Tjajkovskijs Nötknäpparen

Få verk är så förknippade med julen och trettondagen som Pjotr Tjajkovskijs musik till baletten Nötknäpparen. I den här konserten återvänder dirigenten Christoph Koncz till Berwaldhallen för att tillsammans med Radiosymfonikerna framföra en svit baserad på Tjajkovskijs älskade musik. Men först Sergej Prokojfjevs första symfoni med tillnamnet Klassisk, den samtida kompositören Hanna Kendalls verk The Spark Catchers, baserat på en dikt om kvinnor som arbetade i en tändsticksfabrik på 1880-talet. Dessutom en doft av sommar i Hugo Alfvéns Midsommarvaka.

14–15 januari
Berwaldhallen
1 timme utan paus
130 - 475 kr
Säkerhetständstickor från tillverkaren Bryan & May ca 1890. Foto från Wellcome Image.

Musikalisk gnistfångare

En dag i juli 1888 gick 1400 kvinnor anställda vid tändsticksfabriken Bryant & May i London ut i strejk. Skälet var utöver usla lönevillkor att arbetsmiljön var hälsovådlig: halten av fosfor i luften var så hög att en del kvinnor drabbades av nekros i käken. Strejken ledde till grundandet av en fackförening som förbättrade arbetarnas arbetsvillkor, och som en hyllning kvinnorna skrev den brittiske poeten Lemn Sissay dikten Spark Catchers (Gnistfångare) år 2012. Dikten inspirerade i sin tur tonsättaren Hannah Kendall att komponera ett stycke med samma namn på uppdrag av BBC Proms, med premiär i London 2017. Själv beskriver Kendall hur hon i arbetet med verket drogs till vad hon uppfattade som diktens starka framåtrörelse. I styckets struktur har hon tagit fasta på särskilda ord och fraser ur dikten – där musiken både imiterar diktens ljud och kontrasterar dem.

Drömska fantasier: Nötknäpparen och Midsommarvaka

Bara några år efter strejken i London, 1892, gick premiären av stapeln för Pjotr Tjajkovskijs balett Nötknäpparen på Marinskijteatern i Sankt Petersburg. Bakom sig hade Tjajkovskij två succéer, baletten Törnrosa och operan Spader dam. Arbetet med Nötknäpparen kantades för Tjajkovskij av tvivel inför det libretto som byggde på E.T.A. Hoffmanns fantasifulla saga. Vid premiären fick musiken bättre mottagande än librettot, och det dröjde innan Nötknäpparen fick sin internationella premiär. Sviten till baletten kom dock snart att trollbinda publiken både i och utanför Ryssland.

Från Tjajkovskijs Nötknäpparen är steget inte så långt till Hugo Alfvéns Midsommarvaka – åtminstone inte om man ser till de inslag av drömsk fantasi som går som en röd tråd i båda styckena. Alfvén komponerade Midsommarvaka i Skagenmålarnas konstnärskoloni sommaren 1903, då han själv sysselsatte sig med måleri och umgicks med bland andra Anders Zorn.

På nationalromantiskt manér är musiken fylld av referenser till svensk folkmusik. Alfvén ska ha fått inspiration till stycket under ett bröllop i Stockholms skärgård, och i musiken väver han samman midsommaraftonens rytmiska feststämning med den skira juninattens ljusa harmonier. Uruppförandet av Midsommarvaka ägde rum våren 1904 på Kungliga Teatern i Stockholm med Alfvén själv som dirigent. Drygt ett decennium senare, 1920, användes musiken i baletten Le nuit de St Jean, uruppförd av Svenska baletten i Paris.

Anders Zorn Midsommardans 1897 refereras ofta till i samband med Hugo Alfvéns Midsommarvaka. Foto: Nationalmuseum

Klassisk stil av tidens enfant terrible

Vid ungefär samma tid, 1917, komponerade Sergej Prokofjev sin första symfoni. En aning oväntat valde han, som under sin tid som student vid musikkonservatoriet i Sankt Petersburg hade blivit känd som tidens ”enfant terrible”, att blicka bakåt – mot wienklassicismen. I musiken tog han intryck av Joseph Haydn, med målsättningen att skriva en symfoni i ”klassisk stil”. I det medryckande stycket möter wienklassicismens utsirade detaljer det tidiga 1900-talets kärvhet. Arvet från Wien märks också i besättningen, som består av två horn, två trumpeter, enkla träblåsare samt stråkar och pukor. Vid konserten gästas Sveriges Radios Symfoniorkester för andra gången av Christoph Koncz, född 1987. Koncz, som utöver dirigent även är violinist, är konstnärlig ledare för franska Orchestre symphonique de Mulhouse samt chefdirigent för tyska Deutsche Kammerakademie Neuss am Rhein.

Text: Hedvig Ljungar

Lär dig mer om Nötknäpparen med Mästerverken i P2

Dansande leksaker, godis i mängder och ringlande dans runt granen. Melodiernas mästare har verkligen levererat i denna älskade julbalett!

Till avsnittet

Bonuskonsert 15 jan: Olivier Messiaens Poèmes pour Mi i visuell tolkning 
 
Välkommen att stanna kvar efter ordinarie konsert för att njuta av mer musik. Sopranen Kathrin Lorenzon och pianisten Oskar Ekberg framför Olivier Messiaens Poèmes pour Mi i en visuell tolkning med en synkroniserad film skapad i samarbete med filmbolaget Yellow Tone/David Tarrodi.  

Biljettköp

Tjajkovskijs Nötknäpparen

14–15 januari

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme utan paus
Biljettpris130 - 475 kr
  • 14 januari 2026 ● onsdag 18:00

    Platser kvar
    Köp biljetter
  • 15 januari 2026 ● torsdag 18:00

    Platser kvar
    Köp biljetter
    Bonuskonsert: Olivier Messiaens Poèmes pour Mi i visuell tolkning

    Välkommen att stanna kvar efter ordinarie konsert för att njuta av mer musik. Sopranen Kathrin Lorenzon och pianisten Oskar Ekberg framför Olivier Messiaens Poèmes pour Mi i en visuell tolkning med en synkroniserad film skapad i samarbete med filmbolaget Yellow Tone / David Tarrodi. 

     

    OLIVIER MESSIAEN (1908–1992)
    Poèmes pour Mi                                         32’

    1. Action de grâces
    2. Paysage
    3. La Maison
    4. Épouvante
    5. L’Épouse
    6. Ta voix
    7. Les deux guerriers
    8. Le Collier
    9. Prière exaucée

Mer orkestermusik

  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • Rick Stotijn, Rebecka Törnqvist och Esa-Pekka Salonen är inklippta mot en "sotig" bakgrund. Bilden är svartvit, med undantag för en gul rektangel i övre höger hörn - en referens till Eva Dahlgrens skiva Jag vill se min älskade komma från det vilda.
    10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    9–10 januari
    170 - 560 kr

    Trettondagskonsert 2026

    Komikern Jonatan Unge är din värd under Berwaldhallens Trettondagskonsert 2026, där den norska dirigenten Cathrine Winnes leder Radiosymfonikerna och Radiokören, sopranerna Julia...
    Läs mer & biljetter
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter