrag i Stockholms kulturliv. Turnéer och konsertresor är viktiga liksom samarbeten med andra musiker och kompositörer. Grunden är dock att framträda i Uppenbarelsekyrkan vid konserter och gudstjänster.  I år väntar bl a konsert med flerkörig musik och konsertturné i maj.

ZERO8 grundades 2007 av Doug Harrington som var också körens dirigent fram till 2016 då Rasmus Krigström utsågs till huvuddirigent. Zero8s ambition är att alltid leverera på högsta musikaliska nivå i ett brett urval av musikgenrer. Kören har två guld i barbershop-EM och har placerat sig fyra som bäst i VM. Utöver detta har Zero8 rest och deltagit i körtävlingar, festivaler samt konserterat i bland annat Ryssland, Schweiz, Spanien, Holland, Tyskland och USA. Fyra skivor har producerats och en femte är på gång. Zero8 jobbar mycket med uttryck och känsla samt ibland till och med koreografi.

Stockholm Singers är en konsertkör på hög nivå. Ensemblen bildades 2005 av Bo Aurehl, som en vidareutveckling av Kammarkören Svenska Röster. Kören består av ett 20-tal erfarna och högt motiverade sångare, som önskar levandegöra den stora körrepertoaren från renässans till nutid. Repertoaren är inriktad på ”önskemusiken” från varje epok, såsom Palestrina, Bach, Brahms, Mendelssohn, Schönberg, Martin, Britten, Kodály och svensk musik. Kören har fått flera erkännandet för sin höga nivå, exempelvis förstapriser i Grand Prix i Italien 2015 och Budapest 2016.

Patrik Ringborg är en av Sveriges internationellt mest efterfrågade dirigenter med en bred konserterfarenhet och en operarepertoar som omfattar över 90 verk. Sedan 2022 är han förste gästdirigent vid Malmö Opera, där han redan lett en lång rad produktioner. Han har varit förste kapellmästare vid Aalto-teatern i Essen, chefsdirigent vid teatern i Freiburg och gästat de flesta stora tyska operahus. Som Generalmusikdirektor vid Staatstheater Kassel ledde han under tio års tid över 150 konserter och 27 nyproduktioner. 2010 debuterade han vid operan i Köln med nypremiären av Rosenkavaljeren, inklusive Dame Kiri te Kanawas avskedsföreställningar.

Som förste gästdirigent vid GöteborgsOperan dirigerade han bland annat Göteborgspremiären av Tristan och Isolde 2003 och premiären av Valkyrian, en nyproduktion av Salome, urpremiären av Hans Gefors Notorious och 2022 Gösta Nystroems Herr Arnes penningar. Vid Kungliga Operan har han bland annat lett den omskrivna premiären av Parsifal i regi av Christof Loy och urpremiären för Daniel Börtz Medea, samt Kungliga Hovkapellets 490-årskonsert.

Ringborg har dirigerat över trettio orkestrar i Tyskland, däribland Dresdens statskapell, Frankfurts Radios symfoniorkester, WDR Västtyska Radions symfoniorkester i Köln och Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, samt varit verksam i många andra länder. I Sverige har han arbetat med samtliga större orkestrar. Han har gästat Kungliga Filharmonikerna i över 25 år och lett orkestern vid exempelvis Nobelprisutdelningen 2008 och utdelningen Birgit Nilsson-priset 2022.

Ringborg tilldelades Svenska Dagbladets Operapris 2014 för produktionerna Parsifal och Rhenguldet och var överst på Opuslistan 2015. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och förärades 2022 utmärkelsen Litteris et Artibus.

Hovsångerskan Malin Byström utsågs 2018 till Årets kvinnliga sångare vid International Opera Awards för sin hyllade gestaltning av titelrollen i Strauss Salome på De National Opera i Amsterdam. 2021 återvänder hon till samma roll, nu vid Wiener Staatsoper, där hon förra året debuterade i Verdis Don Carlos. Byström kommer under året också att sjunga titelrollen i Puccinis Tosca vid både Kungliga Operan och Royal Opera House i London samt gästa Bayerische Staatsoper i Verdis Les Vêpres Siciliennes.

Byström har återkommande sjungit flertalet roller vid Royal Opera House i London, Metropolitan Opera i New York och vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon har tidigare sjungit vid Festspelen i Salzburg, Bayerische Staatsoper i München, med William Christie/Les Arts Florissants i Lyon, vid Palau de les Arts i Valencia, Festival d’Aix-en-Provence och Grand Théâtre de Genève. I Sverige har hon förutom vid Kungliga Operan varit engagerad vid GöteborgsOperan och Drottningholms Slottsteater.

På den internationella konsertscenen har Malin Byström gjort flertalet bejublade framträdanden under ledning av dirigent Kurt Masur. Hon har sjungit med Franska Nationalorkestern och dirigent Eivind Gullberg Jensen, med Helsingborgs Symfoniorkester, med Kungliga Hovkapellet och Ralf Weikert samt med Sveriges Radios Symfoniorkester och Herbert Blomstedt. Hon har även sjungit Leonore i Fidelio vid konsertanta framföranden i Bryssel och Paris.

Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester framträdde hon på Berwaldhallen Play sommaren 2020 i en kritikerrosad streamad bildsändning av Don Giovanni under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

Malin Byström är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har mottagit bland annat Birgit Nilsson-stipendiet och medaljen Litteris et Artibus. 2018 utnämndes Byström till hovsångerska.

Den svenske barytonen Peter Mattei fick sitt internationella genombrott i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence 1998 och har sedan dess haft glädjen och förmånen att få arbeta med flera av världens främsta dirigenter och regissörer på scener runtom Europa och U.S.A. Med sin signaturroll, Don Giovanni, har Mattei gjort bejublande framträdanden på scener som Metropolitan Opera, Wiener Staatsoper, Kungliga Operan, Den Norske Opera, Scottish Opera, Opéra National de Paris, Staatsoper Berlin, Teatro alla Scala, Bayerische Staatsoper och Opernhaus Zürich. Mattei har även varit en återkommande gäst på Metropolitan Opera, där han synts i roller som Amfortas i Parsifal, Wolfram i Tannhäuser, titelrollerna i Eugen Onegin och Wozzeck, Figaro i Barberaren i Sevilla, Greven i Figaros bröllop, Marcello i La Bohème, Yeletsky i Pique Dame och Shishkov i From the House of the Dead.

Mattei är en eftersökt gäst på världens konsertscener och har framträtt med Mahler Chamber Orchestra, Gewandhausorchester, Concertgebouw Orchestra, Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och de ledande orkestrarna i Sverige och Norden, i verk som Brahms Ein deutsches Requiem, Sibelius Kullervo, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen och Des Knaben Wunderhorn, Bachs Matteuspassionen och Johannespassionen, samt Zemlinskys Lyrische Sinfonie. Han har sjungit under ledning av dirigenter såsom Sir Georg Solti, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Sir Colin Davis, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Daniel Harding, Jeffrey Tate, Riccardo Chailly, Antonio Pappano, Sir Andrew Davis, John Eliot Gardiner och Gustavo Dudamel.

Peter Mattei fick sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan i Stockholm och debuterade 1990 på Drottningholms Slottsteater som Nardo i La Finta Giardiniera. År 2004 utnämndes Peter Mattei till Hovsångare och han har belönats med H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som operasångare. Han utsågs 2020 till Musical America Awards ”Vocalist of the year”.

Sarah Dawn Finer är en av Sveriges mest älskade och hyllade artister. Hon är låtskrivare och har släppt fem soloalbum och varit ute på flera framgångsrika solo-turnéer. Hon har både tävlat i och varit programledare för Melodifestivalen flera gånger och 2012 axlade hon det prestigefulla uppdraget som SVT:s julvärd. Sarah Dawn Finer har dessutom hyllats som skådespelare i huvudrollen som Sally Bowles i musikalen ”Cabaret” på Uppsala stadsteater och Stockholms stadsteater. I början av året kunde man se Sarah leda SVT:s flaggskepp ”Så ska det låta” och i vinter återvänder hon med sina publik- och kritikerrosade vinterkonserter under namnet ”Winter City Tour”.

Amelie Borg

Lilly Zetterberg

Philip Sundset Granat

Pontus Sundset Granat

 

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 15 min inkl. paus

Konserten spelas in av SVT och sänds 5 januari 2019 kl 19.00 i SVT2.