arrow

INSTÄLLD - PROKOFJEVS KLASSISKA SYMFONI

I sin sprudlande första symfoni kombinerade en 25-årig Sergej Prokofjev ett modernt tonspråk från 1900-talet med en klassisk form i ett verk på under femton minuter. Uppfinningsrike tonsättaren Nathaniel Stookeys Kompositören är död skrevs som en musikalisk mordgåta för barn och har blivit ett av 2000-talets mest spelade orkesterverk. Det får här sin Sverigepremiär med Niklas Riesbeck som berättare. Kritikerrosade dirigenten Christian Reif leder Sveriges Radios Symfoniorkester för första gången.

Sergej Prokofjevs Symfoni nr 1Den klassiska” från 1916–17 är en lika charmerande som för tiden överraskande komposition. Tonsättaren var ett beryktat enfant terrible, en chockerande modernist som kunde röra upp känslorna, men detta verk var ju något helt annat. Prokofjev hade komponerat utan att använda pianot, vilket medförde att han använde ett mer klassiskt idiom än han brukade. Resultatet blev en underbar liten symfoni, med varm humor, ett tonspråk från 1900-talet inom 1800-talets ramar och en speltid på under femton minuter. Den klassiska blev det som först gjorde Prokofjev känd utanför Ryssland, och bland hans verk har bara Peter och vargen framförts lika ofta genom åren. Han dirigerade själv uruppförandet i revolutionens Petrograd i april 1918, och lämnade snart Ryssland för en lång konsertturné som i själva verket blev till sjutton års exil.

Melodin till I Bergakungens sal ur Edvard Griegs Peer Gynt-svit nr 1 har blivit ikonisk i populärkulturen och inspirerat många artister till egna verk på samma tema. Den fyrsatsiga orkestersviten publicerades 1888, drygt tio år efter att Griegs opera till Henrik Ibsens versdrama Peer Gynt haft premiär i Oslo.

The Composer is Dead av kompositören Nathaniel Stookey har blivit ett av 2000-talets mest spelade orkesterverk. Det beställdes av San Francisco Symphony som ett stycke i stil med Prokofjevs Peter och vargen, det vill säga med en berättare som pedagogiskt presenterar symfoniorkesterns alla instrument och samtidigt bjuder på underhållning och spänning. Då Nathaniel Stookey fick beställningen valde han att skapa en oemotståndlig mordgåta, där varje orkestermedlem kan räknas till kretsen av misstänkta. Texten är skriven av Lemony Snicket, pseudonym för den lika mångsidiga som storsäljande författaren David Handler. Både han och tonsättaren har ibland själva framträtt som historiens berättare. I Berwaldhallen är det Niklas Riesbeck som ledsagar oss genom berättelsen och också har översatt texten till svenska.

I verket hörs bland annat något så ovanligt i orkesterrepertoaren som en duett för tuba och harpa. Avslutningen bjuder på en rad musikaliska citat ur stora tonsättares berömda verk med anknytning till döden, ett requiem här, en begravningsmarsch där. Ombedd av en intervjuare att säga ett ord eller två om texten till Kompositören är död blev Lemony Snickets svar: Boo hoo!

Text: Gunnar Lanzky-Otto


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Säsongen 2023/24 är Christian Reifs första som ny chefsdirigent för Gävle Symfoniorkester. Den unge dirigenten har redan gjort sig känd för innovativt sammansatta konsertprogram och en kombination av naturlig musikalitet och teknisk precision. Under sin första säsong som chefsdirigent kommer Reif leda Gävle Symfoniorkester i sju konserter, däribland säsongsöppningen och en Sverigeturné i mars 2024.

Sedan 2022 har Reif varit konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota i USA, en månadslång sommarfestival med fokus på att beställa ny musik och att erbjuda gratiskonserter med allt från opera och symfonier till kammarmusik.

Bland andra höjdpunkter i säsongen 2023/24 kan nämnas framträdanden med symfoniorkestrarna i Cincinnati, St. Louis, Seattle och Milwaukee, Philharmonia-orkestern i London och Brnos Filharmoniska Orkester. Dessutom väntar gästspel vid festivalerna i Interlochen och Grand Teton i USA. Reif kommer att leda framföranden av sitt eget arrangemang av John Adams operaoratorium El Niño med Cincinnatis Symfoniorkester och på USA-turné med The American Modern Opera Company.

Christian Reif är lika hemma i Europa som i Nordamerika och har gästat en rad olika framstående amerikanska och europeiska orkestrar. Mellan 2016–2019 var han residensdirigent vid San Franciscos Symfoniorkester och chefsdirigent för San Franciscos Ungdomssymfoniorkester. Han har studerat dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid Juilliard School i New York City.

&

Julia Kretz-Larsson är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är även medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som utöver en egen konsertserie i Berlinfilharmonin har uppträtt i bland annat Carnegie Hall i New York City och Concertgebouw i Amsterdam. Hon har tidigare varit medlem i både Lucerne Festival Orchestra och som stämledare i Mahler Chamber Orchestra.

Vid sidan om orkestertjänstgöringen är Kretz-Larsson även en aktiv kammarmusiker. Hon har spelat med bland andra Janine Jansen, Isabelle Faust, Cecilia Zilliacus och Torleif Thedéen och uppträtt på välrenommerade festivaler i Salzburg, Utrecht och Schleswig-Holstein, Schubertiade i Voralberg och Vinterfest i Mora. Hon har spelat in kammarmusik för bland andra BIS, dB och Harmonia Mundi och skivan Amanda Maier vol. 3 från 2018 belönades med en Grammis. Med Julius Stern Pianotrio har hon vunnit priser vid internationella tävlingar i Florens, Berlin och Trieste.

Julia Kretz-Larsson undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon är född i Berlin, har studerat för professor Marianne Boettcher, för professor Thomas Brandis på Konstuniversitetet i Berlin, samt för Josef Suk i Prag.

I egenskap av regissör och manusförfattare har Niklas arbetat med en rad olika produktioner. I samarbete med Sveriges Radios Symfoniorkester skriver, regisserar och framför han den populära barnproduktionen Niklas & Radioapan i Berwaldhallen. För Gävle Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och Jönköpings Sinfonietta har han flertalet gånger ansvarat för både manus och regi, samt medverkat som värd och solist.

Han har skrivit och regisserat sångföreställningarna På Jakt och You, I Like! Den senare turnerade han med tillsammans med musikalartisten Gunilla Backman och pianisten Andreas Landegren. För Kammaropera Syd regisserade han Läderlappen – En barock operett på Ystad Teater, som även filmades och sändes i Sveriges Television. Han har skrivit manus till musikalen ENSAMWARG med musik av Nils-Petter Ankarblom, som han även skrivit sångtexterna med.

Som musikalartist har han skapat huvudroller i ett flertal svenska uruppsättningar: På Malmö Opera Jag blir nog aldrig bjuden dit igen och Dåliga mänskor; på Östgötateatern Camera; samt på Örebro Länsteater Lasse-Maja. Han spelade Tom i den svenska originaluppsättningen av musikalen Mamma Mia! För den svenska originaluppsättningen av musikalen Billy Elliot ansvarade Niklas för barnskådespelarnas teaterutbildning 2015–2017. Därefter arbetade han som skådespelarcoach för barnen inför Malmö Operas uppsättning av Matilda ‒ The Musical.

Niklas är återkommande gästpedagog på Stockholms Musikalartistutbildning där han specialiserat sig på interpretation och gestaltning av verk skrivna av Stephen Sondheim.

Musiken

Ungefärliga tider

Sergej Prokofjev lyckades med vad bara några få 1900-talstonsättare förmått, nämligen att pricka in ett par riktiga fullträffar: marschen ur operan Kärleken till de tre apelsinerna och hans Symfoni nr 1 ”Den klassiska”. Det är elegant och virtuos musik, omedelbart anslående, rentav trallvänlig.

Prokofjev föddes som enda barnet i en förmögen och kultiverad familj, mitt ute på Ukrainas stäpper. Han växte upp med Beethoven, Chopin och Rubinstein tack vare modern som var musikintresserad och en god pianist och skrev sina första pianokompositioner vid fem års ålder. 1905 blir han antagen som elev vid konservatoriet i Sankt Petersburg och den unge, självsäkre och arrogante eleven får rykte om sig som något av en bråkstake, enfant terrible.

Februarirevolutionen 1917 passerar Prokofjev ganska obemärkt. Han tillbringar sommaren det året på ett lantställe utanför Sankt Petersburg och arbetar på bland annat den klassiska symfonin. Inspirationen kom från Prokofjevs lärare Nikolaj Tjerepnin som introducerat honom till den wienklassiska musiken: ”Hade Haydn levat idag, tänkte jag, skulle han behålla sitt sätt att skriva och lägga till något nytt. En sådan symfoni ville jag skriva – en symfoni i klassisk stil.”

Prokofjevs första symfoni uruppfördes 1918 under hans egen ledning. Orkesterbesättningen är den wienklassiska: enkelbesatt träblås, två horn, två trumpeter, stråkinstrument och pukor. Musiken är koncentrerad med en speltid på under femton minuter.

Den första satsen är sprudlande med ett festligt, fanfarartat första tema som följs av ett elegant andratema som skuttar mellan två oktaver. Genomföringen sker i ständiga modulationer och när reprisdelen kommer sker det i lätt förändrad form.

Till andra satsens dansanta valsackompanjemang i blåsarna spelar violinerna en ömsint liten melodi som varieras lätt, avbrutet av en kort parti med pizzicato i stråkarna. Tredje satsen är inte en menuett som hos Haydn, men väl en elegant och spirituell gavott. Finalen, i sonatform, stormar förbi blixtsnabbt med olika infall som avlöser varandra i en virtuos storm.

Text: Claes M. Cnattingius

Liksom många andra 1800-talstonsättare ville Edvard Grieg skapa en nationalopera. Han kom bara en bit på väg innan samarbetet skar sig med diktaren Bjørnstjerne Bjørnson kring vikingasagan Olav Trygvason. Texterna dröjde, och under tiden hade Grieg åtagit sig att sätta musik till Henrik Ibsens versdrama Peer Gynt från 1867.

Grieg fick noggranna anvisningar: ”I andra akten kan scenen med de tre säterjäntorna behandlas efter kompositörens önskan, men där skall finnas djävulskap! Monologen (akt 2, scen 4) har jag tänkt mig beledsagad av ackord, alltså som melodram. Likaså bör det sättas något slags ackompanjemang till uppträdandena i Dovregubbens hall, där dock replikerna skall förkortas betydligt! Också scenen med Böjgen, som spelas i sin helhet, bör beledsagas av musik. Fågelsång bör höras, och långt borta klockringning och psalmsång…”

Grieg lydde och tog sig energiskt an verket, trots att han tyckte att det var ”det mest omusikaliska av alla ämnen”. Peer Gynt uruppfördes i Oslo (då kallat Kristiania) 1876. Det blev succé och när partituret gavs ut 1908 av det tyska förlaget Edition Peters innehöll det över tjugo nummer.

Ett tiotal år efter uruppförandet plockade Grieg ut åtta nummer ur skådespelsmusiken till två fyrsatsiga sviter, som i dag räknas bland Griegs mest kända verk. Den första sviten publicerades 1888 och består av satserna Morgonstämning, Åses död, Anitras dans och I bergakungens sal. Framför allt den sistnämnda har nått ikonisk status i populärkulturen genom sitt lättigenkännliga tema. Många band, bland andra The Who, ELO och Marillion har gjort egna versioner av den. I Fritz Langs film ”M” från 1931 visslar mördaren melodin varje gång han står i begrepp att döda, och år 2019 släpptes ett datorspel som baseras på I Bergakungens sal.

Text: Henry Larsson & Anna Hedelius

The Composer is Dead – Kompositören är död – är en fantasifull musiksaga för orkester och berättare med text av barnboksförfattaren Lemony Snicket och musik av Nathaniel Stookey. Den är inspirerad av Sergej Prokofjevs kända Peter och vargen och liknar även Benjamin Brittens The Young Person’s Guide to the Orchestra genom att vara avsedd att introducera unga konsertbesökare till olika ljud och instrument i orkestern.

Handlingen utspelar sig inne i själva orkestern. I centrum står ett mordmysterium, där varje medlem i orkestern är misstänkt. En detektiv kallas in för att lösa mordgåtan, väl medveten om att den döde hade ovänner som gömmer sig bland musikerna. Detektiven börjar förhöra musikerna sektionsvis, och dessa lägger fram olika musikaliska alibin av varierande karaktär och sanningshalt. Den finurliga historien är skriven av Daniel Handler, känd under pseudonymen Lemony Snicket som författare till den filmatiserade bokserien ”Syskonen Baudelaires olycksaliga liv”.

Nathaniel Stookey är känd för sina innovativa kompositioner, och det här uppfinningsrika verket innehåller episoder från olika genrer som jazz, vals, tekno, och förstås citat ur olika klassiska musikstycken. Stookey vill visa på orkesterns bredd, och att den kan göra vad som helst. Verket innehåller förmodligen även musikhistoriens åtminstone hittills enda duett för tuba och harpa.

Allting kulminerar i en sorgmarsch där Stookey lyckas fläta ihop vitt skilda citat från berömda dödsmässor och begravningsmarscher av Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven, med flera. Det är inte konstigt att The Composer is Dead var ett av 2000-talets mest spelade verk.

Stookey skojar med förutfattade meningar om orkestermusik, stereotypa bilder av instrument och av musikerna som spelar dem, och Daniel Handlers manus innehåller en hel del ordvitsar. Här framförs The Composer is Dead på svenska, översatt av Niklas Riesbeck som i Berwaldhallen är känd inte minst för sina älskade Radioapan-föreställningar.

Text: Andreas Konvicka

Konserten är inställd på grund av sjukdom.