arrow

TRETTONDAGSKONSERT 2022

Värme och innerlighet präglar Trettondedag jul i Berwaldhallen. Inled året med en lidelsefull musikalisk resa tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och makalösa solister. En alltigenom stämningsfull kväll som väcker liv i frusna vintersjälar.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnt till hedersdirigenter, och det har även Valery Gergiev, återkommande gästdirigent och en av grundarna till Östersjöfestivalen.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

Patrik Ringborg är en av Sveriges internationellt mest efterfrågade dirigenter. Han har varit förste kapellmästare vid Aalto-teatern i Essen, var under många år konstnärlig ledare och chefsdirigent vid Staatstheater Kassel och har gästat de flesta stora tyska operahus. Som gästdirigent har han lett över trettio orkestrar i Tyskland, däribland Säschsische Staatskapelle Dresden, Radio-Sinfonieorchester Frankfurt och Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Han har gästat bl a Semperoperan i Dresden, Deutsche Oper Berlin, Deutsches Nationaltheater Weimar, Volksoper i Wien och Den Norske Opera. 2010 följde debuten vid operan i Köln där han dirigerade nypremiären av Rosenkavaljeren.

I Sverige har Ringborg arbetat med samtliga större orkestrar och återkommer regelbundet till de svenska operahusen. Efter debuten med Tannhäuser vid GöteborgsOperan 1998 utnämndes han 2000 till förste gästdirigent. Under åtta år dirigerade han bl a operahusets samtliga Wagnerproduktioner, premiärerna på Salome, Ariadne på Naxos samt urpremiären av Hans Gefors Notorious 2015. År 2013 ledde han premiären av Parsifal vid Kungliga Operan. 2016 ledde han där uruppförandet av Daniel Börtz opera Medea. 2019 uruppförde han samma tonsättares trettonde symfoni tillsammans med Kungliga Filharmonikerna.

Ringborg tilldelades Svenska Dagbladets Operapris 2014 för Parsifal och Rhenguldet och var överst på Opuslistan 2015. Ringborg är också ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och ledamot av dess styrelse.

Hovsångaren som etablerat sig som en av Europas mest eftersökta och uppskattade tenorer. Efter studier på Operahögskolan inledde han sin karriär som baryton men bytte 2004 röstfack och han har sedan dess gjort ett stort antal roller i det dramatiska tenorfacket såsom Otello, Peter Grimes, Mao, Siegmund, Lohengrin, Parsifal och Tristan. Weinius har sjungit på en rad olika internationella scener så som Deutsche Oper am Rhein, Bayerska statsoperan, Tyska operan i Berlin, Nationaloperan i Helsingfors, Den Norske Opera och Bastille-operan i Paris. Han har fått ett flertal roller skrivna för sig, bland annat av Sven-David Sandström. Bland framtida operaengagemang märks, förutom framträdanden som Siegmund, Lohengrin, Herodes, Parsifal och Tristan, även debut som Siegfried i Niebelungens Ring 2018 på Deutsche Opera am Rhein. Weinius är även flitigt engagerad som konsertsångare i såväl Sverige som utomlands. Michael Weinius har tidigare gästat Berwaldhallen vi ett flertal tillfällen.

 

Sopranen Hanna Husáhr inledde säsongen som Woglinde i Wagners Rhenguldet vid Den ny Opera i Danmark, följt av Pamina i Mozarts Trollflöjten vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon reste med Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding till Pisa där de framförde Brahms Ein deutsches Requiem vid Anima Mundi-festivalen. Dessutom gör hon First Niece i Brittens Peter Grimes med Bergens Filharmoniske Orkester på skivinspelning samt konserter i såväl Oslo och Bergen som i Royal Festival Hall i London. På operarepertoaren finns även roller som Pat Nixon i John Adams Nixon in China, Romilda i Händels Xerxes och titelrollen i Donizettis Lucia di Lammermoor. Hanna är eftertraktad även som konsertsångerska och har bland annat turnerat med Bachs Johannespassion med Les musiciens du Louvre och Marc Minkowski samt framfört Kaija Saariahos Leino Songs med Kungliga Filharmonikerna och Hans Ek vid Polarprisutdelningen. Hon är uppvuxen i Borlänge och har studerat vid Guildhall School of Music and Drama i London samt på Operahögskolan i Göteborg och Stockholms Operastudio.

Jennie Abrahamson är sångerska, multiinstrumentalist och låtskrivare. Hon har samarbetat och turnerat med internationellt framgångsrika artister som Peter Gabriel och Sting. Hon har också samarbetat med Ane Brun. Med förra skivan ”Gemini Gemini” blev hon Årets Indie på Manifestgalan 2015, där delar av motiveringen löd: ”Hon är indie i ordets bästa bemärkelse. Utan vare sig manager eller skivbolagsfolk i ryggen har hon lyckats ta över Europa med sin musik…” Tillsammans med bland annat Arne Brun grundade hon 2007 skivbolaget How Sweet the Sound Music. Abrahamson har gett ut ett flertal album, och hennes femte skiva, Reverseries, nominerades 2017 till ”Årets Pop” på P3 Guld.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 20 min inkl.paus

Konserten spelas in för sändning i SVT.