arrow

Svenska Stjärnor: Anna Ternheim

Anna Ternheim möter Sveriges Radios Symfoniorkester i konsertserien Svenska Stjärnor. Det blir ett efterlängtat möte under ledning av dirigenten och arrangör Hans Ek.

Sedan debutalbumet Somebody Outside från 2004 har Anna Ternheim sjungit sig in i den svenska musikhistorien. Genom åren i Stockholm, New York, Rio, Nashville och ett gammalt gotländskt sågverk har hon behållit den starka och melankoliska, Ternheimska kärnan. Nu har hon tillsammans med dirigenten och arrangören Hans Ek skapat nya ljudlandskap för låtar som What Have I Done, Bow Your Head och en av 2000-talets mest älskade covers, Shoreline.

”Den här processen liknar inget annat jag varit med om” säger Anna Ternheim. ”Mina låtar spänner från folkvisa till svulstig pop men mörkret och dramatiken blir en gemensam nämnare som vi tar vara på. Jag och Hans började med att hitta en röd tråd genom all musik och vilken känsla vi ville att konserten skulle ha.”

Så föddes en låtlista. Anna Ternheims musik kallas ofta avskalad och intim. Men i det lilla formatet finns också dramatik, en kvalitet Anna själv beskriver som filmisk, och låtarna har fogats samman till längre set med helt egen dramaturgi.

”Vi har pratat mycket om just film” berättar Hans Ek. ”Där är det ibland panorama, ibland närbild; ibland svartvitt, ibland färg. Det orkestern är så bra på är att både spela svagt och intimt och dessutom att ta ut svängarna i det stora symfoniska formatet. Det blir ett mångfacetterat uttryck som kan förstärka dynamiken i Annas låtar, som i sig är så starka oavsett produktion eller sound.”

Hans Ek har etablerat sig i ett eget orkestralt universum mitt emellan klassiskt, jazz, pop och folkmusik genom samarbeten med stora musikskapare som Laleh, Renée Fleming och Ane Brun. Han är en återkommande gäst i Berwaldhallens konsertserie Svenska Stjärnor och har ett starkt band till Sveriges Radios Symfoniorkester.

”Musikerna i Sveriges Radios Symfoniorkester har en grundläggande stor respekt för bra musik, oberoende av genre. De är entusiastiska och hängivna. Jag försöker återgälda det genom att skapa noter och gester som passar bra för dem, även i de moment som ligger längst ifrån den repertoar orkestern oftast möter.”

Med på scen finns också bandmedlemmarna Andreas Hourdakis, Martin Hederos och Ola Hultgren. Oväntade kombinationer av instrument och dessutom ett preparerat piano, i bästa konstmusik-anda, ger nya färger till helheten.

”Det här samarbetet har varit otroligt lyxigt” säger Anna. ”Att arbeta med Hans och Radiosymfonikerna är något av en dröm som går i uppfyllelse.” Att Berwaldhallen arbetat länge för att få hit Anna Ternheim, och äntligen lyckats, vittnar om att glädjen är ömsesidig.

Text: Janna Vettergren


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Han har samarbetat med artister och musiker som Laleh, Renée Fleming, Veronica Maggio, Ane Brun och Michael Nyman och ensembler som Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester och Copenhagen Phil. Under tio år fungerade han som konstnärlig ledare vid Polarprisutdelningen.

Hans anlitas regelbundet som arrangör av orkestrar i Sverige och utomlands. Han har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämden och den norska storfilmen Kon-Tiki samt två samarbeten med Tomas Alfredsson: Låt den rätte komma in samt den nya Jönssonligan-filmen med premiär 2020.

Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han med musik som betytt mycket för honom, bland annat i projektet Trans Europe Express om den legendariska gruppen Kraftwerk samt tonsättarna Brian Eno och John Cage. Bland hans egna produktioner kan också nämnas Kosmische Musik, Made by Björk, Dance Music Symphony, E.S.T. Symphony och Bowie in Berlin.

Anna Ternheim avbröt arkitektstudier vid Kungliga Tekniska Högskolan 2004 och gav ut sitt första, mycket väl mottagna album Somebody Outside. Debuten ledde till att hon året därpå vann både P3 Guld-pris och en Grammis i kategorin Bästa nykomling. Ternheim är flerfaldig Grammis-vinnare, bland annat för Bästa kvinnliga artist och Bästa textförfattare, har gjort musik till flera tv-serier och långfilmer och uppträdde 2015 vid Nobelfesten i Stockholms stadshus.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus