arrow

NÖTKNÄPPAREN

Frågan är om någon tonsättare har skrivit fler medryckande melodier än Tjajkovskij? I baletten Nötknäpparen radas hitsen upp på ett pärlband, med bland annat Blommornas vals och Sockerfens dans. Därtill bjuds en musikalisk svit ur den rysk-brittiska tonsättaren Elena Langers opera Figaro gets a divorce, en fristående fortsättning på Mozarts Figaros bröllop. Konsertens leds av den lovande dirigenten Anna Rakitina, assisterande dirigent vid Boston Symphony Orchestra.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 30 december kl 19:03.

Pjotr Tjajkovskij känner vi bland annat som tonsättaren bakom passionerade och känslostormande symfonier. Minst lika berömd är han för sina epokgörande baletter, SvansjönTörnrosa och Nötknäpparen, vilka alla tre än idag tillhör de tio mest framförda klassiska baletterna.

Premiären av Nötknäpparen på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg 1892 blev inte någon omedelbar framgång. Men redan tidigare samma år sammanställde Tjajkovskij en svit med musik ur baletten. Den blev en stor succé hos Sankt Petersburg-publiken och spelades snart över hela världen. Det är verkligen inte svårt att förstå den här musikens oerhörda popularitet. Sällan har Tjajkovskijs fantastiska förmåga att skriva intagande melodier firat sådana triumfer, med härliga tongångar som etsar sig fast i minnet. Musiken har tolkats och arrangerats av artister från många olika genrer, till exempel Duke Ellington och Pet Shop Boys, och Tjajkovskijs melodier har också använts flitigt i reklamfilmer och datorspel.

Tjajkovskij var även en flitig operakompositör, något som också kan sägas om den rysk-brittiska tonsättaren Elena Langer. Hennes uppmärksammade opera Figaro Gets a Divorce, med libretto av operaregissören David Pountney, är en fristående, modern fortsättning på Mozarts Figaros bröllop.

Langer har komponerat musiken för en orkester som i stort sett har samma besättning som i Mozarts opera, men har i intervjuer berättat att hon har försökt närma sig verket med nya ögon i stället för att försöka efterlikna den äldre mästarens musik. Resultatet har blivit ett verk där musikaliska element från olika världar vävs samman till en fascinerande helhet, och i sitt komponerande har Langer bland annat inspirerats av dans- och kabarémusik. Figaro Gets a Divorce fick sin premiär i Cardiff 2016 och senare bearbetade Langer musiken till en musikalisk svit för orkester. Sviten uruppfördes av Seattle Symphony Orchestra 2019 och hörs härmed i Berwaldhallen för första gången.

Text: Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2022/2023

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Anna Rakitina, av ukrainsk och rysk härkomst, studerade till en början violin, för att senare antas i dirigering vid Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva.

Efter avslutade studier och framgångsrika placeringar i dirigenttävlingar som Malko Competition och Deutscher Dirigentenpreis, antogs Rakitina 2016 till Hochschule für Musik und Theater i Hamburg.

Senare samma år gjorde sig Rakitina ett namn via Lucerne Festival, och kunde skapa kontakter med USA genom Alan Gilbert, Gustavo Dudamel och Andris Nelsons.  Deras satsning på unga kvinnliga dirigenter gav henne möjlighet till samarbeten med Los Angeles Philharmonic och Boston Symphony Orchestra, där hon för närvarande är assisterande dirigent. Dagens konsert blir hennes debut med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Musiken

Ungefärliga tider

Elena Langer är född i Moskva men emigrerade till Storbritannien strax innan millennieskiftet. Efter att ha utbildat sig vid Moskvakonservatoriet fortsatte hon sina studier i London vid bland annat Royal College of Music. Trots att hon inte hade någon erfarenhet av att skriva operamusik, sökte hon och fick en tjänst som Composer-in-Residence vid Almeida-teatern i London, en post hon innehade i tre år med början år 2002.

Tjänsten vid Almeida-teatern innebar startskottet för en framgångsrik karriär som operatonsättare och Langer har sedan dess skrivit musik till ett tiotal operor. Figaro Gets a Divorce skrevs på uppdrag av Welsh National Opera och dess konstnärliga ledare David Pountney, som en fortsättning på Rossinis Barberaren i Sevilla och Mozarts Figaros Bröllop. Pountney skrev även librettot och i sitt arbete använde han sig av två källor: Beaumarchais (som skrev pjäserna Barberaren i Sevilla och Figaros Bröllop) La Mère coupable (Den skyldiga modern) från 1792 och dramatikern Ödön von Horváths Figaro läßt sich scheiden (Figaro skiljer sig) från 1936.

I Figaro Gets a Divorce är det 1900-tal, någonstans i Europa. En revolution har ägt rum och huvudpersonerna befinner sig på flykt. Figaros och Susannas äktenskap vacklar i sina grundvalar. Cherubino som var en så charmerande page i Mozarts opera, har förvandlats till en cyniker och driver en sjabbig bar, där Susanna uppträder som kabarésångerska. Greven har fått en dotter, Angelika, med tidigare tjänarinnan Barbarina och grevinnan har fått en son med Cherubino, döpt till Serafin. En ny rollfigur, en underrättelseagent, Majoren, har tillkommit, som är något av ondskan personifierad.

I sviten från operan befinner vi oss till en början på Greve Almavivas slott. Det är en ljuv sommarkväll och insekter och fåglar surrar i den ljumma kvällsluften. Därpå ljuder en lyrisk kärlekssång för de älskande ungdomarna Serafin och Angelika. I den tredje satsen hör vi en beskrivning av familjernas dramatiska flykt. Därefter får vi ta del av en illustration av den ondskefulle majoren, med bongotrummor, maracas och dragspel. I femte satsen drömmer Susanna och Cherubino sig nostalgiskt tillbaka till det förgångna. I finalen använder sig Langer av huvudpersonernas musik och bygger upp olika verser, som får formen av ett rondo. Hon har själv beskrivit det som att ”de mångskiftande episoderna blir som numren i en kabaré.”

Text: Axel Lindhe

Tjajkovskijs Svansjön (1877), Törnrosa (1890) och Nötknäpparen (1892) tillhör världens mest populära baletter, och tillsammans med bland annat de tre sista symfonierna, första pianokonserten, violinkonserten och operan Eugen Onegin räknas de till hans mest kända verk. Det var Ivan Vsevoloskij, direktören för de kejserliga teatrarna, som beställde musiken till såväl Törnrosa som operan Spader Dam av Tjajkovskij. Framför allt den senare blev en enorm framgång vid premiären i Sankt Petersburg 1890 och Vsevoloskij beställde på stående fot musik till ytterligare en balett, Nötknäpparen.

Men Tjajkovskij fick kämpa med musiken till Nötknäpparen. Han hade svårt att förlika sig med librettot, som byggde på E T A Hoffmans Nötknäpparen och Råttkungen, om Clara som i julklapp får en nötknäppare, som ser ut som en soldat och under natten vaknar till liv. Berättelsen hade bearbetats i flera led, först av Alexandre Dumas och sedan av Vsevoloskij och koreografen Marius Petipa. Men innan Tjajkovskij på våren 1891 reste på en dirigentturné till Paris och USA hade han kommit en bra bit på väg i komponerandet och på sommaren samma år låg huvuddragen till musiken klar.

En färdig version av partituret levererade Tjajkovskij till Vsevoloskij under våren 1892 och tonsättaren sammanställde också delar av musiken i en svit, som gjorde succé vid en konsert i Sankt Petersburg. Men mottagandet av baletten på Mariinskijteatern i samma stad den 18 december 1892 var blandat. Librettot fick kritik, medan musiken lovordades för sin fantasirikedom och dansanta stil. Det skulle dröja innan baletten fick internationell premiär, men sviten kom snart att göra succé även utanför Ryssland, med framföranden i Bryssel och London.

I Nötkäpparsviten hittar vi musik som blivit så berömd att många omedelbart känner igen den. Sockerfens dans tillhör exempelvis de allra mest kända melodierna och här använde sig Tjajkovskij av ett nytt instrument, celestan. Fransmannen Auguste Mustel hade tagit patent på instrumentet 1886 och Tjajkovskij hade blivit fascinerad av det vid ett besök i den franska huvudstaden. Han bad sin förläggare ordna med en beställning av instrumentet och uppmanade honom att hålla det hemligt, eftersom han var rädd för att Rimskij-Korsakov och Glazunov skulle få höra talas om nyheten och använda celestan före honom själv.

Text: Axel Lindhe

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim (ej paus)

BONUSKONSERT 1 DECEMBER:
Torsdag 1 december har vi glädjen att bjuda er på en kammarmusikkonsert efter ordinarie konserts slut. Varmt välkomna att stanna kvar. Extrakonserten påbörjas efter en kort paus. Tjajkovskijs Stråksextett d-moll är en spänstig hälsning till Florens, tonsättarens favoritstad.
Bonuskonserten är gratis för dig som har biljett till konserten 1/12 kl 18.

KAMMARMUSIK: TJAJKOVSKIJS STRÅKSEXTETT D-MOLL
Iskandar Komilov violin
Lachlan O’Donnell violin
Tony Bauer viola
Diana Crafoord viola
Magnus Lanning cello
Peter Volpert cello

Program:
PJOTR TJAKJOVSKIJ: Stråksextett d-moll ”Souvenir de Florence”

Av det lätta anslaget att döma hade den i övrigt ångestfyllde Pjotr Tjajkovskij goda minnen av sin tid i Florens. Stråksextetten i d-moll komponerade han då han återvänt till Sankt Petersburg därifrån och smeknamnet, Souvenir de Florence, är hans eget. ”Jag komponerade det med största möjliga entusiasm och minsta möjliga ansträngning” skrev han till sin välgörarinna Nadezjda von Meck om det fyrsatsiga verket, som både är energiskt, dansant och innehåller folkmusikaliska drag.

Ungefärlig bonuskonsertlängd: 45 min (utan paus)

Lyssningstips! Mästerverken i P2 om Nötknäpparen: