arrow

TRETTONDAGSKONSERT 2021

Trettondedag jul i Berwaldhallen betyder glitter, glamour och klassisk underhållning. Inled året med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och två fantastiska gästartister: Malin Byström och Lisa Nilsson. På grund av sjukdom ersätter sopranen Malin Byström tidigare annonserad solist Malena Ernman! Välkommen till en riktig festkonsert som väcker liv i frusna vintersjälar.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredagen den 8 januari kl 19:03, och med bild på SVT Play lördagen den 9 januari kl 19:01. Konserten går även att se på Berwaldhallen Play i efterhand.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträder Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik, något som fortfarande är en viktig ledstjärna för kören.

Evan Rogister är chefsdirigent vid Washingtons nationalopera och för Kennedy Centers operaorkester. Han leder sedan 2018 ett projekt vid GöteborgsOperan där de för första gången sätter upp hela Wagners Nibelungens ring. Rogister är verksam inom såväl orkestral musik som opera och har haft engagemang vid Deutsche Oper i Berlin och vid operahusen i Seattle, Santa Fe, Chicago och Los Angeles. Den svenska publiken har mött Evan Rogister tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester i SVT:s dokumentär om Jenny Lind, liksom i gästspel hos bland andra Kungliga Hovkapellet, Kungliga Filharmonikerna, Norrköpings Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester. 2018 ledde han Kungliga Hovkapellet i samband med att Nina Stemme tilldelades Birgit Nilsson-priset.

Evan Rogister inledde sin tjänst vid Washingtons nationalopera med Mozarts Don Giovanni och Gershwins Porgy and Bess. Säsongen 2017–2018 debuterade han vid Metropolitan med Mozarts Trollflöjten. Säsongen 2021–2022 återvänder han till Metropolitan och debuterar dessutom vid Bolsjojteatern med en nyuppsättning av Wagners Lohengrin. Rogister studerade musik vid Indiana Universitet, sång vid Juilliard School i New York och dirigering vid Musikkonservatoriet i Paris.

Lisa Nilsson utbildade sig från början till yrkesdansare, debuterade som artist 1989 och fick sitt stora genombrott 1992 med albumet Himlen runt hörnet. Hon har släppt elva soloalbum och gästat flera andra artister, däribland Blacknuss, Peter LeMarc, Monserrat Caballé och Mauro Scocco. Hon har också medverkat på hyllningsskivor till Sonja Åkesson, Cornelis Vreeswijk och Ted Gärdestad.

Under senare delen av 1990-talet började hon skriva och producera sin egen musik och breddade sitt artisteri med influenser från jazz och brasiliansk musik. En inspelning med jazzbasisten Niels Henning Ørstedt Pedersen och medverkan i jazzfilmen Between a Smile and a Tear är två av de samarbeten och turnéer med några av världens främsta jazzmusiker som följde.

Hon har under åren även ägnat sig åt skådespeleri och dans, däribland bejublade huvudroller på Stockholms Stadsteater i musikalerna Next to Normal och Chicago samt roller i flera spelfilmer. Hon nominerades till flera priser för sin insats i den danska långfilmen Gud taler ud. Hon har vunnit flera priser och utmärkelser, däribland fyra Grammisar, medaljen Litteris et Artibus samt Karamelodiktstipendiet.

Hovsångerskan Malin Byström utsågs 2018 till Årets kvinnliga sångare vid International Opera Awards för sin hyllade gestaltning av titelrollen i Strauss Salome på De National Opera i Amsterdam. 2021 återvänder hon till samma roll, nu vid Wiener Staatsoper, där hon förra året debuterade i Verdis Don Carlos. Byström kommer under året också att sjunga titelrollen i Puccinis Tosca vid både Kungliga Operan och Royal Opera House i London samt gästa Bayerische Staatsoper i Verdis Les Vêpres Siciliennes.

Byström har återkommande sjungit flertalet roller vid Royal Opera House i London, Metropolitan Opera i New York och vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon har tidigare sjungit vid Festspelen i Salzburg, Bayerische Staatsoper i München, med William Christie/Les Arts Florissants i Lyon, vid Palau de les Arts i Valencia, Festival d’Aix-en-Provence och Grand Théâtre de Genève. I Sverige har hon förutom vid Kungliga Operan varit engagerad vid GöteborgsOperan och Drottningholms Slottsteater.

På den internationella konsertscenen har Malin Byström gjort flertalet bejublade framträdanden under ledning av dirigent Kurt Masur. Hon har sjungit med Franska Nationalorkestern och Eivind Gullberg Jensen, med Kungliga Hovkapellet och Ralf Weikert samt med Sveriges Radios Symfoniorkester och Herbert Blomstedt. Hon har även sjungit Leonore i Fidelio vid konsertanta framföranden i Bryssel och Paris.

Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester framträdde hon på Berwaldhallen Play sommaren 2020 i en kritikerrosad streamad bildsändning av Mozarts Don Giovanni under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

Malin Byström är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har mottagit bland annat Birgit Nilsson-stipendiet och medaljen Litteris et Artibus. 2018 utnämndes Byström till hovsångerska.