arrow

SVEN-DAVID SANDSTRÖM: THE HIDDEN TREASURE

Strax efter Sven-David Sandströms död, i juni 2019, dirigerade Omer Meir Wellber uruppförandet av The hidden treasure – en fri tolkning av Bachs Die Kunst der Fuge. Konserten ägde rum i Tomaskyrkan i Leipzig, i vilken Bach själv varit kantor. Nu spelas verket för första gången i Sverige, sida vid sida med ytterligare två samtida Bachtolkningar. Israeliske mandolinspelaren Jacob Reuven tolkar Avner Dormans laddat poetiska Mandolinkonsert från 2006, och så får vi höra Robert Schumanns vidunderliga fjärde symfoni.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play samt i Sveriges Radio P2 fredagen den 16 april kl 19:00.

Johann Sebastian Bachs Die Kunst der Fuge räknas till ett av historiens mest framstående musikverk. Samlingen består av fjorton fugor och fyra kanoner i d-moll. Samma tematiska motiv löper genom samtliga delar, med olika variationer och ökande komplexitet. Bach arbetade med verket under en tioårsperiod; han skrev om, rättade och ändrade styckena åtskilliga gånger under dessa år. Det är oklart för vilka instrument han komponerade Die Kunst der Fuge, men samtliga stycken går att framföra på klaviatur. Genom historien har de arrangerats för en mängd olika instrument och ensembler.

Till Bachfest i Thomaskirche i Leipzig 2019 vände sig den israeliske dirigenten Omer Meir Wellber till samtida tonsättare för att beställa nya arrangemang av tre av fugorna. Sven-David Sandström, som på många sätt gick i Bachs fotspår – bland annat genom att komponera körmusik för det svenska kyrkoårets högtider – tog sig an Contrapunctus VIII. Aziza Sadikova gav sig in i ett fantasilandskap med avstamp i Contrapunctus XII och Ella Milch-Sheriff orkestrerade den sista, tillika ofullbordade Contrapunctus XIV.

Leipzig var också platsen för uruppförandet av Robert Schumanns d-mollsymfoni i december 1841. Symfonin kallas i dag för den fjärde trots att den skrevs samma år som Schumanns första symfoni. Verket fick ett svalt mottagande, delvis på grund av en dålig interpretation av dirigenten Ferdinand David, och hamnade omedelbart i byrålådan utan att tryckas. Först 1853, efter en grundlig omarbetning, uppfördes symfonin igen, denna gång i Düsseldorf under Schumanns egen ledning. Satserna hängde nu ihop tematiskt och spelades utan avbrott, något som Schumann också angav i det nya partituret.

Den israeliske tonsättaren Avner Dorman komponerar operor, kammarmusik och filmmusik med färgrik orkestrering och rytmisk komplexitet. Han skriver gärna för okonventionella soloinstrument, som i fallet med mandolinkonserten, som skrevs för Avi Avital 2006.

Omer Meir Wellber är en av Israels mest framstående dirigenter. Han är chefsdirigent för BBC Filharmoniska orkester, förste gästdirigent vid Semperoper Dresden och musikalisk ledare vid Teatro Massimo i Palermo. Han har ett starkt engagemang för musik som verktyg för social utveckling och är sedan 2009 ansvarig för Raanana Symphonette Orchestra som varje år undervisar 70 000 barn i musik. Hösten 2019 debuterade Meir Wellber också som romanförfattare.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2008. Under åren 2015–2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae, med vilka hon uruppförde över 20 verk och gjorde åtskilliga inspelningar och turnéer. 2019 efterträdde hon Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens Kammarorkester.

Som gästande konsertmästare har hon spelat med bland andra Londons Symfoniorkester, Mahler Chamber Orchestra och Philharmonia-orkestern. Som solist och musikalisk ledare har hon uppträtt med bland andra Tapiola Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern, Trondheim-solistene och australiska ACO Collective. Hon har uppträtt som solist med bland andra Göteborgs Symfoniker, Copenhagen Phil, BBC Skotska Symfoniorkester, Academy of St Martin in the Fields och Sveriges Radios Symfoniorkester, med dirigenter såsom Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding.

De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Daniel Börtz, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort mer än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Nyligen släpptes en skiva med verk av Laura Netzel, samt Stockholm Diary inspelad med Mellersta Österbottens Kammarorkester. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert med Simon Crawford-Phillips och Musica Vitae nominerades 2019 till en Grammy Award.

Våren 2020 uppmärksammades hennes inspelning av Mendelssohns stråkoktett, där hon spelade alla instrument och stämmor själv. Ytterligare två inspelningar i samma anda har följt: Britta Byströms oktett A Room of One’s Own, samt Johan Halvorsens Passacaglia inspelad med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

2001 grundade hon Change Music Festival i Kungsbacka. Hon är även medgrundare av Kungsbacka Pianotrio som givit mer än 700 konserter världen över, och Stockholm Syndrome Ensemble som består av några utav Europas bästa kammarmusiker.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Omer Meir Wellber är musikalisk ledare vid Volksoper Wien och Teatro Massimo i Palermo. Från 2018 till 2022 var han chefsdirigent för BBC Philarmonic orchestra och förste gästdirigent för Semperoper Dresden. Som gästdirigent verkar han regelbundet vid Bayerska statsoperan i München och bjuds in till ensembler som Gewandhausorkestern, Londons filharmoniska orkester, Birminghams stadssymfoniorkester, Staatskapelle Dresden, och Tonhalleorkestern i Zürich. I februari 2023 blev det klart att Wellber under hösten 2025 kommer att bli musikalisk ledare för Philharmonisches Staatsorchester Hamburg samt även chefsdirigent vid Staatsoper Hamburg, där han efterträder Kent Nagano.

2019 debuterade Wellber under BBC Proms med två konserter med BBC Philarmonic Orchestra dirigerade såväl en nyuppsättning av Guiseppi Verdis Nabucco som produktioner av Don GiovanniTannhäuser och Rosenkavaljeren på Semperoper Dresden. Året innan debuterade han på Metropolitan i New York med Georges Bizets Carmen och öppnade Glyndebournefestivalen med Giacomo Puccinis Madame Butterfly. Mellan 2010 och 2014 var han musikalisk ledare vid operahuset Palau de les Arts Reina Sofia i Valencia där han dirigerat både orkesterkonserter och operaföreställningar.

Wellber debuterade som romanförfattare hösten 2019 med Die vier Ohnmachten des Chaim Birkner. Redan våren 2017 publicerades en bok skriven tillsammans med journalisten Inge Kloepfer om Mozarts och Lorenzo da Pontes tre klassiska operor. Han har även ett starkt engagemang i det israeliska musiklivet och musiken som verktyg för social utveckling.

Internationellt hyllad för sin musikaliska integritet och omisskännliga musikalitet är Jacob Reuven en av vår tids mest efterfrågade mandolinspelare. Reuvens breda musikaliska horisont omfattar en repertoar som sträcker sig från barock till samtida konstmusik.

Jacob Reuven studerade för professor Simha Nathanson vid Beer Sheva Music Conservatory och senare för professor Motti Smidt vid Jerusalem Academy of Music and Dance. Han har framträtt som solist vid ett flertal prestigefulla internationella festivaler, såsom Dresden Music Festival, Potsdam Sanssouci Music Festival och Festival Mandolines de Lunel. Han har samarbetat med dirigenter som Zubin Mehta, Mstislav Rostropovitch, Antonio Pappano, Mendi Rodan och Zsolt Nagy. Han har turnerat världen över och har i Israel spelat med orkestrar som Israel Philharmonic Orchestra, Jerusalem Symphony Orchestra och Israeli Sinfonietta.

Reuven är medlem i den prisbelönta Kerman Mandolin Quartet liksom i Barrocade: the Israel Baroque Collective, med vilka han ofta framträder som solist. Därtill är han medlem i Ensemble Maktub, en ensemble med fokus på klassisk arabisk musik. Reuven är en väl ansedd pedagog och professor vid Jerusalem Academy of Music and Dance. Han är också konstnärlig ledare vid Beer Sheva Music Conservatory.

Musiken

Ungefärliga tider

När den israeliska tonsättaren Ella Milch-Sheriff ombads arrangera den sista fugan i Johann Sebastian Bachs Die Kunst der Fuge kände hon inte till stycket. Då hon började arbeta med fugan blev hon överväldigad av dess skönhet och perfektion:

”Jag insåg att jag fick den mest speciella av Bachs alla fugor, den som han inte slutförde. Den slutar mitt i en takt, likt en andning som plötsligt upphör. Jag var tvungen att förstå varför Bach inte satte punkt för den mest avancerade musik han någonsin skrivit.

Fugans tredje tema är baserat på bokstäverna BACH, som om han ville sätta en signatur på den komposition han visste skulle bli en av hans sista. Han dog inte under komponerandet, men under de sista åren av sitt liv förlorade han förmågan att se och komponera på egen hand; han behövde andras hjälp för att slutföra sina kompositioner. Under mitt arbete insåg jag att det inte var möjligt för någon annan än Bach själv att fullborda denna fuga. Därför stod det redan från början klart för mig att inte heller jag skulle slutföra den utan lämna den som den är: inkomplett.

Jag kände mig redan från början mycket priviligierad att få en så stor beställning från maestro Omer Meir Wellber och Gewandhaus Orchester Leipzig, men jag kunde inte fantisera om hur sublim musik jag fick i mina händer, mycket mer sublim än någon musik jag någonsin har rört vid. Under orkestreringen skänkte det mig mycket glädje att ha med ett så vackert stycke att göra. Premiären ägde rum under Bachfest 2019, i Thomaskyrkan, Leipzig, den plats där Bach själv spelade och hörde sin musik, vilket var en stor upplevelse för mig.

Mitt arbete är ett blygsamt försök att orkestrera Bachs musik, men hans musik är större än alla orkestreringar. Jag är så tacksam att ha fått denna möjlighet och att, för en stund, bli en del av hans storhet.”

Anna Hedelius

Den israeliske tonsättaren Avner Dorman hade begränsad erfarenhet av instrumentet mandolin då Avi Avital bad honom att skriva en mandolinkonsert för honom. Tillsammans experimenterade de i många timmar med mandolinens ljud samt gjorde en omfattande odyssé in i mandolinrepertoaren med allt vad det innebär av barockmandolin, rysk folkmusik, bluegrass, brasiliansk jazz, indisk musik och avantgarde. Så skrev Dorman ett verk som utforskar mandolinens olika tekniker, såsom tremoloackord och sjungande melodier.

– Tremolot förkroppsligar både rörelse och stillastående. Dess snabba repetition av toner ger fart, medan tonhöjderna är desamma, har han förklarat.

Konserten är skriven för soloinstrument och kammarorkester. Stråkstämmorna ömsom förstärker, ömsom utmanar mandolinens uttryck i ett hav av atonala dissonanser. Dynamiken växlar mellan uttrycksfull energi och meditativ stillhet och i flera av styckets motiv anas influenser från Mellanöstern. Det är ett känslosamt och virtuost stycke som kräver sin solist. Trumliknande effekter, otaliga tempoförändringar, och nedstämning av mandolinen under pågående stycke är några av egenheterna i detta vindlande verk.

Solist i Berwaldhallen är Jakob Reuven, en av Israels mest framstående mandolinspelare, som har framfört mandolinkonserten flera gånger tidigare.

– Det speciella med stycket är att Avner lyckas skapa en musikalisk plats för mandolinen, som ett instrument fullt av möjligheter – och han gör det på ett mycket konstnärligt och känsligt sätt. Solisten får ett stycke där han kan uttrycka sig mycket bekvämt, något som är långt ifrån självklart, säger Reuven.

Anna Hedelius

Den Berlinbaserade tonsättaren Aziza Sadikova är uppvuxen i Tashkent, Uzbekistan. Hennes sju minuter långa instrumentering av Contrapunctus XII uppfördes för första gången vid Bachfest i Thomaskyrkan, Leipzig i juni 2019 av Deutsche Kammerphilharmonie Bremen med Omer Meir Wellber som dirigent.

Aziza Sadikova beskriver själv verket som en drömliknande resa in i det förflutna:

”På denna resa möter vi fraser, tonhöjder, ljud och oljud från Bachs tid, men eftersom vi inte existerar i hans tid kan vi heller inte urskilja dessa element exakt. Istället befinner vi oss i en suddig fantasi, ett drömtillstånd, i vilket vi bara hör delar av motiv eller ljud från enstaka instrument. Det känns som att vara i en kyrka eller i ett palats och höra musiken från ett rum någonstans väldigt långt borta i fjärran. Ljuden befinner sig i en annan verklighet, kanske i en fjärde dimension. Vi hör brottstycken av musiken, men kan inte identifiera eller bevisa att det vi hör är verkligt.”

Genom att bland annat använda sig av flageoletter, eolisk tonalitet, övertoner och motiv i höga tonlägen fångar Sadikova denna parallella verklighet:

”Bach är med oss men vi kan inte se honom och vi kan inte riktigt fånga hans musik, eftersom hans verklighet i dag bara är delvis närvarande i denna Contrapunctus. Men så, i stunder av plötslig interaktion, hörs fragment från hans tid tydligt under några sekunder för att sedan åter försvinna in i det förflutnas dimma. ”

Anna Hedelius

Sven-David Sandström, en av Sveriges internationellt mest kände tonsättare, ligger bakom över 300 kompositioner och hans musik framförs över hela världen. Under sina år – totalt blev det 25 – som andre tenor i Hägerstens motettkör inledde han sitt långa och passionerade förhållande med Johann Sebastian Bach. ”Jag har velat känna en historisk gemenskap med honom. Stå inför samma texter. Känna mig olik Bach, men ändå inte” har Sandström sagt.
Täta körklanger, imiterande stäminsatser och melodiska rörelser som strävar uppåt har de båda tonsättarna gemensamt, även om Sandströms musik har ett modernare tonspråk.
Liksom Bach har Sandström också skrivit musik för kyrkoårets samtliga högtider. På beställning av Stockholms domkyrkoförsamling och Hässelby församling komponerade han under tre år sammanlagt 72 stycken av varierande storlek och komplexitet – körverk, kantater för solist och orgel, instrumentalverk, motetter. Det var ett lustfyllt och angeläget projekt för Sandström, vilket han själv formulerade med orden: ”Jag har länge tänkt att kyrkomusiken är något som kan rädda kyrkan, folk kommer ju när det är mycket musik.”
Sven-David Sandström var produktiv in i det sista. I det sex minuter långa verket The hidden treasure har han tillfört stora öar av klusterackord mitt i den åttonde fugan i Bachs Kunst der Fuge, så att den får en känsla av avstanning. Under arbetet med fugan var Sandström svårt sjuk och han förstod att han inte skulle ha möjlighet att resa till uruppförandet vid Bachfest i Thomaskyrkan, Leipzig. Han gick bort den 10 juni 2019, åtta dagar innan verket framfördes för första gången.

Anna Hedelius

Det finns åtskilliga exempel i musiklitteraturen på att en tonsättares symfonier inte alltid numreras så noga med hänsyn till kronologin. Beträffande Robert Schumanns fyra symfonier vet vi till exempel att det bara är den första som bär sitt ”riktiga” nummer – de fyra verken tillkom nämligen egentligen i ordningsföljden 1-4-2-3. Den symfoni i d-moll som vi kallar den fjärde påbörjades i maj 1841 och uruppfördes i Leipzigs Gewandhaus den 6 december samma år, intressant nog under titeln ”Symfonisk fantasi för stor orkester”.

Genom olyckliga omständigheter blev detta uruppförande allt annat än framgångsrikt. Av alla vittnesbörd att döma gjorde dirigenten, Ferdinand David, en dålig interpretation av symfonin, och dessutom hjälpte Schumann själv till att binda ris åt sin egen rygg: tillsammans med sin hustru Clara spelade han vid samma konsert ett nytt verk av Liszt, Hexamerona för två pianon, och detta numera helt bortglömda stycke ställde genom sin effektfullhet Schumannsymfonin i skuggan. Det är inte att undra på att stämningen i det schumannska hemmet inte var den allra bästa den kvällen.

Partituret till den ”symfoniska fantasin” hamnade i en byrålåda, och trots övertalningsförsök från goda vänner vägrade Schumann att låta trycka det. Det skulle dröja nästan tolv år, till 1853, innan verket åter blev uppfört. Detta skedde i Düsseldorf, där Schumann för säkerhets skull dirigerade det själv. Under tiden hade det undergått en grundlig omarbetning, både i fråga om musikaliskt innehåll och om instrumentation.

Denna nya version av d-mollsymfonin har en intressant underrubrik: ”Einleitung, Allegro, Romaze, Scherzo und Finale in einem Satz”. Rubriken tyder, liksom vissa uttalanden av Schumann, på att han önskade att symfonin skulle spelas utan de vanliga satspauserna. Visserligen är den på traditionellt sätt indelad i fyra avgränsande satser, men mellan dessa skall alltså pauserna vara så korta som möjligt, det vill säga endast någon eller ett par sekunder.

Det ska nämnas att Mendelssohn i sin skotska symfoni har tillämpat samma förfarande. Schumanns önskan beror förmodligen på att han genom pauslösheten ville understryka symfonins enhetlighet: vissa motiv återkommer i flera av dess satser. På detta sätt kan man också beteckna den som en direkt föregångare till den symfoniska dikten, som skulle utvecklas till fulländning av Liszt, just under 1850-talet.

D-mollsymfonin har ibland betecknats som Schumanns symfoniska ”Hauptverk”, och klart är i varje fall att han sällan har bjudit på en sådan melodisk uppfinningsrikedom som här, och inte heller på en sådan dramatisk kontrastrikedom.

Per Skans

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min inkl. paus