arrow

Svensk Musikvår: Mina drömmars okända stationer

Stockholms Saxofonkvartett har beställt, fått skrivet för sig och uruppfört hundratals verk under de decennier som ensemblen varit aktiv. Här presenteras tre sådana verk från de senaste åren, varav ett har en särskilt brännande samtidsanknytning.

När den iranske kompositören Aftab Darvishi träffade Stockholms Saxofonkvartett i Teheran 2016 lär ljuv musik av det metaforiska slaget ha uppstått på kort tid. Åtminstone resulterade det i att Darvishi fick komma till Stockholm ett par år senare som en del i ett projekt för att skriva ny musik till saxofonkvartetten. För Darvishis del resulterade det i Hidden Dream, ett verk inspirerat av de orättvisa förhållanden som kvinnliga konstnärer i Iran lever under, jämfört med deras manliga kollegor. Mot bakgrund av fyra månaders blodiga men oerhört tappra protester mot den iranska regimen är Hidden Dream ett verk vars utgångspunkt är särskilt angelägen.

Återkommande inslag i den finsk-karelske poeten och författaren Eeva Kilpis verk är motsättningar, förändring, kärlek och död. Thomas Lindahl har valt dikter ur tre olika diktsamlingar till det flersatsiga verket Mina drömmars okända stationer. Dikterna behandlar så vitt skilda företeelser som människans komplexa samexistens med växter och andra djur och den vardagliga sexualiteten, med all dess banaliteter och bekymmer. Fastän sångsolisten Linnéa Andreassen växlar mellan sång och recitation har tonsättaren velat undvika att fastna i musikteater, på bekostnad av det intima och självutlämnande i Kilpis poesi.

Programmet inleds med en ny version av ett verk som i original har blivit ett repertoarverk. Anders Hillborg, en av landets mest kända levande tonsättare, omarbetade härom året sin Brass Quintet för Stockholms Saxofonkvartett. Originalet uruppfördes för 25 år sedan av Stockholms Kammarbrass och har sedan dess tagits upp av brasskvintetter runt om i världen. Det är inte osannolikt att Sax Quartet kommer att få samma spridning; musiken är lekfull och svängig att lyssna på, och verkar dessutom vara lika rolig för musikerna att spela.

Text: David Saulesco


Medverkande

 

Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik. Med sitt engagemang och kunnande har kvartettens medlemmar dessutom en särskild förmåga att presentera vår tids musik på ett sätt som ökar förståelsen och skapar nyfikenhet kring den nutida musikens mångskiftande estetik.

En röd tråd i kvartettens verksamhet är nära samarbeten med svenska och utländska tonsättare, såväl som med blivande tonsättare. Kvartetten håller seminarier, deltar i konserter och samarbetar även med konstnärer i andra genrer än den egna.

Kvartetten drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. Mer än 700 verk har skrivits för Stockholms Saxofonkvartett av svenska och utländska tonsättare och ensemblen har gjort hyllade turnéer världen över.

&

Mezzosopranen Linnéa Andreassen debuterade 2015 som en av de tre Adelige Waisen i Christof Loys kritikerrosade uppsättning av Rosenkavaljeren på Kungliga Operan. På Operaverkstan vid Malmö Opera gjorde hon 2017 rollen som Trumslagaren i Viktor Ullmans Döden säger nej och både 2018 och 2020 den temperamentsfulla Ateisten i Isabelle Aboulkers Förvandlingar i helvetet.

2019 medverkade hon i Sverigepremiären av Leonard Evers firade barnopera GULD på Teater Pero i Stockholm. Samma sommar medverkade hon i Kamraternas och Den andra operans uppsättning av Maria Antonia Walpurgis Amasonernas drottning från 1760, och påföljande höst i uruppförandet av Jonas Forssells opera Memory i rollen som Sophie West. Hösten 2021 medverkade hon i Karólína Eiríksdóttirs BLY på Norrlandsoperan. 2022 medverkade hon i Emmy Lindströms nyskrivna opera Ålevangeliet efter Patrik Svenssons prisbelönade bok.

Linnea Andreassen var våren 2018 den första mottagaren av Vännernas Operastipendium, instiftat av Drtottningholmsteaterns vänner och utdelat av H.M. Koning Carl XVI Gustaf under en konsert på Drottningholms slottsteater. Hon är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm, Kungliga Musikhögskolan och Vadstena folkhögskola.

Musiken

Ungefärliga tider

Sax Quartet är en bearbetning av Brass Quintet som beställdes av Stockholm Chamber Brass 1998. Denna version för saxofonkvartett är tillägnad Stockholms Saxofonkvartett som uruppförde stycket i denna version i Ljubljana i Slovenien hösten 2022.

Verket vilar på en stadig, energisk puls som ligger närmare jazz- och rockmusiken än den klassiska. Verket börjar med att musikerna liksom kastar korta motiv mellan sig på ett hoquetus-liknande sätt, vilket ger musiken en lekfull, vaggande känsla. Rytmiskt drivna partier varvas med mer svävande klangtexturer, inklusive avsnitt då musiken tycks spelas baklänges. Mot slutet av verket återkommer hoquetus-musiken från inledningen och verket tonar slutligen ut i en lyrisk koral.

Anders Hillborg

Översatt till svenska av David Saulesco

Det här verket är resultatet av ett minnesvärt samarbete med Stockholms Saxofonkvartett som jag träffade för första gången 2016 i Teheran. Jag fick möjligheten att arbeta tätt ihop med kvartetten under en veckolång residens i Stockholm, då jag komponerade ett nytt verk på beställning av saxofonkvartetten med stöd från Kulturrådet.

I Hidden Dream utforskar jag den blandning av färger och texturer som saxofonkvartetten bjuder. Det är en unik instrumentbesättning som jag tycker har en perfekt klang för att berätta historier. I detta verk är det historier om kvinnliga konstnärer i Iran som berättar om deras erfarenheter av att skapa och dela med sig av sin konst.

Aftab Darvishi

Översatt till svenska av David Saulesco

Eeva Kilpi är en finsk-karelsk författare och poet uppvuxen på Karelska näset. Hon räknas bland Nordens främsta författare och hennes texter är ständigt aktuella. Människans plats i naturen, döden och kärlekslängtan är tre ofta förekommande teman. Hon betecknar sig själv som pacifist, vegetarian och humanekolog.

I Mina drömmars okända stationer ingår texter från Kilpis verk Om kärleken och döden, Animalia samt Sånger om kärlek. I texterna skildras kvinnors sexualitet, samt motsättningar mellan könen, mellan kropp och intellekt, och mellan stad och land. I Thomas Lindahls tonsättning bildar de en dramatisk linje, gestaltat av sångaren som både sjunger, reciterar och agerar tillsammans med saxofonkvartettens klanger. Poesins kraft bevaras och får vara just poetisk och självutlämnande, i stället för att följa en given handling. Verket uruppfördes på Ängby slott i november 2021 av Stockholms Saxofonkvartett och Linnéa Andreassen

Här framförs följande satser:

  1. En sång om kärlek
  2. Du är min sjukdom
  3. Dans med sena gäster
  4. När allt blir tyst

Ungefärlig konsertlängd: 35 min

Missa inte konserten Radiokören: Ligeti 100 år som ges i Berwaldhallen samma kväll med start kl 18:00. Läs mer och köp din biljett här.