arrow

POETIC (R)EVOLUTION SYMFONI MÖTER SPOKEN WORD

Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen är glada att åter stolt presentera Poetic (R) Evolution, en högaktuell föreställning där spoken word och klassisk musik flätas samman i ett oväntat program. Vad händer när unga poeter som lever och verkar i dag möter musikhistoriens stora kompositörer? Spoken word-poeten Sara Nazari, rapparen Robin Nazari och r´n´b-sångerskan Mona Masrour får denna gång sällskap på scenen av poeten Nawroz Zakholy.

Även skolföreställningar kommer att ges onsdag-fredag 23-25 november. Läs mer om skolföreställningarna här.

Det lyckosamma samarbetet mellan Sveriges Radios Symfoniorkester, spoken word-artisten/regissören Nachla Libre och dirigenten/kompositören Jonas Nydesjö började i en gemensam vilja att nå unga människor med känslostarka uttryck.
– Det händer så mycket i både kroppen och själen under tonårstiden och vi behöver jobba mer med att stärka unga människor kring vad de känner och hur de mår, kring psykisk ohälsa och trauman. Vi ville skapa en föreställning som lockar till vidare samtal om dessa frågor, berättar Nachla Libre.

De möttes också i en nyfikenhet kring vad som förenar snarare än skiljer klassisk musik, spoken word, hiphop och RnB.
– Vi vill visa vilken bredd av verk en symfoniorkester kan ta sig an. I berättelsen ingår klassiker av tonsättare som har varit döda i 200 år men också musik av levande kompositörer. Med hjälp av uttryck som den unga publiken har en relation till vill vi ge dem nycklar in i musik de inte känner till, så i Poetic (R) Evolution spelar vi både Brahms, Tjajkovskij och Stravinsky, förklarar Jonas Nydesjö.

I föreställningen, som ursprungligen producerades i samarbete med Unga Klara, varvas musik, lyrik och spoken word. Även i texturvalet har Nachla Libre sökt brett.
– Jag har letat bland dikter av poeter från olika eror och utgått helt från vad jag går igång på och vad som passar ihop. Det är mycket kärlekspoesi, bland annat av poeten Claudia Rankine men också av Shakespeare. Först tyckte jag att han kändes klyschig, men hans texter är verkligen på riktigt, så jag tog ändå med en av sonetterna.

Med de medverkande artisterna har Nachla Libre och Jonas Nydesjö skapat en föreställning som uttrycker både glädje och smärta.
– Rapparen Robin Nazari betraktar jag som ett konstnärligt geni. Hans syster Sara Nazari är både stark och självklar på scen. I Mona Masror, det nya RnB-stjärnskottet på svensk musikhimmel, förenas det djupa och det gracila. De är tre unga starka stjärnor på väg upp och det ska bli väldigt spännande att ha med tre personer som framför saker på så helt olika sätt, säger Nachla Libre.

Nytillskottet i höstens produktion är poeten Nawroz Zakholy, som har bedrivit kulturpedagogiska verksamheter för unga i bland annat Järva och med rörelsen Revolution Poetry har producerat och uppträtt på Folkoperan, Unga Klara och Kulturhuset Stadsteatern.

Nachla Libre har skapat en föreställning som bjuder på oanade möten och insikter.
– Vi har hittat otroligt roliga krockar i musik som ska bli väldig roliga att göra. Bland annat har vi upptäckt att det fanns beröringspunkter mellan en låt av Robin Nazari och Tjajkovskijs sjätte symfoni. Den upptäckten öppnade upp för idén att fortsätta leta likheter mellan musik från olika tider. Vi tar med publiken på en resa till förståelse för att känslor och upplevelser är desamma genom århundranden – de uttrycks bara på lite olika sätt.

Konserthuschef Staffan Becker är förtjust över att återigen kunna presentera Poetic (R)Evolution i Berwaldhallen.
– I Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen är barnkonserterna en viktig del av verksamheten. Vi vill bidra till att den levande musiken är närvarande även i tonåringarnas liv. Därför känns det här samarbetet klockrent, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Text: Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Julian Hargreaves.

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala media, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!” Orkestern är även stolt över att sedan 2018 ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent.

Under covid-19-pandemin, har Radiosymfonikerna varit en av bara ett fåtal orkestrar i världen som inte har slutat spela. Deras innovativa, kreativa lösningar har hjälpt publiken att ta sig igenom den här svåra tiden, och de har till och med själva skapat nyheter.

En radioorkester grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Jonas Nydesjö är en dirigent, kompositör och arrangör som regelbundet skriver för Sveriges symfoniorkestrar samt solister och artister inom klassisk musik, jazz och populärmusik. Han har skrivit musik till dansföreställningar på Malmö Opera och samarbetar med exempelvis Annika Norlin, Bob Hund, Linnea Henriksson, Håkan Hellström och Rigmor Gustafsson samt orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Musica Vitae, Helsingborgs symfoniorkester, TrondheimSolistene och Marinens Musikkår.

Han dirigerar inspelningar till skivor, film och tv och har arrangerat och dirigerat flera musikaler som Singin’ in the Rain och Jekyll & Hyde på Malmö Opera, Sweeney Todd på Lunds stadsteater och Ola Salos rockopera KULT som är arrangerad och orkestrerad samt, på inspelningen, dirigerad av Jonas. Hösten 2019 har han dessutom dirigerat Kurt Weills Tolvskillingsoperan på Folkoperan. Han har även spelat in albumet Borderlands med Helsingborgs symfoniorkester och bland andra Ola Salo, Frida Öhrn och Jennie Abrahamson.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Hon har varit konstnärlig ledare för Musica Vitae sedan hösten 2015 och efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som konstnärlig ledare med bland andra Trondheim Solistene, Oulu Sinfonietta, Gävle symfoniorkester och australiska ACO Collective.

Hon har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Helen Grime, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson och spelat in både Carl Nielsens och Britta Byströms konserter på skiva. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som givit mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

Sedan 2008 är hon ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme (ej paus)

Är du lärare och vill boka en av våra skolföreställningar? Läs mer här.