arrow

Radiokören sjunger Brahms & Nørgård

Kärnan i detta program är Per Nørgårds körmusik, däribland Singe die gärten, mein Herz för kör, harpa och cello. Dessutom framför Radiokören och dirigenten Julia Selina Blank bland annat iranska Aftab Darvishis And the world stopped, lacking you… med text av sjuksköterskan Vera Brittain, som efter första världskriget blev en frispråkig författare och pacifist. Konserten presenteras av Janna Vettergren.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 samt på Berwaldhallen Play fredagen den 13 oktober kl 19:00.

Julia Selina Blank blev ett bekant ansikte för Radiokörens publik i finalen till Eric Ericson Award 2021. Själv har hon varit bekant med Radiokören sedan hon studerade i Stockholm och nötte de gröna stolarna i Radiohusets Studio 2, där hon följde så många repetitioner hon kunde. Mitt i en internationell karriär är hon nu för första gången tillbaka med ett eget program, där hon låter Radiokörens unika mångsidighet blomma ut tillsammans med Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson och harpist Lisa Viguier Vallgårda.

Det är ett program om längtan: från melankoliska drömmar, via sorg efter någon som aldrig återvänder från kriget, i maktlöst sömnlösa tankar vid midnatt, till en ljusning där vi har funnit kärleken – och till slut harmoni och acceptans i Per Nørgårds tolkning av Rilkes sonett Singe die Gärten, mein Herz.

Men om texternas båge är klar, är musiken kontrastrik. ”Jag tycker om när det hänger ett modernt verk bredvid Munch på museet,” säger Julia Selina Blank. ”Verken liksom belyser varandra. Så arbetar jag också i mina konsertprogram. Jag får en ny blick på Brahms om jag har hört Nørgård först.”

För Per Nørgård, en av Danmarks största tonsättare, född 1932, är världen en magisk plats för den som håller sina sinnen öppna. Det finns förbindelser att upptäcka och mönster i allt. I Singe die Gärten, mein Herz från 1974 använder Nørgård det matematiska gyllene snittet för att skapa rytmisk struktur och sin berömda oändlighetsserie av toner för att skapa harmoni i en ljudmatta av åttastämmig kör, harpa och cello. Var och en är vi en tråd av siden i livets stora matta – och det är som det ska.

Aftab Darvishi föddes i Teheran 1987 och hennes And the world stopped, lacking you… är en tonsättning av dikten Perhaps från 1916 av Vera Brittain. Hon var poet och tjänstgjorde som sjuksköterska i fält under brinnande världskrig, vilket gjorde henne till en övertygad pacifist. Darvishi svarar på textens hopplösa smärta med mässande och visslande, till hålögda körklanger, i en märkligt vacker tonsättning.

Mot dessa två kompositörers nutida tonspråk står Johannes Brahms, Gustav Mahler och Edvard Grieg – tre romantiker som var och en satt sin prägel på musikhistorien. Johannes Brahms tog körmusiken till nya höjder när han kombinerade traditionell stämföring med sin egen progressiva stil. Han var 27 år gammal när Drei Gesänge kom till, runt 1860. Edvard Grieg var däremot inne på sitt sista levnadsår när han skrev sina Fire salmer 1906. Melodierna hade han hittat i en ny bok om norska fjälltoner: ”De är så vackra, dessa melodier, att de förtjänar att bevaras i konstnärlig klädnad,” skrev han. Två av Gustav Mahlers odödliga Rückert-Lieder är här satta för kör av den slovenska körtonsättaren Nana Forte.

Text: Janna Vettergren


RADIOKÖREN

dot 2023/2024

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Julia Selina Blank är en flitigt anlitad gästdirigent och kormästare runt om i Europa av ensembler såsom Bayerska Radions Kör, MDR Mittyska Radions Kör, RIAS Kammarkör, Sloveniens Filharmoniska Kör, Chorwerk Ruhr och Det Norske Solistkor. Som medgrundare och ledare för JSB-Ensemble Oslo har hon skapat och lett konsertprojekt där tidig musik varvas med samtida dito. Ensemblen består av några utav Norges främsta barockmusiker och korister och har särskilt fokuserat på framföranden av Johann Sebastian Bachs vokalmusik med liten besättning. I mer än 15 år har Blank lett olika amatörkörer. För närvarande leder hon den prisbelönade kammarkören NOVA i Oslo.

2021 blev Julia Selina Blank andrapristagare i Eric Ericson Award och var en av finalisterna i German Choral Conductors Prize med RIAS Kammarkör. Tidigare har hon vunnit första pris i både World Choral Conducting Competition i Hong Kong 2019 och London International Choral Conducting Competition 2018.

Blank har studerat dirigering för Michael Gläser i München, Fredrik Malmberg i Stockholm och Grete Pedersen i Oslo. Hon har även deltagit i mästarkurser för renommerade körledare som Anders Eby, Stefan Parkman, Justin Doyle och Daniel Reuss. Grunden i hennes körledarskap har hon i åtskilliga års erfarenheter från ambitiösa ungdomskörer som Världsungdomskören och Bayerska Statens Ungdomskör, liksom professionella ensembler som Münchens Filharmoniska Kör.

Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist som cellist i Sveriges Radios Symfoniorkester och rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen, på Konserthuset, Cirkus och i Blå hallen, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, där hon framträtt med egenkomponerad musik.

I sina egna kompositioner inspireras Johanna av olika genrer, från från barock och klassisk musik till ambient och electronica. Hennes musik har spelats i både radio och tv, och hösten 2023 släpps en skiva med musik för solocello och en i ambient-stil inspelad med Islandsbaserade Mikael Lind. Lind medverkar även på EP:n Celistial släppt 2021, där Johanna tolkar musik av bland andra Marin Marais, Henry Purcell och Johann Sebastian Bach.

Johanna Sjunnesson studerade vid Kungliga Musikhögskolan för Elemér Lavotha, samt utomlands genom flera stora stipendier.

&

Lisa Viguier Vallgårda är soloharpist i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 1993. Med orkestern har hon framträtt som solist i solokonserter av exempelvis Reinhold Glière och Alberto Ginastera. Hon har spelat Wolfgang Amadeus Mozarts dubbelkonsert för flöjt och harpa och dessutom uruppfört Staffan Björklunds Moonscapes, en dubbelkonsert för harpa och basklarinett. På hennes repertoar finns även bland annat Claude Debussys Danse sacrée et Danse profane för soloharpa och stråkorkester.

Viguier Vallgårda är också verksam som kammarmusiker och har förutom med kollegor i orkestern framträtt vid kyrkokonserter och vid kammarmusikfestivalerna i Sandviken och Båstad. Uppvuxen i Frankrike blev hon som 14-åring antagen till Musikkonservatoriet i Paris, där hon senare tog diplomexamen. Hon har bland annat studerat för harpisten Pierre Jamet.

Musiken

Ungefärliga tider

Den unge Brahms var under åren 1859–1861 aktiv som kördirigent i Detmold och Hamburg, och det praktiska arbetet med körerna inspirerade honom till att komponera många körverk. Han fördjupade sig i tidig körmusik från 1500-talet och framåt, liksom i den samtida romantiska körlitteraturen och då särskilt verk av Mendelssohn och Schumann. Brahms lärde sig på detta sätt att kombinera den äldre musikstilen, som han lånar tekniker och stilistiska element ifrån, med sin egen.

Detta nya tillvägagångssätt bidrog till att han kallade sina tre sånger för ”Gesänge” i stället för ”Lieder”. Brahms använde ett för tiden ovanligt stort omfång i körstämmorna, och musiken ansågs till en början svårsjungen för vanliga amatörkörer, vilket gjorde det svårt för Brahms att hitta en förläggare som ville ge ut sångerna.

Den tredje sången, Darthulas Grabesgesang – Darthulas gravsång – komponerades i juni 1861. Texten är hämtad ur dikteposet Ossians sånger av 1700-talsförfattaren James Macpherson. Känslan av ett sedan länge förlorat förflutet genomsyrar den här sorgesången till Darthula, en ung flicka i Ossians fantasifulla keltiska 300-talsvärld. Darthula var dotter till den skotske kung Kola. Tillsammans med sin syster Thrutil hade hon dött i fångenskap hos de fientliga irländarna. Efter ett misslyckat räddningsförsök dödas även hennes älskade Nathos, och Darthula väljer döden vid sin egen hand.

Sett i ljuset av denna mytiska värld är Brahms lån av stilistiska element från äldre musik mycket passande. Genom att kombinera de poetiska texterna med ålderdomliga idiom använde Brahms forna tiders musikspråk som ett sätt att frammana en romantisk bild av det förflutna.

Text: Andreas Konvicka

Edvard Grieg skrev sina Fire Salmer frit efter gamle norske Kirkemelodier, som är den fullständiga titeln, sommaren 1906. Det är en av Norges store romantiske orkestertonsättare få sakrala kompositioner och det sista han skrev. Från början tänkte sig Grieg att psalmerna skulle vara en fortsättning på Album for Mannsang men ändrade sig och komponerade dem för blandad kör och barytonsolist i stället för manskör.

Texterna är skrivna av danska psalmförfattare. Vid tiden för texternas tillkomst var Danmark och Norge i union och danska var det officiella språket inom kyrkan, med ett skriftnära uttal av det danska skriftspråket. I enlighet med denna tradition är det praxis att sjunga Fyra psalmer med norskt uttal.

Vi kan föreställa oss hur en nutida tonsättare tar ett par hundra år gamla pietistiska texter och komponerar en svit i avantgardistisk stil, med tydliga folkmusikaliska influenser. Det är nog ungefär hur Griegs djärva harmonik, växlande dynamik och starka uttryck borde ha tett sig för den samtida lyssnaren. Då, en intressant krock mellan olika ganska skilda ideal – i dag, självklar norsk nationalromantik.

Den tredje psalmen, Jesus Kristus er opfaren med text av kyrkoherden Hans Thomissøn, är en växelsång mellan solist och kör och har en närmast liturgisk prägel. Grieg har, som hans norske tonsättarkollega David Monrad Johansen uttryckte det, ”placerat denna vackra folkmelodi från Valdres i en stor gotisk katedral”.

De dogmatiska psalmtexterna låg egentligen långt från Griegs egen trosuppfattning. Han motsatte sig kyrkans, som han tolkade det, arrogans och maktfullkomlighet. Ändå kunde han inte motstå den språkliga rikedomen och den poetiska skönheten i Brorsons och Thomissøns barocktexter. Man slås av kraften och innerligheten i det som inte är något mindre än ett mästerverk.

Text: Karin Ekedahl

Den slovenska kompositören Nana Forte fick 2011 i uppdrag av dirigenten Martina Batič och Slovenian Philharmonic Choir att arrangera två av sångerna i Gustav Mahlers sångcykel Rückert-Lieder för blandad kör. Fortes verklista består till större delen av verk för kör och som körsångare själv har hon skaffat sig gott om erfarenheter av hur text och melodi kan behandlas. Bland de körtonsättare som inspirerat Forte återfinns György Ligeti, Arvo Pärt och Alfred Schnittke, och dessutom Ingvar Lidholm, vars De profundis gjort särskilt starkt intryck på henne.

Gustav Mahler var en stor beundrare av Friedrich Rückerts poesi och i de fem sånger som utgör Rückert-Lieder har Mahler uppnått vad många betraktar som en närmast perfekt balans mellan text och musik. Mahlers fina behandling av texterna och eleganta instrumentering möjliggjorde i sin tur Fortes ambition att skapa så exakta transkriptioner av originalversionerna som möjligt.

Um Mitternacht intar en särställning bland sångerna och sticker ut med sin orgelliknande orkestrering, i originalet endast för blåsinstrument och harpa. Sångens dystra grundstämning förankrar musiken i ett läge från vilket den ständigt strävar efter att fly, och liksom texten kulminerar musiken i en extatisk hymn klingande i dur.

Text: Andreas Konvicka

Den slovenska kompositören Nana Forte fick 2011 i uppdrag av dirigenten Martina Batič och Slovenian Philharmonic Choir att arrangera två av sångerna i Gustav Mahlers sångcykel Rückert-Lieder för blandad kör. Fortes verklista består till större delen av verk för kör och som körsångare själv har hon skaffat sig gott om erfarenheter av hur text och melodi kan behandlas. Bland de körtonsättare som inspirerat Forte återfinns György Ligeti, Arvo Pärt och Alfred Schnittke, och dessutom Ingvar Lidholm, vars De profundis gjort särskilt starkt intryck på henne.

Gustav Mahler var en stor beundrare av Friedrich Rückerts poesi. Av de fem sångerna i Rückert-Lieder var denna sista sång, Liebst du um Schönheit, särskilt personlig för Mahler eftersom han skrev den som bröllopsgåva till hustrun Alma.

Fortes arrangemang för dubbelkör klingar mer traditionellt än hennes egna kompositioner, då hon ville lägga sig så nära originalet som möjligt i sin bearbetning. Genom att skriva för dubbelkör kan hon åstadkomma smidiga övergångar från en fras till en annan, och Mahlers vackra sättning gör sig synnerligen bra även i detta arrangemang för kör. Liebst du um Schönheit finns även i en äldre körsättning av Clytus Gottwald, men Nana Fortes version fångar om inte ännu mer innerligt kärleksförklaringen i Rückerts poesi.

Text: Andreas Konvicka

Edvard Grieg skrev sina Fire Salmer frit efter gamle norske Kirkemelodier, som är den fullständiga titeln, sommaren 1906. Det är en av Norges store romantiske orkestertonsättare få sakrala kompositioner och det sista han skrev. Från början tänkte sig Grieg att psalmerna skulle vara en fortsättning på Album for Mannsang men ändrade sig och komponerade dem för blandad kör och barytonsolist i stället för manskör.

Texterna är skrivna av danska psalmförfattare. Vid tiden för texternas tillkomst var Danmark och Norge i union och danska var det officiella språket inom kyrkan, med ett skriftnära uttal av det danska skriftspråket. I enlighet med denna tradition är det praxis att sjunga Fyra psalmer med norskt uttal.

Vi kan föreställa oss hur en nutida tonsättare tar ett par hundra år gamla pietistiska texter och komponerar en svit i avantgardistisk stil, med tydliga folkmusikaliska influenser. Det är nog ungefär hur Griegs djärva harmonik, växlande dynamik och starka uttryck borde ha tett sig för den samtida lyssnaren. Då, en intressant krock mellan olika ganska skilda ideal – i dag, självklar norsk nationalromantik.

Den första psalmen, Hvad est du dog skjøn med text av biskopen Hans Adolph Brorson, har en dansant melodi som rör sig fritt mellan dur och moll.

De dogmatiska psalmtexterna låg egentligen långt från Griegs egen trosuppfattning. Han motsatte sig kyrkans, som han tolkade det, arrogans och maktfullkomlighet. Ändå kunde han inte motstå den språkliga rikedomen och den poetiska skönheten i Brorsons och Thomissøns barocktexter. Man slås av kraften och innerligheten i det som inte är något mindre än ett mästerverk.

Text: Karin Ekedahl

Per Nørgård är en av de mest framstående danska kompositörerna sedan Carl Nielsen. Speciellt hans körmusik, som fortfarande ofta är en förbisedd del av hans produktion, har varit avgörande för hans utveckling som kompositör.

Singe die Gärten, mein Herz komponerades ursprungligen 1974 för blandad kör och åtta instrument, och finns även i en mindre version för kör, harpa och cello. Nørgård lät även Singe die Gärten, mein Herz ingå som ett naturligt slut i sin stora tredje symfoni som han avslutade 1975.

Texten är den 21:a sonetten i den andra delen av Rainer Maria Rilkes diktverk Sonetterna till Orfeus och handlar i sin essens om relationen mellan skapande och livsbejakande. Orfeus framställs som en inspirerad skapare och visionär, som uppmanar oss till ”hjärtats ansträngning”: att söka och leva ett rättskaffens liv.

Rilke besjunger det forna Persiens ryktbara trädgårdar, självaste symbolen för paradiset. Där växer fikon, en gammal fruktbarhetssymbol, och vinden är synonym med andedräkten eller livsprincipen. I sonettens två avslutande strofer förenar han symbolerna, där trädgården ingår i den större livsväv, den helhet som symboliseras av en matta.

I Nørgårds tonsättning expanderar musiken långsamt, från en enda ton till de mest utsökta övertonsskikt. Han har själv beskrivit hur han använde ett avsnitt av den melodiska oändlighetsserien, ”uendelighedsrækken”, som material, vars övertoner frigörs i den musikaliska satsen, rytmiskt utformad utifrån proportionerna i det Gyllene snittet.

Oändlighetsserien är Nørgårds begrepp för en heltalssekvens som han upptäckte 1959 och började använda i sina kompositioner på 1960-talet. Serien har vissa likheter med fraktalgeometri, men är i huvudsak en sekvens som slingrar sig runt en grundton i steg av varierande storlek. Storleken på stegen är likadana, så att intervallmönster återkommer.

Tonsättningen är formad som en process, där varje musikaliskt ögonblick samtidigt innehåller en kvarleva från det förflutna och en glimt av framtiden, utifrån den helhetssyn som sammanfattas i sonettens sista strof.

Text: Andreas Konvicka

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 20 min

Solister:
Hvad est du dog skjøn – Lars Johansson Brissman
Jesus Kristus er opfaren – Karl Söderström & Christiane Højlund
Um Mitternacht – Lisa Carlioth