arrow

PIPPI LÅNGSTRUMP 75 ÅR PÅ PLAY

Pippi Långstrump utforskar symfoniorkestern – där finns en hel del att upptäcka för den som går på sakletarjakt. Barnavårdsnämndens ordförande, fröken Prysselius, hade hellre sett att Pippi följde med henne till barnhemmet, och poliskonstaplarna Kling och Klang gör sitt bästa för att hjälpa till.

Konserten spelades in i april 2020.

Se konserten på Berwaldhallen Play.

Om inte för alla krumelurpiller skulle Pippi Långstrump ha fyllt 75 år i år – en aktningsvärd ålder för världens starkaste nioåring. Idén om Pippi föddes under tunga krigsår och, som Astrids dotter Karin Nyman sade i en intervju för några år sedan: ”Det fanns en förfärlig längtan efter att vara fri, att inget skulle förtrycka en, och Pippi klev fram som den som sade ’det fixar sig, det skall inte vara så längre’. Hon var som en ventil, även för Astrid.”

”Vi är väldigt glada över att vi får fira Pippis födelsedag tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och Astrid Lindgrens Värld, trots den rådande situationen” hälsar Johan Palmberg, barnbarnsbarn till Astrid Lindgren och Rights Manager på Astrid Lindgren Aktiebolag. ”Precis som Pippi gillar vi alla typer av firande och vi hoppas att det här blir riktigt roligt för alla barn som får chansen att se det.”

Astrid berättade själv på 1990-talet att hon hört många flickor och kvinnor som sagt att Pippi hjälpt dem. ”Många har sagt att hon givit dem någon sorts kraft. Och det kan man förstå för i alla tider har det varit så att pojkar, pojkar, pojkar – och så kommer det en flicka. Då är det klart att de börjar tänka att, kanske kan jag också.”

Pippi är en märkvärdig flicka. Hennes mamma är en ängel i himlen och hennes pappa är kung på en söderhavsö. Hon klarar sig utmärkt själv, behöver inte göra något som någon annan vill och visar ingen respekt för det eller dem som inte förtjänar det. För generationer av barn runt om i världen har Pippi blivit en förebild och ett bevis för att alla kan och får vara starka och självständiga.

David Saulesco och Christina Hedlund


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Jonas Nydesjö har studerat komposition och arrangering vid musikhögskolan i Malmö, samt dirigering för Neil Tomson. Hans områden sträcker sig över musikal, genreöverskridande konserter, dansföreställningar, skivinspelningar och barn- och ungdomsföreställningar. Han har bland annat dirigerat uppsättningar på Folkoperan, Malmö Opera, Göteborgsoperan och Wermland Opera, samt konserter med de flesta orkestrarna i Sverige.

Tillsammans med Ola Salo skrev Jonas rockoperan Kult till Sveriges Radio. Genom åren har han samarbetat med artister som Annika Norlin, Ola Salo, Bob Hund, Håkan Hellström, Mikael Wiehe, Nina Persson, Linnea Henriksson, Lisa Miskovsky, Jakob Hellman, Moto Boy, Tingsek, Rigmor Gustafsson, Refused, Good Harvest och många andra.

Pippi

Ida är utbildad på Stockholms dramatiska högskola – mimskådespeleri. Hon har synts på olika teaterscener i Sverige, nu senast i Dramatens uppsättning av Lassemaja och Hamletmysteriet, i rollen som Maja.  Just nu är hon aktuell i föreställningen Blanca och Bianca på Pantomimteatern. Under flertal år arbetade hon även på Astrid Lindgrens Värld varav två år som Pippi Långstrump, och nu gör hon sin comeback som Pippi!

Fröken Prysselius

Musikalartisten Cecilia de la Motte är utbildad vid Musikalakademien i Umeå. De senaste åren har Cecilia medverkat i flera uppsättningar på några av Sveriges mest välkända barnteaterscener såsom Astrid Lindgrens Värld, Skansen och Junibacken. Dessutom har hon turnerat med föreställningen Mio min Mio genom Folkets Hus och Parker, och jobbat bakom scenen som regiassistent och sånginstuderingsassistent. På Astrid Lindgrens Värld har Cecilia setts i rollerna Alva, Undis, Lina, Fröken Bock och fröken Prysselius. Just fröken Prysselius är en av Cecilias favoritdamer i Astrids alla böcker.

Kling

Filip Johansson är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö. Han har sedan sin examen frilansat som skådespelare på bland annat Västmanlands Teater, Borås Stadsteater, Stockholm Stadsteater och Playhouse Teater. 2010–2012 arbetade han på Astrid Lindgrens Värld som Konstapel Kling och har därefter återvänt till polisrollen titt som tätt. Just nu kan han ses som Fror i UR:s populära matematikserie Sif och Fror. Filip Johansson läser även in ljudböcker för barn och unga.

Klang

Robert Noack har arbetat som skådespelare från och till i snart 20 år. När han inte står på Berwaldhallens scen producerar han egna föreställningar eller arbetar på till exempel Kulturhuset Stadsteatern, Västmanlands Teater, Uppsala Stadsteater eller Svenska Teatern i Helsingfors. Han tycker om att skifta från det stora till det lilla och tvärtom. Efter att ha spelat Karl-Oskar i Benny Anderssons musikal Kristina från Duvemåla 2012–2015 gick han ner i en ABF-källare där han hjälp av roliga hattar lekte fram en infotainmentföreställning om alla Sveriges drottningar genom tiderna. Han tycker också om improvisation och att interagera med publiken, så håll i hatten – polishatten!

Har arbetat i många år med regi och konstnärlig ledning på Astrid Lindgrens Värld, och driver nu teater på Skansen och olika uppsättningar, barnteater till musikal – genom sitt företag Teater Pegasus Produktion. Arbetar ofta med Astrids texter, senast med uppsättningen av Mio, min Mio på turné.

Nuvarande teaterchef på Astrid Lindgrens Värld. Har arbetat i många år som producent inom teater & konsertverksamhet.

Musik:
ARAM CHATJATURJAN: Galopp från Svit ur Maskerad
JAN JOHANSSON: Här kommer Pippi Långstrump
GEORG RIEDEL: Mors lilla lathund
PER-MARTIN HAMBERG: Polisvisan
GEORG RIEDEL: Sjörövar-Fabbe
GEORG RIEDEL: Kalle Teodor
JOHANN SEBASTIAN BACH: Utdrag ur Air från Orkestersvit nr 3 D-dur
GIUSEPPE VERDI: Utdrag ur Triumfmarsch från Aida
JOHANN STRAUSS D Y: Utdrag ur An der schönen, blauen Donau
JOHANN STRAUSS D Y: Utdrag ur Tritsch-Tratsch-Polka
JOHANN SEBASTIAN BACH/LEOPOLD STOKOWSKI: Utdrag ur Toccata och fuga d-moll
JACQUES OFFENBACH: Utdrag ur Galopp från Orfeus i underjorden
GEORG RIEDEL: Sommaren är min
GEORG RIEDEL: Pluttifikation
GEORG RIEDEL: Sov alla

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim
Text till samtliga Pippi-sånger av Astrid Lindgren.
Orkesterarrangemang av Jonas Nydesjö, Jóhann G. Jóhannsson och Olov Helge.
Föreställningen är lämplig för barn mellan 3 och 8 år.
En produktion i samarbete med Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgren AB.

Se föreställningen på Berwaldhallen Play